Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou concept de distributie urbana

La un an si jumatate dupa lansarea camioanelor pentru transport pe distante lungi ale noii generatii si aproape un an de la extinderea acesteia pe segmentul constructiilor, Scania surprinde cu o gama adaptata distributiei urbane. La Seria P, cu care deja clientii s-au obisnuit pentru diferite aplicatii mai ales pentru distributia grea (constructii, gunoiere etc.), Scania a adaugat in premiera Seria L – un camion cu o garda la sol mai mica decat la vanuri (25 cm), un motor nou pe diesel de 7 l care aduce avantajul unui consum cu 10% mai mic, o sarcina utila cu 360 kg mai mare si emisii reduse – care sa raspunda nevoilor actuale de transport urban pana la electrificare. Alaturi de acestea, suedezii propun o gama innoita de motoare pe gaz (CNG si LNG), cat si pe bioetanol si biometan, cu autonomie si performante imbunatatite. Scania a vandut anul trecut circa 900 de camioane cu motor pe gaz (CNG sau LNG), pentru 2018 fiind prevazuta vanzarea altor circa 2.000 de unitati.
 

Acordul de dezvoltare durabila de la Paris, care prevede ca, pana in 2020, 20% din transport se va efectua cu vehicule non-poluante, a mobilizat producatorii sa ofere alternative viabile la diesel, fie ca este vorba de gaz, etanol, biometan sau electric. Scania nu putea gasi o ocazie mai buna pentru a-si demonstra dedicarea in rezolvarea problemelor cu care se confrunta societatea – traficul aglomerat, grija pentru mediu, siguranta, eficienta transportului si atragerea de noi categorii sociale care sa lucreze ca soferi – decat lansarea noii game de transport urban.
Pe langa remodernizarea cabinei P in linie cu „surorile” mai mari G, R si S, Scania a lansat o noua cabina, Seria L, cu intrare foarte coborata si o pozitie avansata a soferului, astfel incat acesta sa aiba o vizibilitate excelenta de jur imprejur.

Accesibil, silentios, nepoluant
Cabina L poate fi configurata cu trei tipuri de acoperisuri: coborat, normal si inaltat. Tinand cont de faptul ca soferul trebuie sa coboare si sa urce in cabina de mai multe ori pe zi, Scania propune doua tipuri de intrare pentru cabina L: unul cu doua trepte de acces, caz in care podeaua cabinei este situata la 93 cm de sol, si unul cu o singura treapta, cu podeaua la 80 cm de sol, cand se activeaza functia de ingenunchere. Inginerii Scania au imprumutat nu numai pozitia soferului, inaintea axei fata, de la autobuze, ci si functia de ingenunchere, la cabina cu o singura treapta de acces fiind posibila inclinarea pneumatica a camionului, astfel incat efortul soferului sa fie minim. Functia de ingenunchere se poate activa de la frana de mana, coborand podeaua cabinei la numai 80 cm de sol, in functie de anvelopele alese.
Treapta de acces in cabina are o latime de 79 cm, ceea ce face urcarea si coborarea din cabina foarte facile, pe ambele parti. Soferul poate traversa cu usurinta cabina, gratie tunelului motor ingustat, astfel incat sa coboare din camion si pe partea dreapta, in mai multa siguranta decat pe stanga.

Noul camion de oras va fi 4×2 sau 6×2*4 cu axa viratoare electric.
Optional, camioanele de distributie Scania (seriile P si L) pot fi comandate cu City Safe Window – un „ochi” de geam in partea de jos a usii de pe partea pasagerului, care ajuta foarte mult in detectarea mai usoara a pietonilor mai scunzi, copii sau biciclisti. Chiar daca geamul suplimentar impiedica deschiderea geamului normal al usii din dreapta, acest aspect este mai putin important, mai ales ca soferul foloseste de regula geamul de pe partea stanga pentru a inmana documente sau pentru a activa intrarea in parcari.
In plus, se poate opta pentru o serie larga de camere care pot fi montate in fata, in spate, pe laterale si pe colturi pana la atingerea unei vizibilitati 360O.
Chiar si atunci cand ruleaza, garda la sol a cabinei L este plasata la 24 cm de sosea, astfel incat soferul trebuie sa atace cu atentie orice trecere peste vreo denivelare.

Un nou motor mai mic pentru economie sporita
Noua generatie de camioane poate fi comandata cu 18 motorizari diferite Euro 6 de la patru familii de motoare. Motorul de 7 l pentru aplicatii urbane, care aduce o economie de pana la 10% comparativ cu motoarele precedente pe Seria P, este cel mai mic motor pe care Scania il ofera de cateva zeci de ani. Blocul motor este achizitionat de la Cummins, sistemele de monitorizare si control fiind insa dezvoltate de Scania. Motorul in sase cilindri, de 220, 250 si 280 CP, functioneaza la turatii scazute, cuplul motor maxim fiind disponibil de la 1.050 rpm la 1.500-1.600 rpm.
Seria L este oferita cu motorul Scania de 9 l, disponibil in trei variante de putere. In acest an, Scania va adauga si doua motorizari pentru un nou motor de 9 l pe gaz, care va functiona atat cu CNG, cat si cu LNG, disponibil in variante de 280 si 340 CP. Acestea pot oferi o reducere a emisiilor de CO2 cuprinsa intre 15 si 90%. In ceea ce priveste transmisia, toate motorizarile pot fi oferite in combinatie cu Scania Opticruise sau cu cutia automata Allison.
Noul motor este mult mai silentios decat clasicul motor Scania de 9 l, consuma mai putin combustibil si, in plus, ofera un surplus de 360 kg de sarcina utila gratie greutatii proprii mai mici. Introducerea noului motor diesel care poate functiona si cu combustibili alternativi este optiunea strategica a Scania pentru a face fata solicitarilor de reducere a emisiilor de noxe si CO2 pana cand electrificarea vehiculelor grele va deveni viabila, estimarea oficialilor Scania in acest sens fiind 2023-2025.
In plus, motorul de 7 l este mult mai compact, oferind posibilitatea construirii cabinei P cu un tunel foarte mic, cu 95 mm mai coborat, ceea ce face cabina mai spatioasa, iar soferul o poate traversa cu usurinta dintr-o parte in alta.
Cabinele P au in partea din fata aceleasi spatii de depozitare precum cabinele mai mari (G), in partea din spate avand posibilitatea de a configura spatiul personalizat cu module de spatii de depozitare si banchete.
Noua cabina L este disponibila spre vanzare in Romania inca de anul trecut, la un pret cu circa 5.000-6.000 de euro mai mare comparativ cu cabina P sau G, in functie de dotari. Primele comenzi sunt asteptate dupa lansarea oficiala din iulie, unde Scania Romania si-a invitat clienti reprezentativi pe acest segment.
Andreea Dumitrescu, director de vanzari Scania Romania, a declarat ca modelul de gunoiera cu cabina L va fi disponibil in flota demo de la Bucuresti de la sfarsitul anului acesta, „principalul motiv fiind disponibilitatea in productie atat pentru sasiu, cat si pentru suprastructurile specializate. Anul acesta va fi disponibila numai varianta cu motor de 9 l, urmand ca anul viitor sa putem oferta si cu motor de 7 l.”

Scania isi extinde portofoliul de motoare pe combustibili alternativi
Noul motor pe gaz Scania de 13 l, cu sase cilindri, care dezvolta 410 CP si un cuplu de 2.000 Nm (1.100-1.400 rpm), creste interesul transportatorilor pe distante lungi si al constructorilor pentru propulsii alternative. Noul motor pe gaz poate functiona atat pe CNG, cat si pe LNG, si are aceleasi caracteristici ca unul diesel. Autonomia modelului care functioneaza pe gaz lichefiat poate merge de la 1.100 km (tractor cu semiremorca, 40 t, pe sosele plane) pana la 1.600 km (pentru autosasiurile cu doua rezervoare), in timp ce vehiculele pe CNG nu pot merge mai mult de 400-500 km fara sa fie nevoie sa realimenteze.
Camioanele pe CNG sunt cu circa 25% mai scumpe decat cele similare propulsate pe motoare diesel, insa amortizarea investitiei se face repede datorita consumului mai mic, pretului mai bun (in unele tari) decat la diesel si avantajului competitiv. Cu o autonomie mai buna, vehiculele pe LNG costa cu 10-15% mai mult decat cele pe CNG, in mare parte ca urmare a rezervoarelor mai sofisticate, care trebuie sa asigure racirea gazului, pentru a impiedica evaporarea, cat si presiunea mai ridicata decat in cazul CNG.
Cum motoarele pe gaz sunt mai silentioase decat cele pe motorina, toate vehiculele Scania echipate cu motoarele pe gaz indeplinesc standardele PIEK, ce prevad emisii de zgomot de numai 72 dB (A), ceea ce le face potrivite pentru distributie in orase cu limite stricte de zgomot pe timpul noptii.
Motoarele pe gaz functioneaza pe principiul Otto (pre-amestecul combustibilului si aprindere cu bujie), astfel ca au un interval de service mai scurt decat cele diesel, insa inginerii Scania au implementat o serie de masuri pentru a creste durata de viata a bujiilor la 45.000 km, cu 50% mai mult decat la generatia anterioara de motoare pe gaz.
Scania a vandut anul trecut circa 900 de camioane cu motor pe gaz (CNG sau LNG), pentru 2018 fiind prevazute circa 2.000 de camioane.

Cea mai robusta cabina de echipaj
Odata cu cabinele P si L, Scania a lansat si o noua cabina de echipaj, bazata in esenta pe cabina P, folosita in special pentru vehiculele de stins incendii si de salvare, dar si pentru masini de tractat, exploatari miniere etc.
Beneficiind de conceptul de modularitate, Scania a reusit sa vina pe piata cu doua cabine noi, L si cabina de echipaj, folosind practic in mare parte aceleasi componente de la celelalte serii.
Disponibila in doua lungimi cu motor de 9 sau 13 l (cu puteri de pana la 500 CP) in combinatie cu Opticruise sau o cutie automata de viteze, cabina de echipaj ofera pana la patru airbaguri cortina, diferite aranjamente de scaune, banchete cu centuri de siguranta la alegere.
Noua cabina de echipaj produsa in serie reduce timpul de fabricatie obisnuit al unui vehicul de salvare cu cel putin 30%. Scania a prevazut sasiul cu o multime de puncte robuste de atasare si orificii care fac viata mai usoara pentru carosieri.
Spatiul pentru echipaj dispune acum si de sistem de climatizare, cu control manual sau automat. Treapta de acces a fost imbunatatita, lasandu-se automat cand se deschide usa. Este mai larga si au fost dispuse bare de sustinere atat pe stalpul cabinei, cat si pe usa, pe care salvatorii le pot folosi atunci cand coboara in fuga, de multe ori cu fata inainte.
Camioanele de salvare pot fi echipate cu sistem de evacuare cu esapament vertical si diferite prize de putere direct din fabrica.
Scania Romania a prezentat noua cabina de echipaj pentru vehiculele de recuperare si de stins incendii si organizatiilor de profil din tara noastra, participand cu ea inca de anul trecut in ambele sectiuni ale licitatiei organizate de IGSU. „Participarea, prin intermediul furnizorilor de suprastructuri, a presupus ofertarea noii generatii de cabine de echipaj, care este la momentul actual cea mai performanta din industrie”, a declarat Andreea Dumitrescu.

Servicii de monitorizare pentru o disponibilitate maxima
Pornind de la provocarile actuale ale societatii – urbanizarea (in 10 ani peste 60% din populatia globului urmand sa traiasca in orase), expansiunea comertului online, congestia traficului si incalzirea globala – Scania incearca sa ofere solutii viabile pentru transportul urban, printre care se numara cresterea eficientei energetice, combustibilii alternativi si electrificarea, transportul inteligent si sigur.
Scania propune serviciul Fleet Care pentru o serie de clienti care au nevoie de disponibilitate garantata 100% intr-un anumit interval de timp stabilit (de ex. 07:00-16:00, de luni pana sambata etc.), astfel ca orice operatie de mentenanta sau reparatie trebuie efectuata in afara acestui interval.
Serviciul presupune existenta unui manager de flota alocat de Scania pentru fiecare client, care monitorizeaza permanent vehiculele, folosind instrumente de analiza avansata. El planifica orice operatie de service, astfel incat orice inlocuire de piesa uzata sa nu afecteze perioada de disponibilitate, in care camionul trebuie neaparat sa functioneze.
Un alt serviciu oferit clientilor care se confrunta cu o acuta nevoie de soferi il reprezinta trainingul pentru soferi prin intermediul unei aplicatii care poate fi personalizata cu diferite module care sa tina cont de traficul aglomerat din orice metropola, avand deschidere si catre diferite dezvoltari locale.
Companiile de software care vor sa propuna aplicatii diverse pentru operatori au la dispozitie platforma Scania One, lansata in 2017, care ofera clientilor propriile servicii conectate, dar si pe cele ale altor dezvoltatori complementari, cu scopul de a eficientiza la maximum activitatea de transport.

Articole similare