Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ungaria introduce vinietă/km pentru autobuze de peste 3,5 t

Noua legislație privind taxa de drum din Ungaria a intrat în vigoare la 1 februarie 2024. După negocieri purtate între autorități și asociațiile transportatorilor maghiari s-a decis ca microbuzele și autobuzele de peste 3,5 t să fie transferate abia din 31 martie a.c. din sistemul de e-vignetă în cel de plată a taxei HU-GO (calculată proporțional cu distanța parcursă). Între timp, toate autobuzele trebuie echipate cu aparate OBU și înregistrate în NTPS, în sistemul HU-GO, iar pentru achitarea taxei trebuie încheiat un contract cu un partener local specializat. Fără înregistrarea în HU-GO, transportatorii vor avea opțiunea achiziționării unui „bilet de rută” pentru fiecare vehicul în parte, pentru o rută prestabilită, cu valabilitate de 24 de ore.

Operatorii de transport au obligația de a încheia un contract cu un partener local responsabil cu declararea datelor privind taxarea către Serviciul Național de Plată a Taxei de Drum (NTPS), precum și cu un operator de plată, în vederea achitării taxei de trecere.

Concret, în sistemul HU-GO trebuie creat un cont de utilizator, în vederea înregistrării vehiculelor, atașând certificatele de înmatriculare (deocamdată sistemul vede toate vehiculele ca fiind camioane, dar ulterior se va putea face selecție separată pentru autobuze).

Atenție! Soldul în contul preplătit alocat autobuzelor nu trebuie încărcat mai devreme de 30 martie 2024, deoarece taxa – care intră în vigoare pentru autobuze de la 31 martie – va fi încasată automat prin intermediul oricărui OBU activ înregistrat în sistemul HU-GO și care trece pe sub porțile de taxare și nu va putea fi recuperată.

Operatorii care au deja instalate dispozitive OBU pentru plata taxelor de drum în străinătate și care sunt compatibile cu sistemul HU-GO se pot adresa partenerilor dedicați din Ungaria pentru declararea impozitelor înainte de a-și înregistra vehiculele în sistemul HU-GO, pentru a evita plata prematură a taxei. Dacă dispozitivul nu poate intra în starea „inactiv” în timpul deplasării în Ungaria, soluția este de a nu înregistra numărul de înmatriculare în profilul creat în sistem.

Vinieta se extinde și la drumuri naționale

Începând cu 1 februarie 2024, taxa de drum în Ungaria se extinde și la mai multe drumuri naționale. Vor exista în continuare, pe drumurile de ordin inferior, trasee care nu sunt supuse taxării nici pentru camioane și nici pentru autobuze.

Vinieta pentru autobuze va fi calculată în funcție de standardul de poluare îndeplinit, numărul de axe și categoria de drum utilizată. Tarifele sunt aceleași ca la camioane.

În cazul tarifării în funcție de numărul de axe, vehiculele sunt împărțite în patru grupuri: cu două axe (categorie de taxare J2), trei axe (J3), patru axe (J4), cinci sau mai multe axe (J5). Atenție! Trebuie luate în calcul și axele unei remorci tractate, dacă este cazul.

Plată prin OBU sau prin bilet de traseu

Plata taxei se poate face fie cu unitatea de bord instalată în vehicul (OBU), care furnizează date despre rută către NTPS, asigurându-se astfel că plata taxei este dedusă din soldul atribuit vehiculului, fie printr-un „bilet de rută”, achiziționat în avans pentru un traseu prestabilit. Acesta poate fi cumpărat fără înregistrare HU-GO, online, prin plata cu cardul de credit. În timpul procesului de cumpărare, trebuie furnizat numărul de înmatriculare, țara de proveniență, naționalitatea, numărul de axe, clasificarea Euro și traseul exact. Biletul este valabil 24 de ore în ziua următoare achiziției și nu poate fi răscumpărat ori modificat ulterior.

OBU sunt disponibile pe piață prin intermediul furnizorilor internaționali de carduri de combustibil. În cazul în care aparatul existent nu poate fi extins pentru plata taxei de drum în Ungaria, atunci trebuie achiziționat un altul. După activarea contului de utilizator, facturile cu plată anticipată (EF) și cu plată ulterioară (UF) vor fi generate automat.

În cazul unei facturi preplătite, taxa de trecere trebuie plătită în avans în soldul contului, care este dedus automat din sistem pe baza datelor de rută furnizate de unitatea de bord. Soldurile preplătite pot fi reîncărcate online prin card de credit sau transfer bancar. Dacă soldul se epuizează pe perioada în care vehiculul este în Ungaria, iar acesta trece pe sub o poartă de taxare sau pe lângă un dispozitiv mobil de monitorizare, HU-GO va înregistra neplata taxei. Nu există perioade de grație pentru plata HU-GO, așa că polițiștii maghiari vor aplica operatorului de transport o amendă.

Asociațiile patronale din Ungaria au cerut tarife diferite pentru microbuze (M2) și autobuze (M3). Propunerea este deja susținută pe scară largă de către reprezentanți ai autorităților din țara vecină, astfel că se așteaptă cât de curând o modificare legislativă în acest sens.

Până se vor anunța alte schimbări, firmele de transport sunt sfătuite să respecte actele normative în vigoare.

Articole similare

Ad