
După patru luni consecutive de scădere, piața italiană a camioanelor a înregistrat o creștere modestă de 1,8% în februarie 2025, întrerupând astfel o tendință negativă prelungită. Deși această evoluție este un semnal pozitiv, nu indică încă o revenire solidă și structurală a sectorului. Potrivit datelor Unrae, bazate pe înmatriculările raportate de Ministerul Transporturilor, în luna februarie s-au înregistrat 2.285 de unități, față de 2.245 în aceeași lună a anului precedent.
Evoluții diferite pe segmentele de vehicule
Dinamica pieței nu a fost uniformă în toate categoriile. Vehiculele comerciale ușoare (între 3,51 și 6 tone) au avut o creștere puternică de 6,3%, atingând 102 unități înmatriculate, față de 96 în februarie 2024. În același timp, segmentul greu (peste 16 tone) a crescut cu 2,2%, ajungând la 1.911 unități.
În cadrul acestui segment, șasiurile au cunoscut o expansiune semnificativă de +18%, cu 833 de unități înmatriculate. Pe de altă parte, cererea de tractoare rutiere a scăzut brusc, ajungând la 1.078 de unități, înregistrând o scădere de 7,3%. Această tendință negativă s-a acumulat încă de la începutul anului, cu o contracție totală de 12,9%.
Un indicator al stării economiei industriale
Paolo A. Starace, președintele secției de vehicule comerciale a Unrae, a atras atenția asupra scăderii înmatriculărilor de tractoare, subliniind că acest tip de vehicul este strâns legat de tendințele industriei producătoare și transportatoare. Potrivit acestuia, declinul reflectă provocările economice și industriale ale Italiei, iar situația devine și mai complexă într-un context geopolitic tensionat.
Europa trebuie să-și întărească autonomia industrială și economică, echilibrându-se între blocurile economice asiatic și nord-american. Acesta a mai spus că incertitudinile legate de reglementările europene și costurile ridicate ale investițiilor în transportul ecologic pun presiune suplimentară asupra sectorului.
Măsurile UE, insuficiente pentru sectorul transportului greu
În ceea ce privește recentele măsuri anunțate de Comisia Europeană, Starace a salutat prelungirea scutirii de la plata taxei de drum pentru vehiculele comerciale cu emisii zero, însă consideră că planul de acțiune al UE este insuficient și întârziat.
Sectorul transportului greu pare să fie în continuare ignorat în prioritățile Uniunii Europene. Este absolut necesar să existe o mai mare flexibilitate în ceea ce privește obiectivele de emisii pentru vehiculele grele, așa cum s-a prevăzut deja pentru vehiculele ușoare.
Nevoia urgentă de investiții în infrastructura pentru camioane ecologice
Investițiile în infrastructură trebuie să fie accelerate pentru a sprijini adoptarea vehiculelor cu emisii reduse sau zero. Potrivit acestuia, este esențial ca Uniunea Europeană și guvernul italian să aloce fonduri mai mari pentru stațiile de reîncărcare și pentru incentive financiare mai puternice dedicate operatorilor de transport.
Deși luna februarie a anului acesta a adus o ușoară revenire pe piața camioanelor, perspectivele pe termen lung rămân incerte, iar redresarea completă depinde de politicile de sprijin, de stabilitatea pieței de vehicule comerciale și de capacitatea operatorilor de a se adapta la noile cerințe ecologice impuse la nivel european.