Prezent in fata transportatorilor in cadrul conferintei Tranzit de la Cluj, ministrul Transporturilor, Lucian Sova, a criticat calitatea lucrarilor de constructie pe unele segmente de autostrada, afirmand ca nu va inaugura respectivele sectoare pana ce nu vor fi gata din punct de vedere calitativ. Oficialul a mai atras atentia si asupra deselor situatii in care constructorii ajung sa nu mai respecte graficele de executie asumate prin castigarea contractelor, insa nu a ocolit nici autoritatile, despre care a afirmat ca inregistreaza o slaba capacitate administrativa in promovarea proiectelor de infrastructura.
Dezvoltarea infrastructurii este conditionata de doua categorii de probleme fundamentale, fiecare cu gradul lor de obiectivitate, a afirmat Lucian Sova. Prima este legata de slaba capacitate administrativa a autoritatilor de a promova proiecte si timpul prea mare pierdut in proceduri de elaborare a studiilor de fezabilitate, a licitatiilor privind studiile de fezabilitate, apoi a licitatiilor si contestatiilor privind achizitia publica de servicii si lucrari de proiectare si executie. „Lucru care, oarecum, la acest moment este pe cale de a fi rezolvat. Exista deja o serie destul de larga de proiecte care au depasit niste etape importante, ma refer la Centura de Sud a Bucurestiului, lucru unde deja ieri (26 aprilie) s-au anuntat castigatorii procedurilor de achizitie de proiectare si executie. Totodata, exista proiecte, ma refer aici la autostrada Sibiu-Pitesti, in care, din cele cinci loturi, pe doua (Lotul 1 si Lotul 5) exista proceduri foarte avansate. Mai exista si Lotul 4, pe care ne-am oprit in a-l promova pentru achizitia de proiectare si executie, motivat de unele reflexe negative ale consultantului (Jaspers, consultantul independent al Comisiei Europene). Acesta a avut obiectii si cu privire la Loturile 1 si 5, desi CNAIR a ars niste etape, in sensul ca am scos la licitatie inainte de a avea acordul de mediu. Insa avem prezumtii foarte consistente ca in cursul lunii iunie intreaga autostrada va avea Acordul de Mediu, lucru care va valida practic si cele doua proceduri realizate la Lotul 1 si 5“, a declarat Lucian Sova.
Calitatea lucrarilor si lipsa fortei de munca, hopuri in constructia autostrazilor
Pe de alta parte, pe loturile de autostrada unde deja se lucreaza si nu mai exista niciun fel de piedica administrativa, ministrul Transporturilor a constat doua situatii: una in care nu exista mobilizare corespunzatoare din partea antreprenorilor, alta in care o serie de lucrari terminate sau aflate in faze avansate de executie se confrunta cu o serie de probleme grave de calitate a lucrarilor.
„Imediat ce mi-am inceput mandatul am cerut investigatii catre CNAIR privind calitatea lucrarilor. Prin CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere si Informatica) am facut aceste evaluari. Rezultatele se indeparteaza destul de mult de standardul asumat prin contract, caz in care am inceput negocieri cu antreprenorii pentru extinderea termenelor de garantie, pentru a nu ajunge in situatia in care dupa doi sau patru ani, atat cat erau termenele negociate initial, lucrarile sa-si arate vulnerabilitatile. Pe baza argumentelor aratate de CNAIR, cu unul dintre antreprenori am reusit sa ducem garantia de la patru la zece ani, insa acum, pe lotul despre care spune ca este gata, iar noi, din punct de vedere al Companiei de Drumuri, spunem la fel, compania afirma ca nu vrea sa predea, pentru ca are termen 21 iunie. Atunci le-am spus ca o sa le scriem ca suntem gata sa preluam si ca o sa punem scrisoarea lor de refuz pe site. Totodata, cu un alt antreprenor, care stie bine ca sunt neconformitati in executia lucrarii, ducem negocieri grele. A mai remediat unele lucruri care se vad, dar nu mai poate interveni asupra lucrurilor care nu se vad, dar care exista. Ne apropiem si aici de obtinerea unui termen de garantie de opt ani, astfel incat pe Autostrada Sebes-Turda sa putem deschide circulatiei Loturile 3 si 4.“
Legat de mobilizarea antreprenorilor pentru a duce proiectele la bun sfarsit in termenul asumat, ministrul a spus ca se fac si in aceasta directie eforturi. „Pe Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva, cu un grad de executie de 82%, sunt lucrari care deja se prabusesc si am fost impreuna cu experti, cu autoritati etc. si mi-au aratat 90 de oameni si vreo 30 de camioane care lucrau la o investitie de 100 milioane de euro incasate si inca 40 de milioane euro pe care ar trebui sa-i cheltuie pana la finalul acestui an, cand ar trebui sa livreze acest lot. De bine ce am trecut la urmatorul lot, cineva mi-a spus ca deja vreo 40 de oameni au plecat de pe santier. Saptamana viitoare ma duc si cu ambasadorul Spaniei, care a venit sa ne spuna ce buna e compania respectiva, ca este cea mai mare din tara lui si ca nu ar fi cazul sa reziliem contractul. Dar daca se va impune il voi rezilia. Nu reziliez eu, dar voi sustine directia pe care si-o va asuma CNAIR de a rezilia lucrarea din motive atat tehnice, cat si de neasumare, nerespectare a angajamentelor privind mobilizarea pe santier“, a mai afirmat Lucian Sova, declarand ca nu manifesta niciun fel de toleranta pentru inaugurari de lucrari doar de dragul de a fi inaugurate.
Absorbtia fondurilor europene pentru infrastructura, o reala problema
Totodata, ministrul Transporturilor a mai spus ca, in prezent, exista suficiente proiecte mature in proceduri de evaluare a ofertelor de proiectare si executie pentru antreprenorii care activeaza in Romania. De aceea a amintit de dorinta autoritatilor de a deschide piata muncii, mai ales deoarece companiile castiga contracte pe baza capabilitatilor tehnice probate pe hartie ca le-ar avea in statele proprii. Or, ele trebuie sa vina cu aceste capabilitati in Romania. Mobilizarea necorespunzatoare a antreprenorilor va duce si la imposibilitatea absorbtiei fondurilor europene, a mai spus ministrul, bazandu-se pe rezultatele preliminare efectuate la nivelul institutiei pe care o conduce, care au aratat ca pana la finalul anului trebuie terminate lucrari in valoare de 600 de milioane de euro, cat sunt programate pentru a fi cheltuite in acest exercitiu financiar pe santierele actuale: „Daca cineva crede ca vom putea face lucrari de 600 milioane de euro cu vreo 2.000 de oameni si 1.800 de utilaje, il rog sa vina de azi in locul meu. Bani sunt, contracte sunt, front de lucru exista. Am fost si sambata, am fost si in timpul saptamanii la capatul Autostrazii A3. Gasesti cinci oameni pe un santier de 92% raportat ca fiind facut, cu platile la zi, cu exproprierile la zi, iar antreprenorul spune ca e bine. Ditamai viaductul, sute de metri patrati de armatura de otel ce trebuie legata in vederea turnarii placii, si numai un muncitor.“ Ministrul a facut referire si la posibilitatea aplicarii de penalitati conform contractului, oferind drept exemplu constructorul de pe Lotul 3 al Autostrazii Lugoj-Deva, care a fost amendat cu 1,5 milioane de euro, „dar nu stiu pe cine poate satisface ca-i dai amenda sau ca reziliezi contractul“.
Antrepriza de constructii a CNAIR, solutia pentru lucrarile neterminate
Pentru a contracara problema lucrarilor reziliate sau abandonate de catre constructor, dupa modelul companiilor create de Primaria Municipiului Bucuresti, CNAIR ar urma sa infiinteze un organism care se va ocupa de finalizarea unor lucrari de infrastructura. Compania va purta denumirea de „Antrepriza de constructii“, iar CNAIR deja face angajari. „Nu putem nici aici sa o dezvoltam extrem de mult, pentru ca sunt conditionalitati pe care ni le impune Comisia Europeana pentru a nu altera piata: statul sa nu execute lucrari cu propria companie. Dar vrem ca lucrari aflate intr-un stadiu de 82-92% sa poata fi terminate totusi «in-house». Am avut bucuria sa constat ca, daca am vrut sa asfaltam 500 m la Giurgiu, lucru pe care nu l-au putut face predecesorii mei in ultimii cinci ani, am facut-o in doua saptamani. Este un exemplu de buna practica pe care mi-l asum“, a explicat ministrul Transporturilor.