Insolventa si reorganizarea edy Spedition reprezinta una dintre marile tragedii ale industriei de transport din Romania, mai ales ca survine la putin timp dupa decesul lui Alin Popa, cel care a creat imperiul edy de la zero. Actionarii si creditorii nu au mai avut rabdare ca oamenii investiti cu incredere de Alin Popa – familia sa si managementul proaspat „inchegat” – sa demonstreze ca pot duce mai departe compania la aceleasi dimensiuni, in ciuda pierderilor acumulate an de an chiar dinainte de criza.
Sigur, ne-am exprimat in nenumarate randuri neincrederea in succesul pe termen lung al unui actionariat „dual” – familie si fond de investitii – si asta pentru ca filosofiile de business sunt total diferite: o firma de familie urmareste profitul in timp, investind permanent toate resursele pentru o dezvoltare sustenabila, dar fondul de investitii vrea impartirea profitului an de an, pentru a-si dovedi eficienta. Iar cand apar frictiuni intre actionari sau o parte din actionari si management, este dificil ca o firma, mai ales la dimensiunile edy, sa mearga mai departe in acelasi stil.
Restructurarea edy este o tragedie pentru industria romaneasca de transport si pentru ca era exemplul povestii de succes a „nebunilor” din transporturi, care au plecat ca simpli soferi si si-au creat firme performante, multe dintre ele astazi in topul celor mai profitabile si mai productive din Romania, care se bat de la egal la egal cu multinationalele cu filiale la noi. Sigur, multi au facut greseli, inerente pentru oameni care s-au dezvoltat fara scoli de management, insa piata de transport din Romania le datoreaza locul castigat in Europa.
Iar daca cea mai mare firma de transport de pana acum din Romania isi ajusteaza flota semnificativ, pentru a mai reduce cuantumul datoriilor si al cheltuielilor totodata, alte firme umplu „golul” lasat de camioanele date inapoi de edy. Firme deja mari preiau pe bucati contractele de distributie si transport deservite de ani de zile de edy, ceea ce va aduce dupa sine o crestere a flotelor acestor firme, cele mai mute cu unitati noi, in timp ce masinile returnate de edy vor umple curtile importatorilor.
Efectul va fi ca piata de camioane noi din Romania va scadea si mai mult, prioritatea fiind, pentru multi dintre cei care au oferit vehicule in leasing operational lui edy, sa le vanda ca second-hand-uri.
Desi unii dintre cei care au preluat contractele edy Spedition si edy Logistics au terminat 2011 pe pierdere, tarifele la care si-au incheiat noile contracte sunt, in unele cazuri, mai mari decat inainte, ceea ce cu siguranta ca le vor creste substantial veniturile in 2012. Si chiar daca multi invinuiesc edy pentru oferirea unor tarife mici de transport, trebuie spus ca edy Logistics a terminat 2011 cu un profit bunicel, astfel ca distributia nu era chiar pe pierdere…
Oricum, este un moment bun pentru a creste putin tarifele de transport, mai ales ca beneficiarii au inceput sa inteleaga ca presiunea continua pe preturi poate sa le distruga furnizorii de servicii de transport si nu e chiar usor s-o iei de la capat cu licitatii si colaboratori noi. In plus, multi s-au confruntat cu fraude si pierderi ca urmare a alergarii dupa pretul cel mai mic, iar recent Interpolul a contactat Politia Romana pentru a solicita investigarea unor infractiuni efectuate pe piata romaneasca de transport: marfuri incarcate de firme-fantoma care nu au mai ajuns niciodata la destinatie, furt de identitate etc., astfel ca bursele de transport sunt atent monitorizate in perioada urmatoare.
Pretul cel mai mic s-a dovedit de foarte multe ori mult mai pagubos in final, incat beneficiarii incep sa fie mai atenti la selectarea furnizorilor de servicii, iar firmele serioase nu ar trebui sa se mai vanda pe nimic. Cu atat mai mult cu cat capacitatea de transport este in scadere in Europa si pana si polonezii se uita catre Romania dupa subcontractori. Ce ne ramane de facut? Sa cautam si noi mai departe prin Moldova sau Bulgaria sau sa mai riscam o data si sa cumparam camioane?