Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele casei de expediții se apropie de nivelul foarte bun din 2022

După rezultatele excepționale din 2022, 2023 a venit pentru Transgor Logistik cu numeroase provocări, inclusiv volatilitatea prețurilor combustibililor și scăderea volumului de mărfuri transportate. Totuși, compania a închis anul trecut cu un profit net mai mare cu 21% decât în 2022, reușind să optimizeze operațiunile și rutele și să-și diversifice serviciile, păstrând un preț corect. Și, chiar dacă cifra de afaceri a avut o scădere de 3%, performanța în 2023 a fost mai mare cu 1,1% față de 2022. În plus, într-un context economic global fluctuant și cu lanțuri de aprovizionare afectate de diverse perturbări, Transgor Logistik a dat dovadă de capacitate de adaptare și inovație și, în al doilea trimestru din 2024, a raportat o creștere a volumelor de mărfuri și a numărul de comenzi pe segmentul expediții – atât pe rute interne, cât și pe rute internaționale – și estimează menținerea acestei tendințe și în 2025.

Cele două departamente de expediții ale Transgor – unul care gestionează mai ales piața internă și unul care se ocupă în special de clienții de pe plan extern – generează aproximativ 80% din cifra de afaceri și profitul firmei. Iar restul procentelor sunt împărțite între transporturile cu flota proprie, distribuția prin rețeaua Pall-Ex – al cărei membru firma a devenit în 2013 – și serviciile de depozitare.

Andy Pavlovici, Business Development Manager în cadrul Transgor, explică faptul că activitatea casei de expeditii se desfășoară predominant – nu exclusiv – pe piața spot, adică nu există contracte-cadru cu subcontractorii pentru garantarea unui anumit volum sau număr de kilometri. În schimb, compania menține relații strânse cu aproximativ 100 de operatori dedicați, iar capacitatea poate fi extinsă la nevoie prin intermediul burselor de transport sau pe baza recomandărilor.

Distribuția de mărfuri paletizate prin rețeaua Pall-Ex contribuie cu 15% la cifra de afaceri și la profitul companiei și pentru aceasta Transgor utilizează flota proprie compusă din șapte ansambluri autotractor+semiremorcă și 10 utilitare de 3,5-19 t. Cea mai recentă achiziție, un ansamblu nou de 40 t pentru liniile dedicate Iași-Bacău și Iași-Sibiu, a avut loc în mai 2024, ca parte a planului de extindere a parcului auto. Până la sfârșitul anului, compania intenționează să achiziționeze încă două vanuri de 3,5 t, iar la începutul lui 2025 va fi comandat încă un ansamblu. În prezent, doar noul ansamblu este în leasing, astfel că peste 80% din flotă este achitată integral, așa cum explică Daniel Grecu, Domestic & Pall-Ex Operations Manager.

Crește numărul depozitelor din Iași, în așteptarea autostrăzii

A treia activitate în care este implicată firma ieșeană este depozitarea, desfășurată în trei centre proprii cu suprafață totală de 2.100 m2.

Cel mai recent construit spațiu, de 600 m2, a fost finalizat în primăvara acestui an și este deja complet ocupat, fiind realizat la cererea unui client și adaptat specificului mărfurilor sale.

Transgor oferă o gamă completă de servicii logistice, personalizate în funcție de nevoile clienților. De exemplu, acum se face mult cross-dock pentru relația cu Republica Moldova și, ocazional, cu Ucraina, marfa venind la Iași cu transportatori europeni și de aici fiind preluată de operatorii moldoveni și/sau ucraineni. De asemenea, firma închiriază spații de stocare în numele clienților, fiind cazuri în care unii doar predau marfa și anunță comenzile, iar Transgor face picking, packing, livrare etc. Însă, așa cum subliniază reprezentanții companiei, serviciile logistice tind să fie oferite preferențial clienților pentru care se face transport de grupaje în rețeaua Pall-Ex.

 Depozitele sunt încă în perioada de amortizare, deci au costuri fixe.

„Deocamdată, nu intenționăm să construim alte depozite proprii, ci ne vom concentra asupra echipării celor existente cu sisteme de rafturi, motostivuitoare și transpalete electrice. În schimb, s-ar putea să închiriem spații suplimentare. Observăm o creștere rapidă a numărului de spații de depozitare și a suprafețelor construite în Iași.”

În opinia reprezentanților Transgor, această creștere a început înainte de 2022 și nu are legătură cu Ucraina. „De fapt, ne așteptam să fim mai implicați în comerțul cu Ucraina, dar până acum nu s-a întâmplat, poate că acest lucru este mai frecvent în nordul României.”

Mai degrabă dezvoltarea depozitelor din Iași are legătură cu previziunile dezvoltatorilor de parcuri logistice, care speră că autostrada va deveni operațională cât de curând. În plus, multe firme din Republica Moldova se îndreaptă spre această zonă și au nevoie de depozite, ceea ce se reflectă și în creșterea din ultimul timp a volumelor prin Pall-Ex. Influența investitorilor din Republica Moldova nu este încă mare, dar este mai vizibilă decât în anii trecuți, „deoarece în ultimii 6-7 ani le-au scăzut volumele de comerț cu Rusia – mai ales vin și fructe – și trebuie să găsească noi piețe spre vest”.

Performanța operațională a crescut față de 2022

Pentru clienții de pe plan extern ai Transgor Logistik, 2022 a fost anul revenirii după pandemia de Covid-19, adică „un an atipic, deosebit de bun”, așa cum îl caracterizează Constantin Măzăreanu, International Operations Manager. În 2023, însă, sectorul transporturilor a întâmpinat provocări la nivel global, ceea ce s-a reflectat și pe plan european. Deși comenzile de transport au înregistrat o scădere neașteptată, această perioadă a oferit oportunități pentru inovare și adaptare. „Nici în perioada pandemiei volumele nu au fost atât de mici și nu era atât de mare îngrijorarea determinată în special de scumpirea carburanților, care în 2023 a creat și mai multă panică și a făcut ca investițiile să stagneze și să nu se mai producă pe stoc, ci numai pe bază de comenzi ferme. Ca atare, lucrurile nu s-au mai mișcat la fel de bine în domeniul nostru, Transgor fiind nevoită să adopte strategii mai eficiente pentru a se pregăti pentru o revenire robustă și sustenabilă.”

De aceea, veniturile generate prin casa de expediții pe plan internațional au scăzut cu 6% față de 2022, iar cele totale ale companiei cu 3%, însă este „un procent previzionat care a fost recalibrat relativ repede în decursul anului prin creșterea eficienței operaționale”.

Cele mai multe mărfuri au provenit din automotive și industrii conexe, care aduc o profitabilitate mare, și din industriile farmaceutică și alimentară, și se datorează unor parteneriate puternice construite în cei peste 20 de ani de activitate. Transgor are experiență și în ceea ce privește mărfurile ADR și frigorifice, iar în ultimul an s-a concentrat mult și asupra transportului agabaritic, unde s-a constatat o creștere a cererii de import în România, în special de utilaje, ansambluri industriale, elemente mari destinate lucrărilor de infrastructură și componente ale fabricilor. Pentru acestea din urmă, „nu aș putea spune că am remarcat neapărat o tendință ascendentă considerabilă în ultimul timp, de când se vorbește de nearshoring, dar oricum, gestionăm mai multe comenzi cu marfă pentru acest sector, comparativ cu alți ani”.

În total 2023 s-a încheiat pentru Transgor Logistik cu o creștere a profitului de 21% și a performanței cu 1,1% față de un 2022 pe care reprezentanții companiei îl consideră excelent, datorită unor politici sănătoase: eficientizarea achizițiilor (în special în ceea ce privește combustibilul), investițiile în tehnologie, implementarea sistemului fotovoltaic (din iunie 2023), accesarea programelor guvernamentale, adoptarea unor măsuri sustenabile pentru reducerea consumului etc.

Volume mai mari și tarife rezonabile pentru transportatori în 2024

După un 2023 mai slab, primele cinci luni din 2024 i-au adus companiei ieșene un volum semnificativ mai mare de mărfuri decât în perioada similară din 2023, și totodată peste nivelul din 2019, „ceea ce ne-a surprins plăcut”. Iar până la final de an, păstrând același ritm, se estimează depășirea cifrelor din 2022.

Dar 2024 nu a mers bine de la început, ci au existat îngrijorări pe diverse planuri și primele 2-3 luni au fost mai slabe decât în alți ani din cauza tensiunilor de la Marea Roșie, care au perturbat tranzitul de mărfuri către Europa. Impactul asupra transportului rutier internațional nu a fost însă atât de mare cum s-a preconizat, apreciază reprezentanții Transgor, iar piața s-a revigorat considerabil înainte de Paște, ceea ce a dus și la creșterea tarifelor cerute de transportatori. „În mod normal, ei erau îndreptățiți să ne ceară prețuri mai mari chiar de la început de an, din cauza creșterii taxelor de drum în special de pe teritoriul Ungariei, Austriei, Poloniei și Germaniei. Dar, pentru că atunci nu erau suficiente mărfuri pe piață, nu au putut negocia și au așteptat până când au crescut volumele pentru a-și putea impune prețurile. Doar că acest lucru s-a întâmplat în mod destul de virulent, fapt ce a dus la degringoladă în rândul clienților, care păreau să nu înțeleagă aceste pretenții bruște. Noi, ca intermediari, am încercat să le explicăm motivele, dar a fost dificil să-i facem să înțeleagă cum de transportatorii și-au amintit brusc de costurile suplimentare. Prin urmare, am fost constrânși să preluăm o parte din creșterea tarifelor de transport, reușind treptat să ne echilibrăm activitatea, în condițiile în care clienții s-au convins în cele din urmă că tarifele de transport sunt la un nivel rezonabil în raport cu costurile actuale.”

Pe plan internațional compania gestionează exporturi, dar mai ales importuri – păstrând tendința de la nivelul întregii țări – iar cele mai interesante și profitabile rute sunt Italia, Germania și Franța. „Germania a reprezentat o surpriză mai puțin plăcută anul trecut, dat fiind faptul că economia sa s-a contractat simțitor. Dar în primele luni din acest an și-a mai revenit, iar tendința ascendentă a făcut ca volumele noastre cu această țară să fie cu 30% mai mari decât în aceeași perioadă a anului trecut. În mod normal, obișnuim să ne raportăm rezultatele la anul anterior, dar dacă ar fi să ne comparăm și cu 2022, putem spune că suntem cam la același nivel. Cât despre previziuni, mai ales pe termen mediu și lung, am învățat că nu mai suntem în măsură să le putem face, deoarece perioadele din an nu mai seamănă cu cele din anii anteriori.”

2024 a adus și o creștere la exporturi, de 5-10% față de 2023, în condițiile în care de regulă producătorii români au tendința de a lucra cu un număr restrâns de transportatori fideli, „astfel încât ne este dificil să avem acces la mărfurile lor”.

2024, anul transportatorilor

Cel mai este interesant față de 2023, arată reprezentanții Transgor, este că a scăzut capacitatea de transport disponibilă pe piață, atât comparativ cu cererea, care a crescut, cât și din cauză că unele firme au falimentat sau au preferat să meargă pe alte rute, precum Marea Britanie sau Scandinavia, în locul celor clasice, în timp ce altele au ales, începând din 2022, contractele fixe, pentru a-și securiza activitatea, deci nu mai ies pe piața liberă cu vehiculele.

„În ciuda faptului că operăm predominant pe piața spot și avem acces limitat la anumite soluții, această situație ne-a determinat să propunem tarife de transport competitive și justificate de calitatea serviciilor. Profitând de această oportunitate și de stabilizarea costurilor, am reușit să recuperăm pierderile din ultimul an.”

În ceea ce privește volumele de transport internațional din perioada imediat următoare, semnalele sunt pozitive, există cerere din partea clienților, sunt tranzacționate mărfuri, „deci avem curajul să sperăm la o evoluție bună în lunile ce vin, măcar până la începutul lui august, atunci când urmează perioada concediilor. De fapt, în industria noastră, putem spune că august este luna care împarte anul în două perioade.”

Din septembrie, pe baza celor mai recente semnale de pe piață, ar trebui să fie o perioadă mai bună, mai ales că inflația este în scădere în Europa, prețul energiei s-a reglat și nu se întrevăd factori perturbatori, precum în 2023. Continuăm însă să avem un război la graniță, cu care totuși țările europene par să se fi obișnuit oarecum. Deopotrivă, ne-am obișnuit și cu diversele tensiuni din sfera transportului maritim, care afectează fluxurile de marfă. În plus, vehiculele comerciale s-au ieftinit cu 20% sau chiar mai mult, ceea ce face ca transportatorii să aibă mai mult curaj să investească. Astfel, va crește capacitatea și tarifele vor scădea. În consecință, 2025 va fi din nou un an al clienților. Așa preconizează reprezentanții Transgor că va evolua piața în perioada următoare.

Creștere cu 5-6% pe segmentul de distribuție în rețeaua Pall-Ex

În 2023, departamentul Transgor integrat în rețeaua Pall-Ex a avut un an remarcabil de stabilizare și creștere. Numărul de paleți transportați a crescut cu 5-6% comparativ cu 2022, iar costurile au fost optimizate printr-o organizare mai eficientă a rutelor și a spațiului util din vehicule, precum și prin finalizarea leasing-ului pentru trei mașini. Aceste măsuri au condus la o creștere semnificativă a profitului.

„Cunoscând calitatea serviciilor oferite de noi, clienții nu sunt deranjați de eventualitatea unei creșteri modeste, dar firești în condițiile actuale, a prețului, de maximum 3%”, explică Daniel Grecu.

Provocări, dar și perspective pozitive

Deși primele două luni și jumătate din 2024 au fost marcate de incertitudine pe piață, cu o scădere a volumelor de 10-15% față de aceeași perioadă din 2023, situația s-a îmbunătățit considerabil spre sfârșitul lui martie și de Paște. De atunci, volumele au fost în continuă creștere. Daniel Grecu subliniază că, deși profitul nu a atins încă nivelul din 2023, „suntem pe drumul cel bun”. Pe întregul an, numărul de paleți transportați este estimat să fie cu peste 10% mai mare decât în 2023, indicând o direcție pozitivă pentru viitor. Aceste rezultate reflectă angajamentul companiei de a oferi servicii de calitate și de a se adapta rapid la schimbările pieței, menținându-se pe o traiectorie ascendentă.

Logistica, o activitate mult mai previzibilă decât transportul

Pentru departamentul de logistică al Transgor, începutul lui 2024 a fost marcat de o stabilizare a cererii de spațiu comparativ cu 2023. „Nu am observat o creștere semnificativă, însă situația s-a îmbunătățit între timp. Iar noi ne concentrăm să menținem calitatea serviciilor, evitând expansiunile forțate care ar putea compromite acest aspect.”

În prezent, toate cele trei depozite funcționează la capacitate maximă, susținute de contracte pe termen lung cu clauze precise. Această abordare face ca activitatea logistică să fie mai previzibilă decât transportul de paleți, care poate fluctua semnificativ de la o lună la alta în funcție de evoluția consumului și aprovizionării clienților.

Sfârșitul lui 2023 a indicat o ușoară scădere a consumului imediat pentru începutul lui 2024, însă tendința a început să se inverseze rapid. În prezent, se estimează că această creștere a cererii va continua cel puțin în următoarea jumătate de an. Iar dacă sectorul construcțiilor își va reveni, ar putea stimula și mai mult economia, contribuind la o tendință pozitivă generală.

Articole similare