Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele tot mai mari schimba din temelii piata livrarilor last mile

Conform estimarilor specialistilor din domeniu, vanzarile online la nivel global au crescut cu 2,3 trilioane (28%) din 2016 pana in 2017, in conditiile in care in iulie 2018 erau in intreaga lume aproape 4,1 miliarde de utilizatori de internet, iar telefonul, un mijloc mai la indemana decat computerul, este folosit pentru 59% din vanzarile totale online. Cresteri semnificative se inregistreaza atat pe pietele emergente, cat si in tarile foarte dezvoltate, ceea ce duce la volume tot mai mari pe segmentul CEP (curierat, express si coletarie). O alta tendinta mai noua aparuta tot ca urmare a cresterii comertului electronic este aceea de crestere a sectorului B2C, care in multe tari a depasit B2B.

In afara de comertul electronic, alte tendinte din retail care cresc la nivel global sunt retailul multichannel sau omnichannel, ceea ce face ca si cererea pentru livrare de colete sa fie tot mai mare.
Conform estimarilor specialistilor din aceasta industrie, citati intr-un studiu de piata realizat de firma de consultanta Mordor Intelligence, din 2012 pana la final de 2017 au fost realizate in intreaga lume investitii de 6,3 miliarde de dolari in coletarie si sectorul express, iar 34% din aceasta suma este pentru organizarea lantului de valoare, adica in special pentru tehnologie digitala si pentru sublinierea preferintelor expeditorului (timp, cost si alte servicii auxiliare ce ajuta la alegerea companiei care sa livreze produsele).

Piata CEP creste mai mult la nivel de comert international decat domestic
Si cresterea comertului transfrontalier alimenteaza cresterea pietei internationale CEP. Motivele pentru aceasta tendinta sunt lipsa de produse de pe unele piete locale, produsele la preturi pe care consumatorii nu si le pot permite si calitatea superioara a produselor din import.
Cele mai recente informatii disponibile sunt pentru 2016, cand numarul de colete trimise international a crescut cu 4,5%, pana la 112,38 de milioane, in timp ce coletele trimise intern au crescut cu 12,5%, pana la 8.837 de milioane de unitati. Desi numarul de colete trimise international reprezinta doar 1,28% din totalul coletelor, cresterea este mai mare si se estimeaza ca va continua.
Cand vine vorba de piata CEP, activitatea la international creste mai rapid decat segmentul domestic. De exemplu, in perioada 2011-2016, cresterea a fost de 49% la international si de 32% la intern.
Pentru a facilita vanzarile transfrontaliere, UE a venit cu initiativa Digital Single Market, care isi propune armonizarea regulilor referitoare la continutul digital si la vanzarile online.
Un alt aspect demn de semnalat este acela ca progresul economiei si sectorului de productie din unele tari incurajeaza aparitia si/sau dezvoltarea firmelor micro, mici si mijlocii, iar guvernele vin si ele cu masuri care isi propun acelasi obiectiv, in timp ce comertul online le ajuta sa-si vanda produsele direct catre utilizatorul final, eliminand retailerii intermediari.

Livrarea last mile, cel mai mare cost din intregul lant logistic
De cand cu tendinta de a integra livrarile last mile in serviciile oferite de companii, ca urmare a faptului ca a crescut cererea de livrari in aceeasi zi in care se face comanda, au aparut multe noi modele de livrare, iar acest segment final al logisticii reprezinta cel mai mare cost din supply chain. In plus, au fost infiintate tot mai multe start-up-uri care se ocupa de livrari, iar ele, avand putine active, au o eficienta foarte mare, in timp ce companiile cu active numeroase isi mai pierd din relevanta. O alta amenintare pentru firmele cu vechime pe piata livrarilor last mile o constituie firmele de retail online care isi dezvolta propriile capacitati pentru a oferi acest serviciu.
Asia este zona care atrage cele mai multe investitii in start-up-uri in domeniul coletariei si serviciilor expres, 75% din totalul la nivel global, 63% fiind facute numai in China, unde principalele companii din domeniu sunt Cainiao, Best Logistics, New Dada, Hive Box, Yimidida si Yunniao Logistics.

Tehnologiile viitorului apartin de fapt deja prezentului
Tehnologia blockchain (un sistem care faciliteaza tranzactiile facute in bitcoin sau alte criptomonede) transforma industria de coletarie datorita avantajelor pe care le aduce si tot mai multe companii o adopta. Iar pe viitor aceasta tendinta va continua datorita cresterii comertului online si a livrarilor last mile, deoarece este o solutie ce ajuta companiile sa-si creasca eficienta si sa reduca discrepantele, intrucat are un registru neschimbat, descentralizat si digital, si astfel ofera o mai buna vizibilitate asupra intregului supply chain si previne frauda. De exemplu, contractele inteligente pot integra roboti dintr-un sistem de picking din depozit pe vehicule automate sau drone.
La final de 2017 una dintre cele mai mari companii de coletarie, UPS, care se concentreaza mai ales asupra livrarilor de alimente, s-a alaturat blockchain in TruckingAlliance (BiTA), in februarie 2018 a depus un patent pentru urmarirea expedierilor bazata pe blockchain, iar in martie 2018 a obtinut un patent pentru sistemul Smart Package, care foloseste tehnologia blockchain pentru a urmari coletele si a monitoriza starea lor.
Alte tehnologii moderne de care e tot mai mare nevoie pentru ca operatorii sa tina pasul cu progresul semnificativ al comertului online si al industriei CEP sunt vehiculele automate, robotii si dronele folosite pentru livrare, si care sunt testate de tot mai multe firme ce fac livrari in zone urbane, cu tot felul de restrictii, sau rurale, unde numarul mic de livrari scade eficienta.

Livrarea last mile, tot mai tentanta pentru marii operatori logistici din SUA
In 2017 vanzarile online in SUA au atins 453,5 miliarde de dolari, cu 16% mai mult decat in 2016, in timp ce vanzarile in magazine fizice au crescut doar cu 3,4%. Vanzarile online reprezinta 8,9% din total, deci potentialul de crestere este inca urias, ceea ce va incuraja si dezvoltarea in continuare a segmentului CEP.
Cresterea semnificativa a comertului online a mutat o pondere importanta a livrarilor last mile de la relatii B2B la B2C, care au o cota tot mai mare de piata si sunt caracterizate de dimensiuni mult mai mici ale coletelor.
Pentru a face fata acestei cresteri a cererii, operatorii logistici si transportatorii isi extind serviciile si resursele spre livrarea last mile. XPO, de exemplu, a anuntat in iunie 2018 adaugarea realitatii augmentate la platforma sa de livrare, pentru a acoperi segmentul last mile pentru clientii din America de Nord, care vor putea astfel vizualiza cum vor arata in locuinta lor produse precum canapele, paturi sau obiecte de decor si vor determina unde sa le pozitioneze, ceea ce reduce riscul returnarii lor si sporeste eficienta livrarii last mile, micsorand si timpul petrecut de curieri in interiorul locuintei respective si riscul de deteriorari.
Asta pentru ca, in afara de produse traditionale, ca textile sau alimente, cresc si comenzile de mobila (de casa sau de gradina, unul dintre produsele cu cea mai mare crestere a vanzarilor online din SUA) si decoratiuni interioare, bunuri de mari dimensiuni care necesita transport pana in casa, instalare s.a., si care fac ca valoarea medie a comenzilor online in SUA sa creasca pana la 82 de dolari in 2017.
Piata de livrari last mile de aici este dominata de trei companii importante, care realizeaza peste 80% dintre operatiuni, dar pe fondul cererii tot mai mari numeroase alte firme intra acum pe acest segment prin fuziuni si achizitii. De exemplu, in aprilie 2018, Ryder System Inc. a cumparat MXD Group, un furnizor de servicii de livrare last mile, si si-a extins astfel prezenta pe piata in continua crestere a comertului online, unde Amazon are cea mai mare cota, aproape 43% in 2017, si se astepta ca in 2018 sa atinga 50%.

Sectorul CEP creste mai mult in Germania decat multe alte industrii
In Germania piata CEP creste mai rapid decat multe alte sectoare economice din tara, cu 1,5% peste media de crestere a PIB si cu 1,6% mai mult decat piata de logistica. In 2017 volumul total a crescut cu 190 de milioane de unitati (+6,1%) fata de 2016, iar numarul de produse a fost de 3,35, fata de 3,16 miliarde, adica o medie zilnica de 11 milioane de livrari la sase milioane de clienti.
Cifra de afaceri a sectorului CEP a crescut cu 4,5%, de la 18,5 la 19,4 miliarde de euro, in special datorita cresterii sectorului B2C si a livrarilor internationale. Dar, spre deosebire de SUA, valoarea medie a produselor livrate a scazut in 2017 de la 5,85 la 5,78 euro, datorita competitiei puternice si cresterii segmentului B2C.
Cresterea de volume de pe piata interna se datoreaza cresterii acestuia din urma, cu 9,7% in 2017, progresul sau venind ca urmare a evolutiei comertului online, care a atins in 2017 o cifra de afaceri de 58,5 miliarde de euro, cu 5,7 miliarde de euro mai mult decat in 2016. Dar si segmentul B2B a crescut cu 1,3%. In 2017 cota B2C din totalul tranzactiilor era de 61%, fata de 59% in 2016.
Livrarile internationale detin 10% din volumul total, in crestere cu 8,8% fata de 2016, iar aici segmentul B2C a crescut ca pondere de la 48% in 2016 la 50% in 2017.
Unul dintre ei mai importanti parteneri comerciali ai Germaniei este Marea Britanie, volumul schimburilor dintre cele doua tari fiind de circa 43 de milioane de livrari, din care 24 catre Marea Britanie si 19 catre Germania.
Dintre cele trei sectoare de activitate incluse in CEP, coletaria detine cota cea mai mare, de 55% din punct de vedere al veniturilor, adica 1,7 miliarde de euro. Cresterea pietei de coletarie in 2017, de 6,4% fata de 2016, este mai mare decat cresterea de 6,1% a intregii piete CEP.

Articole similare

Ad