Controalele, amenzile si cuantumul acestora, pe de o parte, si cabotajul cu autorizatiile terta tara de Turcia, pe de alta parte, au tinut prima pagina pe parcursul anului trecut. Cu primele trecem si in 2013, intrucat se pare ca un an intreg nu a fost suficient pentru a schimba legislatia pe aceasta tema. Relatia cu Turcia s-a mai imbunatatit, in sensul in care vom incepe 2013 cu mai multe autorizatii decat in 2012, iar cabotajul nu tine direct de noi, cu toate ca si aici mergem pe gheata subtire cu partenerii occidentali din Uniune, care se pare ca ne pregatesc ceva.
Dupa publicarea mult-disputatei OG 27/2011 pe ultima suta de metri inainte de aplicarea directa in legislatia nationala a regulamentelor europene 1071, 1072 si 1073, in decembrie 2011, 2012 a inceput foarte agitat. Pe de o parte, din cauza nemultumirilor generate de OG 27, iar pe de alta parte, din cauza incertitudinii privind controlul, unificat sub umbrela ISCTR. Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transporturilor Rutiere prelua astfel atributiile RAR, CNADNR si ARR privind controlul in trafic al operatorilor de transport, iar in cazul Autoritatii Rutiere si controlul efectuat la sediile companiilor de profil. Avea responsabilitatea de a-si constitui o structura de control unitara, de a angaja inspectori si de a se asigura, in acelasi timp, ca activitatea va merge mai departe fara prea mari derapaje. Sigur, socoteala de acasa nu s-a potrivit cu cea din targ, astfel ca in ianuarie si februarie nu s-a controlat nimic, iar cand au inceput actiunile in forta amenzile foarte mari si aplicate de multe ori abuziv mai aveau putin si scoteau „pe tusa“ o parte importanta dintre operatori.
Desi aproape toata lumea a fost de acord ca se impune diminuarea cuantumului amenzilor, a trecut anul si acest lucru se afla in continuare intr-o faza – desigur, foarte avansata – de proiect. Iar in tot acest timp s-au aplicat amenzi dupa legislatia in vigoare.
Proiectul de modificare a HG 69/2012 arata insa foarte promitator.
…