Legea 51/2006 a serviciilor comunitare de utilitati publice a fost modificata la sfarsitul lui noiembrie 2012. Desi din punt de vedere al transportului public local, in care este inclus si cel judetean, nu sunt aduse modificari majore, se intareste totusi faptul ca transportul judetean este serviciu de interes economic general. Si nu se poate efectua decat in doua moduri: prin delegare directa (in cazul companiilor proprii ale administratiilor locale) sau prin delegare de gestiune (in cazul operatorilor privati).
Asadar, nu exista varianta legala prin care un operator sa efectueze transport fara a avea contract de delegare de gestiune, este de parere Melente Horoba, presedinte executiv Uniunea Romana de Transport Public (URTP). „Din acest punct de vedere, ordinul 240/2012 este nul. Nu exista varianta atribuirii, asa cum este stipulat in ordinul 182 privind normele pentru aplicarea legii 92/2007. Practic, ordinul isi modifica propria lege. In opinia URTP, daca aceasta atribuire are loc, atunci este ilegala. Astazi exista situatia hilara in care in consiliile judetene se promoveaza hotararea de delegare a gestiunii prin contract conform ordinului nr. 263 ANRSC, iar atribuirea se face in baza ordinului 240. Totusi, un aspect important este ca, prin modificarea legii 51, operatorii – regiile de transport sau companiile care apartin administratiilor locale si care se constituie in asociatii metropolitane/de dezvoltare intercomunitara – devin operatori regionali si …