Una dintre primele tendinte aparute in transportul din Romania ca urmare a crizei economice si a scaderii consumului a fost orientarea unor firme care pana atunci se ocupau de marfuri generale catre piata de frig. Asta a dus la o competitie mult mai puternica si, implicit, la scaderea tarifelor si chiar la practicarea unor preturi de dumping. Cand esti insa printre pionierii transportului frigorific din Romania, ai colaborari indelungate cu parteneri aproape exclusiv din strainatate, nu ai decat foarte putine camioane in leasing si poti oferi si servicii de depozitare in tara si peste hotare, criza economica te atinge foarte putin sau deloc. Este si cazul firmei Guliver Prodcom din Oradea.
Aceasta s-a infiintat in 1993,avand ca obiect de activitate transportul intern si international de marfuri la temperatura controlata si de confectii. Pentru mai multa flexibilitate, firma a achizitionat inclusiv semiremorci in care se puteau transporta ambele tipuri de produse, dar clientii refuzau incarcarea de textile daca inainte camioanele transportasera carne si in special peste. In plus, piata confectiilor nu mai merge la fel de bine ca in trecut, astfel ca doar cinci din cele 70 de ansambluri ale firmei – majoritatea Volvo si cateva Scania cu semiremorci predominant Schmitz, dar si Krone si Kögel – sunt destinate transportului de confectii.
Camioanele achitate aduc liniste
Unul dintre principalele avantaje ale firmei, mai ales in contextul crizei economice actuale, este faptul ca 90% din parcul auto este achitat.
„Nu prea am cumparat camioane in leasing, mai mult second-hand, de la doua firme din strainatate. Este mai avantajos asa, deoarece camioanele au 2-3 ani si pret cu 70% mai mic decat al celor noi. Iar dupa alti trei ani de folosire le vindem. Pana acum am livrat 40-50 de camioane la export, explica Radu Coste, administratorul Guliver Prodcom, care adauga
ca „daca as fi fost adeptul achizitiei de masini noi si as fi apelat la finantare, as fi putut avea o flota de 150 de camioane. Era cat pe ce sa fac acest pas si sa semnez pentru 50 de masini in 2007 si ar fi fost o greseala. Cred ca 50% din firmele care au masini in leasing vor disparea de pe piata, pentru ca putine sunt cu ratele la zi.“
Lipsa presiunii din partea societatilor de leasing este unul dintre motivele pentru care pretul transporturilor este mic. „Noua ne merge bine in perioada aceasta de criza, desi multe firme s-au reorientat spre frig in ultimul timp. Concurenta e mai puternica dupa aderarea Romaniei la UE, cand la noi erau doar cateva firme care faceau transport frigorific cu flote de peste 50 de unitati, si se merge deseori cu preturi bune“, explica administratorul Guliver Prodcom.
Peste 20.000 km/camion/luna
Un alt motiv pentru care firma continua sa fie pe val este faptul ca nu lucreaza cu clienti din Romania, cu exceptia unei firme producatoare de medicamente, care ofera preturi bune.
O contributie la bunul mers al afacerii a avut-o si echilibrarea raportului dintre exporturi si importuri, care face ca o cursa spre Franta, de exemplu, sa coste acum 2.500 de euro, cu plecare din Oradea, adica 1,2 euro/ km, fata de 0,5-0,6 euro/km acum un an. Situatia de dinainte de criza, de altfel, nici nu era fireasca, deoarece importatorul de marfa suporta 60-70% din costul transportului, in conditiile in care se pleca din Oradea spre Olanda cu 900-1.000 de euro si la retur se incasau 2.500 de euro-3.000 de euro.
Guliver Prodcom transporta carne, peste si fructe, iar camioanele merg combinat, Romania-Austria, Austria-Germania, Germania-Franta, dar si in Olanda, intotdeauna cu doi soferi la bord, si depasesc 20.000 km/luna.
Exporturile din Romania ar trebui sa coste 0,9-1 euro/km, in caz contrar cursa se va face in pierdere.
Cursele interne sunt foarte rare, existand doar o colaborare cu doua firme pentru care se aduc camioanele incarcate de la Bucuresti in vestul tarii, la Cluj-Napoca, Baia Mare, Satu Mare, sau Oradea, „mai mult sa nu vina goale, decat ca sa facem profit, pentru ca preturile sunt derizorii: 2,4 lei/km pentru frig. Asa ceva numai in Romania se poate intampla.”
In concluzie, firma oradeana nu prea a simtit criza, decat poate ca oportunitate de a cumpara vehicule la preturi mai mici, astfel ca in prezent sunt in derulare contracte cu doua firme pentru 30 de semiremorci noi si 30 de autotractoare.
Un plus de economie nu strica niciodata
Pentru ca eficientizarea activitatii nu se impune doar in perioade dificile, administratorul firmei Guliver Prodcom se arata preocupat in continuare de reducerea costurilor de transport. Firma are service propriu, doar pentru camioanele sale, si statii Peco de incinta, care reduc costurile cu carburantul cu 8%, asa cum a remarcat Radu Coste. In plus, desi la extern se alimenteaza destul de putin, „vreau sa dispara si asta si sa luam o statie de incinta si la depozitul pe care il avem in Olanda. Si astfel camioanele nu mai au nevoie sa alimenteze decat in Romania si Olanda, deoarece au cate doua rezervoare, deci 1.100-1.200 l in total.“
Depozite ocupate 100%
In ultimii doi ani, Guliver Prodcom a investit circa 1,5 milioane de euro in trei depozite la Oradea, toate functionale. Doua dintre ele – unul pentru fructe, de 500-600 m2, si unul pentru marfuri generale, de circa 1.700 m2 – sunt chiar pe centura orasului, la intersectia drumurilor spre Cluj-Napoca si Deva, aproape de drumul spre vama Bors. Iar al treilea, pentru schimburi intracomunitare, are o suprafata de 5.000 m2.
Pentru manipularea marfurilor se folosesc echipamente Still care ridica la circa 4 m – depozitele nu depasesc 7-9 m inaltime, deoarece marfurile nu pot fi suprapuse. Pentru achizitionarea acestora, firma a primit credite nerambursabile, iar pentru alte 7-8 unitati are dosarul deja aprobat.
Gradul de ocupare in cele trei centre este de 100%, cei mai multi clienti fiind din Italia si Germania.
Asadar, nici in ceea ce priveste depozitare, firma nu a avut probleme de cand cu criza economica, desi se simte si aici o usoara scadere a volumelor si a tarifelor.
Guliver Prodcom intentiona sa construiasca un nou depozit, la Oradea, de circa 5.000 m2, si a si primit aprobare pentru trei milioane de euro din fonduri europene nerambursabile, dar deocamdata proiectul este blocat deoarece acesti bani inca nu au venit.
Depozitele in strainatate eficientizeaza fluxul de marfa
In plus, Guliver Prodcom opereaza doua depozite in Olanda (1.800-2.000 m2) si Danemarca (1.300-1.400 m2), cu doua porti de incarcare si descarcare, pentru marfuri generale, inchiriate din nevoia de rapiditate.
Radu Coste declara ca ar fi vrut sa investeasca si intr-un depozit in Cehia, tot pentru marfuri generale, dar proiectul a fost amanat, deoarece criza a facut ca aceste demersuri de cumparare sa cada.
Combinatii flexibile de servicii
Guliver ofera o combinatie flexibila de transport si depozitare, in functie de cerintele clientilor, iar unora le acopera chiar intregul lant logistic.
Firma a investit si in sport, fiind sponsorul echipei locale de polo CSM Frigo Conty, campioana nationala.
In ceea ce priveste planurile de dezvoltare, Radu Coste declara ca „in continuare ne vom extinde prin achizitionarea a 30-50 de autotractoare si 30 de semiremorci frigorifice in 2010. In plus, vom mai investi in Olanda sau Danemarca, tari foarte stabile.“