Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un an de creștere atât a cifrei de afaceri, cât și a profitului

Firmele de transport din România (cele care au cod CAEN 4941) au obținut în 2021 o cifră totală de afaceri de 12,90 de miliarde de euro – față de 11,30 în 2020 – adică 2,95% din cifra de afaceri a tuturor firmelor de la noi, și un profit de un miliard de euro, față de 912,90 de milioane de euro în 2020, adică 2,43% din profitul total al firmelor din țară. În total vorbim de 41.132 de operatori de transport – 1,75% din numărul firmelor din România – față de 38.525 în 2020, care au 150.429 de angajați, adică 3,89% din numărul total de angajați de la noi.

Primele 500 de firme românești de transport în funcție de cifra de afaceri au avut în 2021 un total de 5,06 miliarde de euro, față de 4,22, cât au avut aceleași firme în 2020. Asta în timp ce primele 500 de firme din clasamentul pe 2020 au avut în total 4,44 de miliarde de euro.

Ca și în anii anteriori, mai mult de jumătate din cifra de afaceri a primelor 500 de firme este realizată de primele 100, 2,74 de miliarde de euro, față de 2,32, cât au realizat în 2020 aceleași firme, și față de 2,44, cât au realizat primele 100 de firme din clasamentul pe 2020. Rezultatele primelor 500 de firme nu sunt doar peste nivelul din 2020, ci și peste cel din 2019, când transportatorii din Top 500 aveau 4,78 de miliarde de euro. Iar în ceea ce le privește pe cele din Top 100 pe 2021, ele le-au depășit pe cele din Top 100 pe 2019, care au avut în total 2,64 de miliarde de euro.

Însă peste 77 de milioane de euro din creșterea cifrei de afaceri a firmelor din Top 20, comparativ cu 2020, se datorează Rin Trans Activ și Lincor Trans, care, după numărul de angajați, deducem că au mai ales activitate de casă de expediții, nu de transport cu flotă proprie, în timp ce transportatorii autohtoni au avut creșteri mult mai mici, iar dintre filialele companiilor multinaționale prezente la noi Skiptrans, Gartner și mai ales Carrion au avut cifre de afaceri mai mici decât în 2020.

20,71% din cifra de afaceri a primelor 500 de firme a fost obținută de primele 20 în ordinea cifrei de afaceri, care au totalizat 1.049.108.025 de euro (față de 922.297.846 de euro aceleași firme în 2020), în timp ce în 2020 primele 20 de firme au reprezentat 21,83% din primele 500, în 2019 21,30%, iar în 2018, 24,28%. Cu alte cuvinte, o scădere de la an la an a ponderii primelor 20 de firme în totalul primelor 500, cu excepția lui 2020.

Internațional Alexander devine lider în topul după cifra de afaceri

Spre deosebire de 2020, când nicio firmă nu a mai trecut pragul de 100 de milioane de euro cifră de afaceri (în 2019 realizaseră această performanță Carrion și Vos Logistics Cargo), în 2021 noul lider al clasamentului, Internațional Alexander, a ajuns la 101,44 de milioane de euro, în creștere față de 89,31 în 2020, în ciuda faptului că a fost dificil de găsit subcontractori. Or, aceștia sunt, așa cum declară directorul general al companiei, Loredana Apreutese, unul dintre motivele principale ale creșterii volumelor din ultimii ani, alături de creșterea flotei proprii. Compania arădeană are și cei mai mulți angajați în 2021 dintre firmele din Top 20, 1.008, față de 975 în 2020, ca urmare a faptului că, în cazul Carrion, numărul de angajați a scăzut de la 1.378 la 912, în paralel cu scăderea flotei de la 575 la 384 de camioane. Compania de origine spaniolă este deocamdată a doua după numărul de angajați, fiind urmată de Skiptrans, care a avut 728 de angajați în 2021, în scădere față de cei 757 din 2020. Iar firmele cu cei mai puțin angajați din Top 20 după cifra de afaceri sunt Lincor Trans (25 în 2021 și 18 în 2020), J.T Grup Oil (35 și în 2021 și în 2020) și Rin Trans Activ (64/56). 10 firme din Top 20 pe 2021 în funcție de cifra de afaceri au avut mai mulți angajați decât în 2020 și alte 10, mai puțini.

Pe locul al doilea ca cifră de afaceri se află, ca și în 2020, Vos Logistics Cargo, care a crescut de la 89,70 la 95,70 de milioane de euro, după ce în 2019 avusese chiar 117,31 de milioane de euro. Podiumul este completat de Dolo Trans Olimp, cu 82,40 de milioane de euro în 2021, în creștere față de 78,21 în 2020, când era pe locul al 4-lea. Și această firmă a înregistrat, ca și Internațional Alexander, creșteri de la un an la altul din 2017 încoace. Duvenbeck Logistik urcă două locuri, de pe al 6-lea pe al 4-lea, și de la 67,43 la 74,07 milioane de euro, fiind încă departe însă de valorile de peste 80 de milioane de euro din 2018 și 2019. Iar flota firmei brașovene a scăzut de la 195 de camioane în 2020 la 181 în 2021.

Pe următorul loc se află o firmă nou intrată în Top 20, Rin Trans Activ, care a avut o creștere spectaculoasă, de la 8,49 la 67,81 de milioane de euro. Firma dispune de peste 100 de ansambluri rutiere specializate în transport de cereale – din numărul de angajați însă putem deduce că este vorba mai ales de subcontractori – are două terminale de câte 20.000 m2 în Portul Constanța și face și transport cu barja pe Dunăre sau feroviar din întreaga țară spre aceste două terminale. Compania a comercializat anul trecut peste 300.000 mt de cereale (grâu, porumb și floarea soarelui).

Pe locul al 6-lea, în coborâre o treaptă față de 2020, se află Skiptrans, cu 66,52 de milioane de euro, în scădere față de cele 69,76 de milioane de euro din 2019, când, la fel, avusese o cifră de afaceri ușor mai mică decât în 2018. Dar și scăderea flotei din 2020 în 2021 este una dintre cele mai mari de la noi, 104 unități, de la 616 la 512. Liderul din 2019 și 2020 al clasamentului, Carrion, este acum pe locul al 7-lea, cu 63,51 de milioane de euro, în scădere semnificativă față de cele 96,70 de milioane de euro din 2020, când și atunci scăzuse, chiar mai mult, față de cele 152,67 de milioane de euro din 2018. Firma de origine spaniolă are cea mai mare scădere a cifrei de afaceri dintre primele 20, comparativ cu 2020 (-34%), pe fondul unei scăderi de aproape patru milioane de euro a activelor, de la 20,55 la 16,57 de milioane de euro, după ce în 2017 avusese chiar 89,54 de milioane de euro și de atunci a coborât an de an. Cifrele spectaculoase din trecut însă, când și flota înmatriculată în România depășea 1.000 de unități, fac ca firma de origine spaniolă să conducă în continuare detașat în clasamentul celor mai mari medii ale cifrelor de afaceri pe ultimii cinci ani, 132,22 de milioane de euro, unde este urmată de Vos Logistics Cargo, cu 98,80 de milioane de euro, și de Internațional Alexander, cu 80,17. Firmele cu cele mai mici medii pe cinci ani din Top 20 sunt Routier (25,69 de milioane de euro), Lincor Trans (24,29) și Rin Trans Activ (17,09).

Pe locul al 8-lea se află Lincor Trans, cu 48,69 de milioane de euro, în creștere față de cele 30,43 de milioane de euro din 2020, când nu am luat-o în calcul în analiza noastră, dar când ar fi prins Top 20. Și asta pentru că firma este casă de expediții și transportator în camioane complete sau de grupaje, activează mai ales pe piața produselor la temperatură controlată, a materialului lemnos și a textilelor și face curse tur-retur în special pe relațiile Belarus, Rusia și Turcia, dar se ocupă și de importul de uși și de ciment.

Pe locul al 9-lea se află HTR Spedition, o altă firmă care a crescut an de an din 2017 încoace și a ajuns la 41,69 de milioane de euro în 2020 și la 44,71 milioane de euro în 2021, și care în anul anterior a ocupat locul al 7-lea în Top 20 după cifra de afaceri, având atunci o creștere spectaculoasă de opt poziții și aproape 4 milioane de euro față de 2019. În 2021 flota din România s-a redus cu circa 40 de camioane, înmatriculate pe filialele nou deschise în Germania, Italia și Franța, dar cifra de afaceri include și rezultatele acestora, precum și, într-o măsură foarte mică, volumele realizate cu subcontractori. Iar profitul pe 2021 a fost și el mai mare, de 597.901 euro, față de 5.896 de euro în 2020, deoarece au fost vândute camioane ieșite din leasing. Anul trecut, HTR s-a concentrat mai ales asupra activității din Europa de Vest, iar în 2022 circa 50 de ansambluri urmau să iasă din leasing și încă nu se știa dacă vor fi păstrate – totul depindea de reușita unui nou proiect, care să permită întoarcerea mașinilor acasă pentru a respecta Pachetul Mobilitate.

Prima jumătate a clasamentului se încheie cu Internațional Lazăr Company, care în 2020, cu 29,07 milioane de euro, a ratat cu puțin intrarea în Top 20 după cifra de afaceri, dar în 2021 a avut 41,14 milioane de euro. Practic, firma piteșteană revine la valorile din 2017 și 2019, dar este interesant de subliniat că saltul de peste 10 milioane de euro din 2021 s-a petrecut în ciuda scăderii numărului de angajați de la 481 la 429. Corelând scăderea numărului de angajați cu scăderea activelor cu circa 4,55 de milioane de euro, este posibil ca o parte din profit să reprezinte de fapt vânzarea de camioane din parc.

Pe locul al 11-lea, în urcare două trepte, este Dunca Expediții, cu 39,06 milioane de euro, față de 34,54 în 2020, pe al 12-lea este H.Essers, care coboară două trepte, având totuși o creștere față de 2020 de la 37,36 la 38,62 de milioane de euro, iar pe al 13-lea este Gartner Eurotrans, cu 38,47 de milioane de euro, față de 40,99 în 2020, când a fost a 8-a. În cazul H.Essers creșterea provine din tarifele mai mari față de anul anterior și de la clienții noi din industriile farmaceutică și a bunurilor de valoare și din intermodal. Compania mai face transport de produse chimice și air cargo. Industria farmaceutică a avut o creștere puternică, inclusiv din cauza pandemiei de Covid-19, iar intermodalul crește și el mult, atât pentru că aceasta este recomandarea instituțiilor europene, cât și, mai ales, din cauza crizei de șoferi de pe tot continentul. De altfel, în întreaga Europă tendința este ca șoferii să facă doar livrarea finală – în cazul H.Essers din Curtici, București și Istanbul, unde ajung trenurile sale, spre clienții finali. Creșterea volumelor de intermodal a dus uneori și la scăderea celor transportate rutier pe distanțe lungi, dar sunt și clienți care preferă și acum camionul în loc de tren deoarece au mărfuri de valoare și calea ferată nu li se pare încă suficient de sigură. Vio Transgrup, companie achiziționată de Internațional Alexander, își menține a 14-a poziție în clasament și crește de la 33,82 la 37,01 milioane de euro, Eliton Trans urcă un loc, până pe al 15-lea, și de la 30,99 la 35,37 de milioane de euro, Arcese Trans coboară trei locuri, pe fondul unei mici creșteri a cifrei de afaceri, de la 34,75 la 35,02 milioane de euro, iar J.T. Grup Oil revine la valorile din 2018-2019 și reintră în Top 20, cu 34,96 de milioane de euro, după ce în 2020 a avut 26,16 milioane de euro.

O altă intrare nouă în Top 20, dar de data aceasta pentru prima dată de când activează firma, este Routier European Transport, pe locul al 18-lea, cu 34,85 de milioane de euro, față de 26,23 în 2020. Creșterea se datorează, așa cum explică Rareș Retegan, managing partner Routier, în foarte mică măsură tarifelor mai mari și mult mai mult faptului că au fost cumpărate peste 100 de semiremorci pentru transport multimodal (ajungându-se de la 315 la final de 2020 la 420 la final de 2021), deci volumul pe acest segment de activitate a înregistrat un salt spectaculos, inclusiv datorită noii relații intermodale Stuttgart-Oradea. Și casa de expediții a crescut, „dar nu mult”. Multimodalul contribuia în 2021 cu circa 60% la cifra de afaceri a Routier, transportul rutier cu circa 25%, casa de expediții cu circa 14%, și alte activități cam cu 1%. În primul semestru din 2022 firma nu a primit mai multe locuri pe tren – „am cerut, dar abia din a doua parte a anului am mai primit ceva” – deci volumele de multimodal nu au mai crescut, în schimb a crescut puțin transportul rutier. Tocmai din cauza capacității restrânse de la multimodal, Routier va avea din 2023 cinci block-train-uri proprii, astfel încât volumele să crească din nou atât pe ruta Köln-Curtici, cât și pe Stuttgart-Oradea, ajungând la 220, respectiv la 120 de FTL/săptămână/sens. Iar pentru asta va crește și flota de semiremorci. Creșterea cifrei de afaceri vine și pe fondul creșterii tarifelor de la final de 2021, când au început să ajungă iar la nivelul din 2019. Dar creșterea nu a acoperit întotdeauna și scumpirile, ci eficientizarea activității a făcut asta. Concret, Routier a găsit clienți cu încărcări foarte aproape de locul de descărcare sau clienți care așteaptă mai mult la descărcare și încărcare, astfel încât, dacă un camion ajunge după amiază, să nu aștepte până a doua zi. Iar acest mod eficient de a lega cursele a permis și oferirea unor tarife competitive. „Și încă mai lucrăm la eficientizare.” Tot în acest scop a fost inaugurat în 2020, în urma unor teste realizate în 2021 împreună cu un consultant, un birou comercial în Olanda. Clienții din vestul Europei sunt mai deschiși să lucreze astfel decât cu firme din est și datorită noii filiale Rareș Retegan crede că va avea acces la firme din Olanda sau Germania care nu sunt atât de mari ca multinaționalele – acestea din urmă oricum au deja cursele încredințate unor firme din est, tocmai pentru a-și reduce costurile de transport – dar care au volume importante, oferă prețuri mai bune și pun mai mult accent pe relațiile interumane decât pe prețuri. În trei luni de activitate, biroul din Olanda a mers „neașteptat de bine”, iar dacă se menține ritmul în al treilea an va ajunge la o cifră de afaceri de șapte milioane de euro, mai ales că va avea și activitate de casă de expediții. Între timp se analizează alte două țări, dar decizia de a se deschide birouri și acolo va fi luată numai după ce se va pune pe picioare firma din Olanda. În ceea ce privește primul semestru din 2022, Routier a avut o cifră de afaceri de 23 de milioane de euro, iar până la final de an Rareș Retegan estimează să ajungă la circa 52 de milioane de euro, deoarece au mai fost livrate noi semiremorci și vor continua să mai vină altele. Astfel, creșterea față de 2021 ar urma să fie de peste 50% – o parte din ea vine pe fondul inflației, dar cel mai mult se datorează noii creșteri de flotă, de 188 de semiremorci și 70 de autotractoare. Routier a avut în 2021 un profit de 1,25 de milioane de euro, în scădere față de 1,45 de milioane de euro în 2020, dar, așa cum explică managerul firmei, profitul din operațional a fost mai mare anul trecut. Doar că în 2020 firma a vândut circa 20 de camioane, cu aproximativ 500.000 de euro, și de aici valoarea mai mare. „În 2021 nu am vândut nimic. Mai mult decât atât, în prezent nu avem nicio semiremorcă și niciun camion amortizate, toate sunt noi și abia de la final de 2023 încep să iasă din perioada de amortizare. Atunci semiremorcile vor ajunge la șase ani și, fiind folosite la multimodal, deci mai puțin intensiv, vor fi într-o stare tehnică foarte bună și cred că vom reuși să le mai folosim câțiva ani, prin urmare vor aduce un profit de 100.000 de euro lunar, care, deși nu va fi foarte mare raportat la cifra de afaceri pe care o vom avea atunci – estimăm ca în 2024 să depășim 100 de milioane de euro datorită proiectelor pe care le avem – este totuși o sumă importantă.” Deși transportul multimodal deține de departe cea mai mare cotă din cifra de afaceri a companiei, și la fel și din profit, marja (sub 4%) este mai mică decât la transport rutier sau la expediții (câte 8-9% fiecare), în condițiile unei marje medii de profit pe companie de 4%. În primul semestru al lui 2022 aceasta este poate puțin mai mare, de 4,5%, iar cele trei activități contribuie cam în aceeași măsură la profitul total.

Top 20 se încheie cu alte două firme care nu au intrat în acest clasament în 2020, deși în 2018 și 2019 ocupau poziții fruntașe: Total N SA, cu 34,83 de milioane de euro – încă sub valorile din 2018 și 2019 – față de 28,82 în 2020, și Filip, cu 34,82 de milioane de euro – de data aceasta în creștere comparativ cu 2018-2019 – față de 27,77 în 2020.

Prezențe noi în Top 20 după cifra de afaceri au fost deci în 2021 Rin Trans Activ (cu o creștere de 700% față de 2020, cea mai importantă creștere dintre primele 20 de firme), Lincor Trans (în creștere cu 60% față de 2020), Internațional Lazăr Company, J.T Grup Oil, Routier European Transport, Total N SA și Filip.

Iar firmele care au fost în 2020 în Top 20 dar nu se regăsesc și în 2021 sunt Truck Rom Internațional, Vos Logistics Bulk, Lagermax Autotransport, Dumagas Transport, Mega Trucking Timișoara, Logistic E Van Wijk și Binar Speed Exclusive.

Trei firme din Top 20 au înregistrat în 2021 o scădere a cifrei de afaceri față de 2020: Carrion, (-34%), Skiptrans (-5%) și Gartner (-6%) – deci partea superioară a clasamentului stă mult mai bine decât în 2020, când 12 firme înregistraseră scăderi ale cifrei de afaceri față de 2019 – iar cele mai mari creșteri procentuale le-au avut Rin Trans Activ (+699%) și Lincor Trans (+60%) – ale căror venituri au venit mai mult din alte activități decât transporturl rutier de mărfuri – urmate de Internațional Lazăr Company (+42%), unde creșterea veniturilor vine, parțial, și în contextul unei scăderi a activelor.

Opt dintre firmele din Top 20 au înregistrat creșteri ale cifrei de afaceri și în 2020 și în 2021 (Internațional Alexander, Dolo Trans Olimp, Rin Trans Activ, Lincor Trans, HTR Spedition, Dunca Expediții, Vio Transgrup și Routier European Transport), iar șase dintre ele (cu excepția Dunca și Routier) au avut creștere în fiecare dintre ultimii patru ani.

Dintre firmele din Top 20 după cifra de afaceri, cea mai mare flotă a avut-o în 2021 Skiptrans (în scădere totuși de la 616 camioane în 2020 la 512), urmat de Carrion (384 în 2021 și 575 în 2020), Dunca Expediții (347 și în 2020 și în 2021), Dolo Trans Olimp (346/352) și Internațional Alexander (340/351), deci cu excepția Dunca toate și-au diminuat flota. Iar firmele din Top 20 care au avut în 2021 un parc auto mai mare decât în anul anterior sunt Total N SA (268 de camioane în 2021 și 261 în 2020) și Filip (202/173).

Așa cum veți vedea mai jos, cinci dintre aceste firme au fost și în Top 20 în funcție de profit: Internațional Alexander, Rin Trans Activ, Skiptrans, Internațional Lazăr Company și Total N SA. Iar trei au avut pierdere – Vos Logistics Cargo, Dunca Expediții, Gartner Eurotrans – și sunt chiar în Top 20 al firmelor cu cele mai mari pierderi pe 2021.

În ceea ce privește firmele din Top 20 după cifră de afaceri care se regăsesc și în Top 20 după active, este vorba de Internațional Alexander, Dolo Trans Olimp, Duvenbeck, Skiptrans, Internațional Lazăr Company, Dunca, Arcese, Routier și Total N SA.

Clasamentul firmelor românești de transport în funcție de profit își schimbă iar liderul

În 2021 au obținut profit 582 de firme de transport din România: 21 au avut peste două milioane de euro, alte 39 peste un milion de euro, alte 83 peste 500.000 de euro și alte 146 peste 100.000 de euro. După doi ani în care numărul firmelor cu profit de peste un milion de euro a crescut – de la 31 în 2018 la 39 în 2019 și la 65 în 2020 – acum el a fost ceva mai mic față de anul anterior: 60.

Primele 100 de firme din punct de vedere al profitului au totalizat 150,14 milioane de euro, față de 131,31 în 2020, în timp ce primele 100 din clasamentul pe 2020 au avut o valoare doar cu puțin mai mare: 151 de milioane de euro.

Iar primele 20 de firme din Top 20 pe 2021 în funcție de profit au avut un total de 60,62 de milioane de euro – față de 55,24 în 2020 – mult mai puțin decât cele 67,81 de milioane de euro, cât au totalizat primele 20 de firme din clasamentul pe 2020.

Liderul clasamentului pe 2021 este Royal Trans, care în 2020 a fost pe locul al 6-lea, dar care a avut cea mai mare creștere față de 2020 dintre firmele din Top 20, de la 3,86 la 6,66 de milioane de euro. A doua cea mai mare creștere aparține firmei Proiect Personal Leasing, de 2,46 de milioane de euro, iar a treia, firmei Rin Trans Activ, de 2,26, ambele fiind prezențe noi în partea superioară a acestui clasament.

De pe podiumul din 2020 la această categorie se menține doar Transpeco Logistics & Distribution, care urcă un loc, de pe al 3-lea pe al 2-lea, cu 5,52 de milioane de euro, față de 5,83 în 2020. În rest, Skiptrans, liderul din 2020, care a scăzut de la 6,16 la 2,63 de milioane de euro, este acum pe locul al 12-lea, iar Internațional Alexander, care a scăzut de la 5,94 la 2,11 milioane de euro, este pe al 17-lea. Ușoara scădere a profitului Transpeco este cauzată, așa cum explică Dragoș Gâdoiu, CEO-ul companiei, de nealinierea tarifelor de transport la creșterea costurilor. „Din păcate, în ciuda profitului record înregistrat de clienții noștri în ultimii doi ani, ei nu au avut în vedere evoluția tuturor elementelor de cost când am discutat despre ajustarea tarifului, iar unii chiar au refuzat total o ajustare, invocând probleme financiare. În perioada următoare vom continua însă discuțiile cu ei, pentru a-i conștientiza de faptul că economia pe care o fac oferind tarife mai mici va duce la o scădere a calității serviciilor, aspect ce trebuie evitat.” Din același motiv, și estimarea pentru 2022 este sub nivelul anului anterior. Pe de altă parte, deși firma nu este în Top 20 și după cifra de afaceri, acest indicator a crescut de la 25,90 de milioane de euro în 2020 la 29,72 în 2021, mai ales datorită încheierii unor contracte cu clienți noi și dezvoltării colaborării cu cei existenți, dar și diversificării activității: Transpeco se ocupă acum și de real estate, advertising, vânzare de active ș.a. În plus, flota a înregistrat o creștere de circa 50 de unități, până la 350. Iar în primele șase luni din 2022 cifra de afaceri a fost sensibil mai mare datorită unor contracte spot cu clienți din Ucraina și indexării tarifelor, ca urmare a creșterii costurilor cu motorina, acceptate de o parte dintre clienți. „În ton cu planul anual de înnoire a flotei, în 2022 urmează să achiziționăm 50 de ansambluri – dar termenele de livrare au fost decalate cu șase luni din cauza problemelor de producție – și suntem interesați și de soluții alternative la diesel – CNG, LNG, electrice – având deja discuții în acest sens.” Pe baza profiturilor foarte bune din anii anteriori, când era lider incontestabil al acestui clasament, Transpeco este pe primul loc după media profitului pe ultimii cinci ani, cu 6,49 de milioane de euro, urmat de Euro Fleet Transport, cu 4,10, și de Internațional Alexander, cu 3,73.

Pe locul al treilea în Top 20 după profitul pe 2021 este Port Trans, care în 2020 a fost pe locul al 7-lea și care a crescut de la 3,49 la 4,59 de milioane de euro. Următoarea firmă, Dianthus Company, este a patra, cu 3,70 de milioane de euro, în creștere față de cele 3,13 milioane de euro din 2020, când a fost a 10-a. Pe locul al 5-lea se află Romstyl Impex, care urcă patru locuri, în ciuda unei scăderi de la 3,20 la 2,97 de milioane de euro. În prima jumătate a Top 20 scăderi ale profitului au mai avut Euro Fleet Transport, de la 4,91 la 2,93 de milioane de euro, și de pe locul al 4-lea pe al 7-lea, și Fartud, de la 3,42 la 2,87 de milioane de euro, păstrându-și locul al 8-lea. Iar creșteri ale profitului sunt în dreptul Express Euroscan, de la 2,07 la 2,96 de milioane de euro și de pe locul al 18-lea pe al 6-lea, Proiect Personal Leasing (pe locul al 9-lea), de la 409.258 la 2.870.521 de euro, și Rin Trans Activ (pe al 10-lea), de la 539.287 la 2.800.946 de euro. Express Euroscan și-a crescut în 2021 atât flota, cu peste 50 de camioane, cât și tarifele, deși în cazul acestora nu s-a reușit decât acoperirea a cel mult 30% din creșterile de costuri. Întreaga cifră de afaceri a firmei sucevene provine din transport, așa cum subliniază proprietarul său, Ovidiu Plăcintă, care consideră că 2021 a fost un an bun, cu multe provocări – cea mai mare fiind în continuare forța de muncă, drept pentru care în curând vor începe să lucreze în firmă 10 șoferi străini, iar până la final de an vor mai veni câteva zeci – în care s-au înregistrat creșteri semnificative în transporturi. În primele șase luni din 2022 cifra de afaceri a Express Euroscan a fost cu circa 40% mai mică decât în 2021, „dar ne așteptăm să o dublăm în următoarele șase luni. Războiul nu prea ne afectează, decât în sensul că din cauza lui s-a scumpit motorina. Involuția din 2022 este cauzată de prețul carburanților, de creșterea salariilor și a altor cheltuieli (piese, uleiuri ș.a.).” Flota firmei a rămas aceeași din 2021, de 150 de camioane, dintre care 50 cu semiremorci mega și 100 cu semiremorci standard, dar acum în toamnă se vor livra 50 de camioane noi, comandate în 2021. Este vorba de modele diesel, deoarece, deși managerul firmei este foarte interesat de soluțiile alternative, „din păcate nu avem aceste soluții pentru camioane. Cele pe gaz au devenit foarte nerentabile, iar electrice și pe hidrogen nu există pentru distanțe lungi, deci nici măcar nu se pot comanda.” În ceea ce privește profitul din 2022, acesta a fost, ca și cifra de afaceri, cu 40% mai mic decât în 2021, dar se estimează dublarea lui în următoarele șase luni.

În a doua parte a clasamentului sunt șase firme care au avut profit mai mare în 2021 decât în 2020, dintre care primele patru nu au fost în Top 20 după profit în anul anterior: Mado, pe locul al 11-lea, cu 2,75 de milioane de euro, față de 1,98 în 2020, Internațional Lazăr Company, pe locul al 13-lea, cu 2,30 de milioane de euro, față de 558.396 de euro în 2020, Total N SA, pe locul al 14-lea, cu 2,29 de milioane de euro, față de 1,77 în 2020, Rozoti Prodcom pe al 15-lea, cu 2,20 de milioane de euro, față de 1,29 în 2020, Alosco, pe locul al 16-lea, cu 2,20 de milioane de euro, care în 2020 a avut pierdere de 1,57 de milioane de euro, și Logistic E Van Wijk, pe locul al 20-lea, ca și în 2020, cu 2,00 milioane de euro, față de 1,99.

Restul de patru firme au avut profituri mai mici decât în 2020: Skiptrans a scăzut de la 6,16 la 2,63 de milioane de euro și a coborât de pe primul pe al 12-lea loc, Internațional Alexander de la 5,94 la 2,11 milioane de euro și de pe locul al 2-lea pe al 17-lea, European Logistic de la 2,51 la 2,08 milioane de euro și de pe locul al 13-lea pe al 18-lea și Lancetti Transport de la 2,51 la 2,08 milioane de euro și de pe locul al 14-lea pe al 19-lea.

Primele opt firme din Top 20 după profitul pe 2021 se regăsesc și în Top 20 pe 2020, alături de alți cinci transportatori, iar șapte firme sunt nou intrate în Top 20 în 2021 – față de 2020, deoarece unele au mai fost în Top 20 în trecut. Prin urmare, șapte companii din Top 20 pe 2020 au părăsit acest clasament: Binar Speed Exclusive, Vio Transgrup, Agexim Spedition, Doru și Florin, Ravitex, CDC Transport Innovations și Holleman Special Transport & Project Cargo.

Opt din primele 20 de firme au avut în 2021 scăderi de profit față de 2020, cele mai mari dintre acestea fiind în dreptul Internațional Alexander, Skiptrans și Euro Fleet Transport. Iar dintre creșteri, cele mai mari aparțin Royal Trans, Proiect Personal Leasing și Rin Trans Activ.

În afară de Mado și Alosco, firme care au avut pierdere în 2019, respectiv în 2020, toți ceilalți operatori din Top 20 după profitul din 2021 au avut profit în fiecare dintre ultimii cinci ani.

Firmele din Top 20 după profit au între 16 angajați (Alosco, față de 56 în 2020 și față de 99, cât avea Royal Trans, firma cu cei mai puțini angajați din Top 20 pe 2020) și 1.008 angajați (Internațional Alexander, care în 2020 a avut 975). Nouă firme au mai mulți angajați decât în 2020, două au același număr de angajați, iar restul au mai puțini.

În ceea ce privește flota din 2021, fruntașă dintre firmele din Top 20 în funcție de profit este, ca și în cazul Top 20 după cifra de afaceri, Skiptrans, cu 512 camioane, față de 616 în 2020, urmată de Internațional Alexander (340/351), Transpeco Logistics & Distribution (350/300), Romstyl (298/302) și Total N SA (268/261).

Firmele de transport cu cele mai mari două pierderi din 2020 s-au redresat în 2021

Șapte firme românești de transport au avut în 2021 pierderi mai mari de un milion de euro, față de 10 în 2020 și opt în 2019, alte 10 au avut pierderi de 509.139-944.264 de euro, față de doar patru în 2020, și alte 33, exact ca în 2020, au avut pierderi de 112.447-479.985 de euro.

Numărul firmelor de transport care au avut pierderi anul trecut se ridică la 87.

Compania cu cea mai mare pierdere este Teuer Intl, cu 4,50 de milioane de euro, urmată de Dumagas Transport, cu 2,22 de milioane de euro, și Trans Bitum, cu 1,93 de milioane de euro. Dintre aceste trei firme, niciuna nu a avut pierdere din 2018 încoace. Ocupantele următoarelor cinci locuri au avut pierdere și în 2020: Icirual 2003 1,63 de milioane de euro în 2021 și 594.287 de euro în 2020, când a fost pe locul al 11-lea în acest clasament, Autovest Trans, cu 1,57/1,56 de milioane de euro (locul al 5-lea în ambii ani), Terminal Trans Bitum, cu 1,35/0,55 de milioane de euro (locurile al 6-lea, respectiv al 12-lea), Gartner Eurotrans, cu 1,23/0,29 de milioane de euro și Trans Sese, cu 0,94/0,15 de milioane de euro. Iar dintre ele Autovest a avut pierdere și în 2019, Gartner și în 2018 și în 2017, iar Trans Sese și în 2018. Prima jumătate a clasamentului se încheie cu Klacska (882.214 de euro) și Dunca Expediții (858.409 euro) Firma timișoreană nu a mai avut pierdere niciodată din 2017 încoace, în timp ce Klacska a avut profit în 2020 și o pierdere de „numai” 352.824 de euro în 2019, dar în 2017 și 2018 era pe primele locuri ale acestui clasament, cu peste 2,8 milioane de euro pierdere.

Pierderi doar în 2021 și profit în toți cei trei ani anteriori au avut Benga Autologistics (locul al 12-lea, cu 626.372 de euro) și MCA Invest Industrial (locul al 20-lea, cu 366.242 de euro). Pe de altă parte, Luxorcomp (586.654 de euro pierdere în 2021, locul al 14-lea) și Paneuro Internațional (546.713 de euro în 2021 și locul al 16-lea) și Transporturi Auto (734.478 de euro în 2021, locul al 11-lea) au avut pierderi în fiecare an din 2018 încoace. În afară de ele, în jumătatea a doua a Top 20 după pierderi se mai află Vos Logistics Cargo (0,60 de milioane de euro în 2021, când a fost pe locul al 13-lea, și 1,08 în 2020, când a fost a 7-ea, și care a mai avut pierdere și în 2019), Adomid Speed (0,56 în 2021, când a fost a 15-a, și 1,05 în 2020, când a fost a 9-a), Golden Tire Trans (locul al 17-lea, cu 509.139 de euro, și pierdere și în 2019), Lipot Liv Trans (locul al 18-lea cu 479.985 de euro în 2021, locul al 14-lea în 2020, cu 497.529 de euro, și pierdere și în 2019) și Tradisa (locul al 19-lea, cu 435.491 de euro, și pierdere și în 2017 și 2018).

11 dintre cele 20 de firme care au avut cele mai mari pierderi în 2021 au avut pierdere și în 2020 (Icirual 2003, Autovest Trans, Terminal Trans Bitum, Gartner Eurotrans, Trans Sese, Transporturi Auto, Vos Logistics Cargo, Luxorcomp, Adomid Speed, Paneuro Internațional și Lipot Liv Trans), dintre care șapte au fost și în 2020 în Top 20 după pierderi.

Două dintre firmele din Top 3 cele mai mari pierderi pe 2020 – Heisterkamp Transport și Carrion, ambele cu peste 4 milioane de euro – sunt în 2020 pe profit, și Paneuro, care le-a urmat pe podiumul din anul anterior, a avut o pierdere mai mică în 2021 – 546.7134 euro, față de 3,22 de milioane de euro – și este acum pe locul al 16-lea. Iar restul de 11 firme care în 2021 s-au „salvat” din acest top sunt Alosco (aceasta este chiar în Top 20 după profit în 2021), Eddie Stobart Logistics, Lagermax Autotransport, Frigomex, Transconstruct Snagov, LS Logistica Internazionale, Mau International Logistic, Vos Logistics Bulk, Saan Trucking, N&A Trans 77 și Olympus Spedition.

Firmele din Top 20 în funcție de pierderi au între 13 angajați (Luxorcomp) și 476 de angajați (Dunca), iar ca număr de camioane cele mai multe au Dunca (347 și în 2020 și în 2021), Gartner (245 în 2020 și 211 în 2021) și Trans Sese (125 în 2020 și 185 în 2021).

Top 3 după valoarea activelor, aproape neschimbat în 2020 și 2021

Activele totale ale primelor 500 de firme de transport din România ordonate după valoarea activelor însumează 2,81 de miliarde de euro, față de 2,57 în 2020, din care primele 100 de firme au și de data aceasta peste jumătate, adică 1,53 de miliarde de euro. Iar primele 20 au în total 610,65 de milioane de euro, în creștere față de totalul primelor 20 din 2020, care a fost de 573,67 de milioane de euro. Diferența provine din faptul că în top sunt tot mai multe companii cu capital românesc, obișnuite să cumpere camioane și să investească în depozite, autobaze, service-uri, în timp ce companiile cu capital străin au început în 2020 să își transfere camioanele înapoi pe piețele vest-europene, ca urmare a restricțiilor introduse de Pachetul Mobilitate.

Aceleași trei firme din 2020 au active de peste 50 de milioane de euro, cu diferența că, în timp ce Internațional Alexander își păstrează prima poziție în clasament, cu 67,71 de milioane de euro, față de 67,11 milioane de euro în 2020, Dolo Trans Olimp devansează acum Internațional Lazăr Company: prima are 61,12 milioane de euro în 2021 și 58,23 în 2020, iar a doua, 53,96/58,52 de milioane de euro. Alte 13 firme au peste 20 de milioane de euro – în 2020 au fost 14 – iar 48 au peste 10 milioane de euro, față de 40 în 2020.

În afară de Internațional Lazăr Company, singurele firme ale căror active au scăzut în 2021 față de 2020 sunt Duvenbeck Logistik, de la 24,99 la 23,89 de milioane de euro – poate și datorită scăderii numărului de camioane, de la 195 la 181 – astfel că firma a coborât de pe locul al 9-lea pe al 12-lea, și Arcese Transport, pe locul al 17-lea în ambii ani, cu 20,26 de milioane de euro în 2020 și 19,85 în 2021 și cu 140, respectiv 142 de camioane.

Cele mai mari creșteri ale activelor față de 2020 le-au avut Trans Bitum (pe locul al 11-lea în top), de la 1,22 la 24,20 de milioane de euro, Teuer (locul al 9-lea), de la 9,37 la 27,05 milioane de euro, și Port Trans (locul al 4-lea, în urcare de pe al 8-lea în 2020), de la 26,32 la 37,88 de milioane de euro. Iar cel mai puțin au crescut Adomid Speed, de la 21,57 la 22,13 milioane de euro, cu o cădere în clasament de pe locul al 11-lea pe al 15-lea, Euro Fleet Transport, de la 27,53 la 27,95 de milioane de euro, de asemenea în cădere, de pe locul al 6-lea pe al 7-lea, și cu o creștere a flotei de la 177 la 187 de camioane, și Skiptrans, de la 26,91 la 27,19 milioane de euro – în ciuda unei scăderi importante a flotei, de la 616 la 512 camioane – și cu o coborâre de pe treapta a 7-a pe a 8-a.

În afară de aceste firme au mai fost în prima jumătate a Top 20 pe 2021 în funcție de active Total N SA, pe locul al 5-lea în 2021 și al 4-lea în 2020, cu 36,63, respectiv 30,89 de milioane de euro, și cu 268, respectiv 261 de camioane, Transpeco Logistics & Distribution, pe locul al 6-lea în 2021, cu 31,35 de milioane de euro și 350 de camioane, în coborâre față de locul al 5-lea din 2020, când avea 29,25 de milioane de euro și 300 de camioane, și Romstyl, pe locul al 10-lea în 2021, cu 25,20 de milioane de euro și 298 de camioane și pe același loc în 2020, cu 22,15 milioane de euro și 302 camioane. Transpeco și-a sporit mult față de 2020 activele imobilizate, iar cele circulante au scăzut în mică măsură, în afară de camioane fiind cumpărate active în cadrul proiectelor imobiliare aflate în derulare.

Iar a doua jumătate a clasamentului continuă – dintre firmele nemenționate mai sus – cu Holleman, pe locul al 13-lea în 2021/al 12-lea în 2020, cu 23,50/21,43 de milioane de euro, Dunca, pe locul al 14-lea/al 18-lea, cu 22,73/19,37 de milioane de euro, și cu o flotă de 347 de camioane în ambii ani, și Rutier, pe locul al 16-lea, care în 2020 nu era în Top 20, dar care a crescut de la 15,82 la 21,67 de milioane de euro. Firma clujeană și-a sporit în 2021 și activele circulante și pe cele fixe, progres datorat exclusiv achiziției de semiremorci. La final de 2022 Routier va avea 115 autotractoare proprii, circa 55 de tracționiști în Germania și cam 100 de camioane partenere pentru transport intern și 610 semiremorci și între timp începe construcția unui nou sediu de birouri, alături de sediul vechi, „unde angajații să beneficieze de condiții moderne de muncă”.

Pe locurile 18-20 se află alte trei firme care nu apar în Top 20 pe 2020: Luscan Com, care a crescut de la 16,30 la 19,24 de milioane de euro, Lincor Trans, de la 9,11 la 18,72 de milioane de euro, și Vectra Internațional, de la 16,25 la 18,60 de milioane de euro, ultima inaugurând la final de iunie un centru logistic nou în Codlea. Lincor Trans este, dintre firmele din Top 20 în funcție de active, cea cu cei mai puțini angajați, 25, în timp ce Internațional Alexander are cei mai mulți, 1.008.

Așadar, 14 firme din Top 20 pe 2021 în funcție de active se află și în Top 20 pe 2021, iar cele șase care au părăsit acest top sunt Tir Express, Carrion Expediții (care și-a diminuat flota de la 575 de camioane la 384), Dianthus Company (care de asemenea și-a diminuat flota, de la 276 la 252 de camioane), Lagermax Autotransport (141 de camioane în 2020 și 131 în 2021), Fartud (care însă are o flotă mai mare decât în 2020: 186, față de 168 de camioane) și Ravitex (181 de camioane în 2020 și 155 în 2021). Aceste firme s-au aflat în 2020 pe locurile 13-16, respectiv 19-20. Ieșirile din top au legătură cu mutarea unor camioane pe alte piețe de transport europene, în timp ce nou-intrații, toți cu capital românesc, au investiții atât în parcuri de camioane, cât și în centre logistice.

Din punct de vedere al activelor medii pe ultimii cinci ani, lider este Internațional Lazăr Company, cu 57,82 de milioane de euro, urmat de Dolo Trans Olimp, cu 57,66 de milioane de euro, și Internațional Alexander, cu 56,47 de milioane de euro, la mare distanță de restul firmelor.

Articole similare