Primul an de criza a selectat serios companiile de transport de la noi. Daca unele s-au orientat in 2009 sa profite de preturile bune de pe piata si sa-si cumpere camioane noi, altele s-au vazut nevoite sa renunte la vehiculele achizitionate in 2008, lipsa de curse si preturile in scadere punandu-le in imposibilitatea de a-si mai achita ratele de leasing. Amortizarea investitiilor sau lipsa curselor au facut ca cele mai multe companii de transport romanesti sa inregistreze scaderi ale cifrelor de afaceri anul trecut in comparatie cu 2008. Cele mai afectate au fost firmele care activau in domenii precum constructii sau automotive.
Criza din 2009 a gasit piata de transport cu o flota supradimensionata fata de cererea de la noi, astfel incat anul trecut preturile au scazut inca si mai mult fata de 2008, iar intarzierile de plata de la clienti s-au prelungit la infinit.
S-au adaugat si costurile cu combustibilul, in continua crestere, ceea ce a facut ca multe din curse sa fie ineficiente. Pe de alta parte, criza a insemnat si o „purificare“ a acestei piete, in conditiile in care multi din cei care practicau preturi de dumping au fost nevoiti ori sa le creasca, ori sa se retraga.
Flota de transport anul trecut a scazut semnificativ in aceste conditii. In plus, numeroase companii si-au trimis camioanele sa faca transporturi intracomunitare, unde inca mai sunt curse la preturi onorabile. Schimbarile fiscale de anul acesta au facut si ca unele firme de transport de la noi sa se inregistreze in alte state, unde conditiile financiare sunt mai prietenoase. Toate acestea au facut ca in 2010 Romania sa se confrunte, pentru prima oara dupa multi ani, cu o diminuare masiva a flotei de transport. Si, chiar daca, teoretic, statutul de „comunitari” permite si angajarea transportatorilor din alte state, practic, strainii nu prea sunt interesati sa vina pe drumurile romanesti.
Cifre in scadere
Cifrele de afaceri inregistrate in 2009 au scazut la majoritatea companiilor de transport din Romania fata de cele din 2008. Cum era de asteptat, cele mai afectate au fost cele care activeaza in domenii precum automotive si constructii.
Cert este ca toate au incercat sa scada cat mai mult costurile si cele mai multe au renuntat la flote, pe care ori le-au dat inapoi la dealeri, ori le-a vandut.
Tocmai de aceea, anul acesta, cand piata a inceput sa resimta nevoia de capacitate de transport sporita, multi dintre transportatorii mari, printre primii care in 2008/2009 si-au ajustat flota, au reinvestit in camioane noi, profitand de preturile mici de pe piata. Achizitia i-a ajutat sa isi eficientizeze costurile cu taxele de pe autostrazile europene, dar si cu consumul de combustibil.
Aquila si edy, in continuare pe primul loc
Primul loc in topul transportatorilor de anul trecut este ocupat de Aquila Prod Com SRL, cu o cifra de afaceri de circa 88 de milioane de euro, in scadere usoara fata de 2008, cand a inregistrat peste 90 de milioane de euro. Aquila este una dintre companiile care au decis anul acesta sa achizitioneze camioane noi (circa 80), care sa le ajute sa-si deserveasca portofoliul de clienti la costuri cat mai bune.
Tot in scadere au fost si cifrele edy International Transport, aflata pe locul doi in topul transportatorilor din Romania. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de peste 55 de milioane de euro, fata de peste 74 de milioane de euro in 2008. Pentru a compara cifrele edy cu cele obtinute de Aquila ar trebui sa adaugam insa si rezultatele obtinute din activitatea de logistica, evidentiata separat prin compania edy logistics, care in 2008 a inregistrat o cifra de afaceri de 4,57 milioane de euro.
Chiar si asa, diferentele dintre cele doua companii sunt destul de insemnate, Aquila realizand cea mai mare parte a cifrei de afaceri din activitati de distributie si logistica, in timp ce edy este preponderent transportator. Cu o flota mai mare de 900 de camioane, edy a pariat anul acesta din nou pe transport si a decis sa investeasca in peste 130 de camioane noi si rulate.
Aflata pe locul trei in acest top, Waberer’s Romania a avut o usoara crestere a cifrei de afaceri, de la 39 la 40 de milioane de euro. Tot o usoara crestere a avut si firma de transport a multinationalei Norbert Dentressangle, Transcondor, de la 21 de milioane de euro la circa 22 anul trecut, un rol important in acest sens avandu-l si preluarea activitatii de logistica pentru reteaua Carrefour.
Constructiile, puternic afectate
Cum unul din cele mai afectate domenii in perioada de criza a fost cel al constructiilor, companiilor ce activeaza in acest domeniu le-au scazut cifrele de afaceri chiar si la jumatate. Un exemplu este Trans Bitum, care a scazut de la circa 75 de milioane de euro la 33. Compania a castigat anul trecut contracte importante, cum este cel de reabilitare a centurii municipiului Targoviste, lucrare pe care o realizeaza alaturi de alte doua companii in doi ani, si care era estimata la 24 de milioane de lei.
Transportatorii si logisticienii din automotive se reorienteaza
Aflat pe locul al patrulea in topul transportatorilor din Romania, International Lazar Company s-a confruntat, de asemenea, cu o scadere a cifrei de afaceri cu circa sase milioane de euro, desi Dacia, principalul client al transportatorului pitestean, a continuat sa produca la nivelul lui 2008. Compania a inregistrat, insa, profit operational anul trecut, rezultatele financiare la nivel macro fiind cauzate de amortizarea investitiilor masive din 2009, dar si de diferentele de curs valutar. International Lazar si-a largit portofoliul de clienti anul trecut pe domeniile chimic, FMCG si electrocasnice.
Nu la fel de norocosi au fost transportatorii de autoturisme. O alta firma la care Ion Lazar este actionar, Hoedlmayr-Lazar Romania, care se ocupa in principal de transportul cu camionul al autoturismelor si de logistica acestora pana la livrarea catre clienti, a inregistrat anul trecut o scadere a cifrei de afaceri de la circa 25 la 17 milioane de euro. Diminuarea este cauzata de declinul pietei auto de import din Romania si de decizia Dacia din 2009 de a transporta cat mai multe autoturisme pe tren si vapor, in defavoarea camioanelor.
Acesta este si motivul pentru care Hoedlmayr-Lazar Romania a pus la punct un proiect de transport feroviar de masini Dacia in Europa de Vest, deja functional de mai bine de trei luni.
O cadere similara a inregistrat si Triton International Cargo (T.I.C.), care a terminat 2009 cu 6.544.956 de euro cifra de afaceri, fata de 12.772.550 de euro in 2008.
Pe zona de componente auto, lucrurile au mers insa destul de bine. Una dintre firmele cu cresterea cea mai spectaculoasa in 2009 este MVT Logistik, care a avut o cifra de afaceri de 12.094.782 de euro, fata de 9.512.089 in 2008.
Firma timisoreana lucreaza intens si pe Comunitate, fiind foarte activa pe partea de promovare in tara si in afara tarii.
Combinatia castigatoare: transport si logistica
Firmele care au investit masiv in logistica si si-au asigurat controlul asupra marfii prin folosirea flotei proprii de camioane au mers bine in 2009.
Centrum Transport si-a crescut cifra de afaceri de la 11.021.784 la 13.205.621 de euro, in timp ce compania de logistica din cadrul aceluiasi grup, H.Essers SRL, a realizat 7.566.571 de euro in 2009, cu aproape doua milioane de euro mai mult decat in 2008 (5.572.928 de euro). Cu peste patru milioane de euro in plus in 2009 pe grup, belgienii s-au bucurat de cea mai mare crestere in 2009.
Asta, desigur, daca nu luam in calcul A&R SRL, din Bacau, firma detinuta de familia Umbrarescu, care a inregistrat cresteri spectaculoase ale cifrei de afaceri an de an: 51.422.292 de lei (in 2007), 74.522.536 de lei (in 2008), respectiv 125.468.572 de lei (2009), din transporturi terestre si prin conducte. Numarul de angajati a crescut de la 258 (2007) la 312 (2009), in timp ce profitul a crescut exponential.
O crestere substantiala a inregistrat si Gopet Romania, firma care are ca obiect de activitate transporturile rutiere de marfuri, avandu-l ca asociat unic si administrator pe Yordan Zdravkov Iliev, cetatean bulgar.
Cifra de afaceri si, implicit, profitabilitatea, au crescut dintr-odata in 2007, de la 359 de lei (in 2006) la 27.133.694 lei. In 2008, compania si-a extins activitatea de la Transporturi rutiere de marfuri (Cod CAEN 2003 – 6024) la „Alte activitati anexe transporturilor” (5229 Cod CAEN 2008) si si-a crescut cifra de afaceri la 63.303.272 de lei, si cu inca 30 de milioane de lei in 2009.
Din pacate, firma cu actionar principal bulgaresc nu a contribuit cu nimic la bugetul local prin plata de impozit pe profit, deoarece cheltuielile au fost aproape cat veniturile. Sau, poate, a preferat repatrierea profitului in alte tari, poate chiar in cea de origine.
Aceeasi situatie apare si in „registrele” unor firme turcesti, precum Gokbora, care, desi inregistreaza incasari substantiale din transporturile rutiere, pare sa cheltuie in fiecare an tot cam cat incaseaza.