Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lobby pentru electro-mobilitate

Flota de autobuze electrice a crescut constant in ultimii ani la nivel european, astfel ca in prezent reprezinta 22,1% din piata. Desi autobuzele diesel au inca cea mai mare pondere (47%), acest lucru se va schimba cu siguranta in urmatorii 15 ani. Numai in 2017 au fost livrate 1.051 de autobuze electrice in Europa, iar productia este in crestere. Pentru Solaris Bus, cele mai importante piete sunt Franta (246 de unitati), Polonia (190) si Germania (190). Pentru a demonstra viabilitatea tehnologica, producatorul polonez a invitat presa internationala sa vada autobuzele electrice la treaba in Cracovia si Jaworzno, in cadrul unui eveniment organizat la sfarsitul lui aprilie.
 

MPK, operatorul public din Cracovia, are in operare 26 de autobuze Urbino electrice. Orasul este inscris in programul e-mobility, astfel ca in urmatorii ani o treime din flota operatorului public va fi electrica. MPK detine in total 566 de autobuze si 394 de tramvaie. Nu mai putin de 400 de autobuze sunt Solaris, iar in perioada urmatoare vor fi livrate si tramvaie. Pentru alimentarea autovehiculelor electrice sunt folosite 28 de statii cu plug-in (prin cablu) plus patru pantografe (alte patru sunt in curs de omologare). Consumul de energie variaza intre 1,25 kWh si 2,35 kWh, in functie de tipul autobuzului (Urbino de 8,9, 12 sau 18 m lungime).
La inceput, sistemul de alimentare pe traseu a fost un pantograf improvizat, cu conexiune la liniile de alimentare ale tramvaielor. Sistemul este inca functional, chiar daca separat a fost construita o statie de alimentare cu sisteme pantograf pentru incarcare rapida, pe perioada zilei, la autobaza Wola Duchacka (unde sunt repartizate toate autobuzele electrice). Pierderea energiei la alimentare nu este mai mare de 4%, iar 1 kWh se incarca in mai putin de un minut. Investitia intr-un singur pantograf (cu toata logistica necesara) se ridica la aproximativ 25.000 de euro.
Este interesant ca, potrivit cifrelor MPK, costul total de operare pe intreaga durata de viata a autobuzelor electrice (compus din pret de achizitie si cost de exploatare) nu este mai mic decat cel al autobuzelor diesel Euro 6, insa era necesara reducerea poluarii in centrul orasului.

Jaworzno s-a orientat catre electric
O alta demonstratie de electro-mobilitate este la Jaworzno, un oras mititel, care a trecut jumatate din flota pe electric in 2015. Povestea transportului public aici este una de succes: compania de stat era in prag de faliment la inceputul anilor 2000, cand Primaria a decis sa o salveze. A cumparat autobuze noi (cu fonduri europene), a investit in paralel in infrastructura si a ieftinit biletele de calatorie, convingand cetatenii ca este mai economic si la fel de rapid sa mearga cu transportul public decat cu autoturismul. (Un bilet de calatorie costa aproximativ un euro pe toate liniile, cu limita de timp, iar un abonament lunar pe toate liniile este 41 de euro, mai putin decat un plin de motorina.) Accesibilitatea este mare, plus ca pasagerii pot verifica online programul de transport si tipul autobuzelor care circula pe fiecare linie.
Dupa mai multe teste, municipalitatea din Jaworzno a decis inlocuirea a 24 de autobuze diesel – din parcul total de 55 – cu versiuni electrice, finantarea investitiei fiind facuta cu bani europeni. Separat, s-a investit intr-o hala de alimentare pe timp de noapte, cu sisteme pe cablu, avand capacitatea de 80 kWh. In oras sunt cinci statii de alimentare cu pantograf, iar in functie de cantitatea de energie necesara, timpul de incarcare variaza intre 8 si 20 de minute.
Parcursul zilnic al unui autobuz electric este de 300 km, aproape acelasi cu al unui vehicul conventional. In plus, cele electrice sunt folosite si pentru liniile de noapte, fiind silentioase. Primele vehicule intrate in exploatare in urma cu aproape trei ani au deja peste 200.000 km la bord. Sistemul de management al flotei monitorizeaza in timp real toate masinile, iar soferii sunt anuntati atunci cand trebuie incarcate bateriile si care este cel mai apropiat pantograf.
In perioada urmatoare, municipalitatea va mai achizitiona cinci vehicule de capacitate medie si alte 15 de 12 m lungime, toate electrice, ceea ce va impune si construirea de puncte de alimentare suplimentare. Singura problema in incurajarea transportului electric aici este sursa de energie – o exploatare miniera din apropiere, unde lucreaza mare parte din locuitorii orasului.

Solutii pentru toate aplicatiile
Urbino electric este disponibil in numeroase variante de configurare si alimentare cu energie: sistem plug-in (conectare la o sursa de energie electrica avand putere maxima de 130 kWh, maximum 200 A) sau pantograf (incarcare rapida, maximum 800 A). Acesta din urma se monteaza deasupra axei spate, insa, la cerere, poate fi amplasat si in fata.
Tehnologia avanseaza, astfel ca in prezent s-a trecut de la bateriile pe litiu de generatie anterioara (LFP – LiFePO4) la bateriile NMC (litiu-nichel-magneziu-cobalt). Ambele au capacitate de 40 kWh, insa avantajul acestora din urma este racirea cu lichid, densitatea mai mare a energiei si puterea nominala crescuta. In exploatare se folosesc insa tot 5 kWh, pentru a prelungi durata de viata a bateriilor. Reciclarea acestora cade in sarcina producatorilor, care le refolosesc in proportie de 85%. In plus, bateriile au si o a doua viata, dupa ce randamentul scade la doar 80%, fiind folosite ca depozite de energie.
Autonomia autobuzelor electrice depinde de toate conditiile de operare, iar pe masura ce bateriile se uzeaza, randamentul lor scade. Chiar si asa, in conditii grele de operare si spre sfarsitul duratei de viata se garanteaza o autonomie de 150 km. La ora actuala, principalul obiectiv al producatorilor este imbunatatirea performantelor bateriilor, astfel incat sa creasca autonomia.
Pentru a obtine conditii optime la bordul vehiculului, Solaris recomanda pre-incalzirea termica a salonului, in timpul incarcarii bateriilor, pentru ca reduce timpul necesar de la pornire pana la atingerea parametrilor de confort. Constructorul polonez recomanda doua variante: pe CO2 sau GPL (ultima este o solutie mai ieftina decat motorina si mai simpla decat gazul comprimat). De altfel, Solaris ofera toata infrastructura de alimentare (statie, piloni pentru pantograf etc.). In plus, a dezvoltat si propriul sistem de diagnoza, care colecteaza toate informatiile de la computerul de bord si le transmite catre centrul de management.

Solaris cauta investitori
Solaris a incheiat 2017 cu o cifra de afaceri de 434 de milioane de euro si o productie de 1.400 de vehicule. Caietul de comenzi pentru anul acesta este deja rezervat in mare parte, productia estimata pentru 2018 fiind de 1.550 de unitati. Intrucat se doreste extinderea fabricii si cresterea capacitatii, constructorul polonez a anuntat ca este interesat de parteneriate cu diferiti investitori si are deja discutii in acest sens.
In vederea extinderii portofoliului de produse sunt in pregatire Solaris Trollino (24 m lungime, doua articulatii si doua axe motoare), Urbino 12 LLE Lite (structura mai usoara, axe mai scurte, motor Cummins de 4,5 l si o capacitate de 80 de pasageri) si Urbino 12 pe celule de hidrogen (baterii de 29,2 kWh, putere maxima de 60 kW si o autonomie de 350 km).

Articole similare

Ad