Bus of the Year este cea mai importanta distinctie acordata in industria de transport calatori, iar pentru prima data in istoria acestei competitii autobuzul anului va fi ales in tara noastra. Si asta deoarece testele pentru desemnarea Bus of the Year 2011 vor fi organizate in iunie la Bucuresti, de echipa Tranzit. Astfel, intr-o perioada dificila pentru economia romaneasca, cand problemele interne cu care ne confruntam tin capul de afis al buletinelor de stiri occidentale, avem ocazia sa ne prezentam tara si Capitala in 19 dintre cele mai prestigioase publicatii europene de profil.
Membrii juriului international de presa Bus and Coach of the Year se vor reuni la Bucuresti, in prima saptamana a lui iunie, pentru a testa modelele ce isi disputa titlul de autobuzul anului 2011. Este vorba de Volvo 7700 hibrid, Mercedes-Benz Citaro, VDL Citea CLF si Otokar Kent, toate destinate transportului urban. Vehiculele sunt modele nou lansate pe piata, unul dintre criteriile pentru acceptarea in competitie fiind sa nu fi intrat in productia de serie mai devreme de 2008. In plus, acestea au peste 9 m lungime si beneficiaza de motoare care indeplinesc minimum norma de poluare Euro 5. Cele patru autobuze vor fi special construite pentru „Bus Euro Test“, urmand apoi sa intre in parcurile de demo ale producatorilor.
In fiecare an, una dintre revistele membre in juriu organizeaza testele pentru alegerea, alternativ, a autobuzului sau a autocarului anului. In 2010, Tranzit va gazdui acest eveniment, castigatorul urmand sa fie anuntat in cadrul Salonului de vehicule comerciale IAA Hanovra, ce va avea loc in septembrie. Cum producatorii de vehicule nu au voie sa se implice material in sustinerea evenimentului, pentru ca alegerea juriului sa nu poata fi contestata in niciun fel, avem parteneri independenti, unii dintre ei deveniti traditionali. Astfel, in acest an multumim pentru sprijinul acordat in organizarea „Bus Euro Test“ Busworld, Continental si ZF, precum si Regiei de Transport din Capitala (RATB), care a sprijinit inca de la inceput demersul nostru si ne-a oferit Autobaza Nordului pentru a parca cele patru vehicule candidate la Bus of the Year 2011.
Chiar daca in Romania licitatiile pentru achizitia de autobuze urbane reprezinta un caz atipic comparativ cu situatia europeana, din pricina procentului redus de finalizare a procedurilor de licitatie, nu trebuie sa ne pierdem speranta ca lucrurile vor intra si la noi pe un fagas normal, iar calatorii se vor putea bucura de masini noi pentru transportul public si de mai putina poluare. Bucurestiul este un exemplu concret ca lucrurile pot merge si la noi. Si mai sunt si in tara cazuri de municipalitati care au reusit sa isi innoiasca partial flotele. Producatorii de autobuze spera in continuare ca piata se va dezgheta si la noi, chiar daca, acum mai mult ca niciodata, in contextul ultimelor strategii guvernamentale de salvare a economiei, tuturor ni se recomanda sa strangem cureaua. Astfel, mai multe autobuze noi au fost aduse cu diverse ocazii spre vizionare la companii de transport public din toata tara si nu se asteapta decat anuntul oficial al licitatiei.
Sa speram ca vom trece si noi tot mai mult de la vizionari la achizitii concrete. Intre timp, sa ne bucuram de faptul ca, timp de o saptamana, atentia industriei de transport calatori se va atinti asupra Bucurestiului, pentru Bus Euro Test. Sa se mai vorbeasca si de bine de noi, nu numai de rau.