MHS Truck & Bus a vândut în 2022 circa 900 de camioane noi, cu 7% mai multe decât în 2021 – adică tot contingentul alocat de producător, inclusiv pentru vanul TGE – și a avut o cifră de afaceri cu 15% mai mare. Iar numărul vehiculelor livrate anul trecut a ajuns la 880, cele mai multe pentru transport pe distanțe lungi, unde piața a cunoscut o creștere cu 35% față de 2021, în timp ce piața de mașini specializate a scăzut cu 19%.
Cea mai mare flotă din 2022 a numărat 40 de autotractoare pentru transport internațional, în condițiile în care au existat și comenzi de peste 100 de unități/client, dar cu livrări eșalonate. În ceea ce privește flotele filialelor românești ale unor multinaționale, ele sunt încă numeroase, constată Elena Claudia Iordache, CEO MHS Truck & Bus, dar raportat la totalul pieței ponderea lor a mai scăzut față de acum 4-5 ani.
Tendința din ultimii ani a fost ca transportatorii români să aleagă vehicule foarte bine echipate, și pentru confort sporit – astfel încât satisfacția șoferilor să fie cât mai mare și deci gradul de retenție/atragere a acestora să fie cât mai mare – și pentru eficientizarea consumului și reducerea costurilor de operare.
Termen de livrare de 12-14 luni pentru ce se comandă în 2023
În funcție de tipul vehiculelor, termenul de livrare în cazul MAN a fost cuprins în 2022 între patru și 12 luni, anumite precomenzi având termene mai scurte. Iar comenzile lansate în producție de acum înainte pot ajunge la clienți în 12-14 luni.
MAN a fost afectat direct de războiul din Ucraina, deoarece are furnizori de cablaje electrice cu trei fabrici în această țară, astfel că oprirea totală a producției lor timp de două luni a dus la amânarea livrărilor programate în acea perioadă. Pe de altă parte, unele firme ucrainene nu au mai avut nevoie să li se livreze vehicule deja comandate, „dar asta nu ne-a ajutat în mod special, pentru că oricum producătorul nu a putut acoperi cererea din partea celorlalte țări europene”.
Camioane cu 13% mai scumpe decât la final de 2021
Și pentru MAN a fost o provocare să mențină prețurile camioanelor, din cauza scumpirii în foarte mare măsură a materiei prime, semiconductorilor și energiei. „Acolo unde însă producătorul a solicitat ajustarea prețurilor pe care le-am negociat deja cu clientul am stat de vorbă cu acesta din urmă și am găsit soluții în toate cazurile”, declară Elena Claudia Iordache.
Camioanele și vanurile MAN au ajuns să coste în total în 2022 cu 13% mai mult față de 2021, în condițiile în care impactul trecerii de la norma de poluare Euro 6D la Euro 6E asupra prețului camioanelor a fost foarte redus și nu a influențat semnificativ TCO-ul noilor flote.
Acum, la început de 2023, situația este mai stabilă în ceea ce privește unele costuri cu materiile prime, astfel încât măcar pe termen scurt să existe predictibilitate, și în plus compania precomandă foarte multe tipuri de vehicule și nu ia comenzi cu termen de livrare mai mare de 12 luni, tocmai pentru a evita modificarea prețurilor.
Deoarece termenul de livrare este atât de mare, MAN își va echipa din 2023 camioanele cu sistemele de siguranță pe care legislația europeană cere să le aibă standard din iulie 2024, iar impactul acestora asupra prețului de vânzare va fi de 2-4%, în funcție de tipul și gama de vehicul.
Cererea de camioane rulate nu a fost mai mare decât în anii anteriori
Spre deosebire de alți importatori de camioane din România, MHS nu a avut o cerere mai mare de camioane rulate decât în anii anteriori, iar explicația este, în opinia CEO‑ului companiei, aceea că firmele de transport, pe fondul conflictului din Ucraina și al scumpirii exagerate a motorinei, au căutat să-și conserve afacerea, nu să facă investiții. Multe dintre ele au renunțat, deci, la achiziții noi pentru extindere sau pentru înnoirea unor vehicule și au preferat să optimizeze tehnic parcul pe care îl aveau deja.
MHS a achiziționat foarte puține camioane din parcurile internaționale, deși a avut cerere pentru vehicule cu o astfel de proveniență. Și numărul de buy back-uri finalizate în 2022 a fost mic, cel mult 50 de unități, de la firme mici speriate de război și de recesiune. Pe de altă parte, unii clienți au solicitat prelungirea contractelor pentru camioanele pe care le aveau deja și MHS a acceptat asta, pentru a-i sprijini să treacă de perioada dificilă prin faptul că, eșalonat pe o perioadă mai mare, capitalul rămas de plată a generat rate mai mici, deci a fost mai suportabil.
În aceste condiții, MHS a vândut în 2021 puțin peste 500 de camioane rulate, mai ales că a fost nevoie de un efort mare să achiziționeze vehicule aliniate din punct de vedere tehnic la standardele sale. Iar clienții care au făcut achiziții de mașini second-hand au beneficiat și de servicii complementare ca finanțare în condiții preferențiale și pregătire tehnică „excepțională”, incluzând garanție tehnică europeană.
Prețurile camioanelor rulate au crescut pe fondul disponibilității reduse a acestora cu circa 10% în primul semestru din 2022 față de finalul de 2021, pentru modele similare.
20% din vânzări au fost finanțate prin MAN Finance
Aproximativ 35% din camioanele livrate de MHS în 2022 au fost finanțate de clienți din surse proprii, iar circa 20% prin intermediul MAN Finance. Procentul de vehicule vândute prin leasing operațional a fost foarte mic în 2022, clienții preferând mai ales leasingul financiar.
Costurile de finanțare au crescut în ultima parte a anului, din cauza creșterii Euribor la nivel european, de care sunt legate direct toate dobânzile. Și, având în vedere angajamentul Băncii Centrale Europene și al băncilor naționale din fiecare stat de a lupta cu inflația, costul banilor va fi mai mare și în perioada următoare.
Procent stabil al contractelor de service în totalul vânzărilor
Aproximativ 20% dintre camioanele MAN noi s-au vândut cu un contract de service, procent similar celor din ultimii trei ani. Cei mai mulți clienți au preferat Comfort, o variantă mai simplă, ce conține lucrări de întreținere preventivă, însă au existat și contracte de service de tip ComfortSuper, care includ în plus reparații ale tuturor sistemelor vehiculului. „Prin semnarea contractelor de service, clienții își diminuează costurile și își asigură liniștea unor lichidități constante din perspectiva întreținerii vehiculelor, mai ales în contextul mediului economic extrem de volatil din această perioadă. Sigur, pentru noi este o sarcină destul de dificilă să previzionăm corect, într-un orizont de 3-5 ani, costurile cu piesele de schimb și manopera operațiilor incluse în contractele de service”, explică reprezentanții MHS.
Camioanele electrice MAN sunt disponibile din a doua parte a lui 2024
Comenzile pentru autocamioanele MAN electrice sunt prognozate să înceapă în a doua jumătate a lui 2024, iar cele pentru eTGE la final de 2025.
Pentru a impulsiona vânzarea acestora, producătorul are deja parteneriate pentru a dezvolta soluții și a oferi pachete complete de produse și servicii, care să includă și stațiile de încărcare (fast charging).
Calculele realizate până acum de specialiștii companiei arată că pentru o perioadă de utilizare de circa șase ani, TCO-ul unui vehicul cu electric (BEV) egalează TCO-ul unui vehicul cu combustie internă diesel (ICE), având în vedere datele și costurile din acest moment. Desigur, atrag atenția reprezentanții MHS, structura costurilor se poate modifica/îmbunătăți, în funcție de tipul de aplicație pentru care se folosesc vehiculele și de posibilitatea de a dezvolta sau nu surse de energie in house (panouri solare, stații proprii de încărcare, aplicabile mai ales companiilor care utilizează vehiculele pe distanțe scurte și medii).
Structura costurilor de utilizare pentru un camion diesel și unul electric, conform estimărilor interne ale MAN | ||
ICE (diesel) | BEV (electric) | |
Achiziție vehicul | 18% | 39% |
Impozite | 1% | 0% |
Cost reparații, întreținere | 10% | 7% |
Taxe de drum | 22% | 8% |
Infrastructură încărcare/alimentare | 0% | 4% |
Cost sursă energie | 50% | 42% |