Dupa modelul „unde dai si unde crapa“, Ordonanta 43 modificata nu numai ca nu a rezolvat problema camioanelor cu materiale de constructii ce stricau drumurile, asa cum s-a dorit initial, ci a golit buzunarele transportatorilor romani de masini. Chiar din prima zi in care ea a intrat in vigoare, inspectorii CNADNR i-au vanat pe acestia, amendandu-i cu sume imense inca de la intrarea in tara pentru ca vehiculele lor aveau mai mult de 18,75 m, limita maxima de lungime prevazuta, mai nou, in legislatie, pentru care nu se mai permite nici achizitia de AST-uri. Problema a fost dezbatuta luna trecut de UNTRR si patru mari transportatori de vehicule, membri ai asociatiei, impreuna cu reprezentantii Ministerului Transporturilor.
Eliminarea AST-urilor (Autorizatii Speciale de Transport) pentru marfuri divizibile a fost unul din proiectele aflate la ministerul de resort de mai bine de doi ani, iar initiativa trebuia sa rezolve problema drumurilor stricate de camioanele supraincarcate cu nisip, pietris sau alte materiale de constructii, care circulau pe baza autorizatiilor.
Pentru ca in nici o alta tara UE nu se elibereaza AST pentru transport de materiale de cariera sau cereale, initiativa a fost una buna. Dar, din pacate, nu putini erau cei care isi supraincarcau masinile fara a mai achizitiona vestitele AST-uri, iar situatia nu a fost reglata de controalele CNADNR.
Dupa mai multe dezbateri cu asociatiile profesionale, Ordonanta 43/1997, care legifera aceste documente, a fost modificata prin Ordonanta 7/2010 si, odata cu aceasta, au fost micsorate si dimensiunile maxime admise ale vehiculelor, dar s-au si marit semnificativ amenzile, devenind printre cele mai mari din Europa. Astfel, de la lungimea de 21,15 m permisa vehiculelor fara plata prin vechea ordonanta s-a ajuns la 18,75 m, insa fara posibilitatea de a achizitiona autorizatii pentru ansamblurile ce depaseau aceasta dimensiune. Lungimea maxima din legislatia romaneasca a fost preluata din Directiva 96/53, unde, insa, se mai precizeaza ca se poate permite circulatia vehiculelor sau ansamblurilor de vehicule specializate care depasesc dimensiunile maxime, in special lungimea, daca reglementarile nationale se aplica nediscriminatoriu tuturor transportatorilor din Comunitate si nu afecteaza semnificativ concurenta la nivel european. Tot aici se arata ca se considera ca operatiunile de transport nu afecteaza semnificativ concurenta internationala daca sunt efectuate pe teritoriul unui stat membru cu vehicule specializate sau ansambluri specializate de vehicule.
Transportul de masini a fost uitat
La nivel european, statele comunitare au tratat diferit transportul de masini. „Majoritatea statelor in care exista productie de autoturisme/vehicule permit o lungime maxima superioara maximului de 18,75 m prevazut in Directiva 96/53. In Suedia este permisa lungimea de 25,25 m, in Marea Britanie de 22,75 m, in Irlanda de 21,75 m, in Italia de 21 m, in Belgia, Cehia, Germania, Danemarca si Olanda, 20,75, in Spania, 20,55, iar in Franta, 20,35 m. In toate aceste tari membre UE se poate circula fara AST sau taxe suplimentare. In alte tari, cum este Ungaria, exista tot limita maxima de 18,75 m, insa pentru aceste tipuri de vehicule se elibereaza AST contra sumei de 180 de euro/ an, sau 20 euro la o cursa“, a explicat Radu Dinescu, secretarul general UNTRR.
Pe baza interpretarii Ordonantei 7/2010 publicate in MO in 30.01.2010, in momentul aplicarii modificarilor aduse Ordonantei 43/ 1997 la 30 aprilie, au inceput si inspectorii CNADNR sa aplice numeroase amenzi. Insa nu pe drumurile deteriorate, ci in frontiera, si nu camioanelor supraincarcate cu materiale de constructii, ci celor care transportau vehicule. Astfel, fara a strica niciun drum romanesc, acestia au fost amendati cu cate 25.000 de lei, pusi sa descarce cel putin doua vehicule in frontiera si sa achite contravaloarea efortului celor de la drumuri de a le remasura vehiculele pentru a vedea daca se incadreaza in specificatiile cerute de noua Ordonanta. „Pentru noi, sa ajungem la lungimea de 18,75 m inseamna sa pierdem doua masini la fiecare transport. Pentru ca masinile sunt bunuri divizibile, in principiu. Cu ce stricam noi drumurile, daca ansamblurile noastre sunt mai lungi cu 2 m? Noi avem contracte semnate cu Dacia sau cu Ford. Cumparam masini performante pe timp de criza si nu putem face nimic cu ele. Trebuie sa rezolvati problema si pentru a veni in sprijinul Dacia si Ford, pentru ca altfel va trebui sa mergem la ei sa le spunem ca preturile de transport vor creste. Industria care merge cel mai bine acum in Romania este cea constructoare de masini“, a spus reprezentantul unei companii de transport vehicule.
Ordinul 632 nu e abrogat
In incercarea de a rezolva aceasta problema, UNTRR, prin Radu Dinescu, si-a strans membrii care activeaza in domeniu pentru a discuta cu secretarul de stat Eusebiu Pistru si cu alti reprezentanti ai Ministerului Transporturilor despre posibilitatea de a modifica respectiva ordonanta, astfel incat sa nu mai fie afectata activitatea transportatorilor de masini. UNTRR a propus, printre altele, continuarea aplicarii prevederii Ordinului 632/2009, care nu a fost abrogat prin niciun ordin ulterior si unde se precizeaza ca „pentru vehicule specializate a caror caroserie e destinata transportului de vehicule nu se elibereaza autorizatie speciala de transport pana la lungimea de 21,15 m inclusiv“. Insa, potrivit juristilor din minister, daca Ordinul 632 contravine prevederilor Ordonantei 7/2010, atunci acesta trebuie abrogat ulterior printr-un ordin de ministru.
Ordonanta 43 precizeaza clar ca este interzisa efectuarea transportului cu vehicule rutiere care depasesc dimensiunile precizate aici. Iar AST se elibereaza numai pentru marfuri indivizibile. „Ordinul 632 a fost dat in baza unei ordonante care acum nu mai exista. Iar alt ordin cu privire la exceptii nu mai poate fi dat. Vechea forma a Ordonantei 43 spunea ca poti merge cu depasiri, fara a conta tipul marfii. Dimensiunea din vechea lege era tot de 18,75 m, iar pentru a face transport auto era nevoie de AST. In ordinul de aplicare s-a precizat, la interventia reprezentantilor Dacia, ca pana la 21,15 m nu se tarifeaza. Acum, insa, nu mai este permisa circulatia peste limita de 18,75 m. Directiva comunitara 96/53 este facuta in 1996, iar de atunci au fost nenumarate interventii la CE prin care s-a precizat ca vehiculele au inceput sa fie mai lungi, insa nu s-a dorit schimbarea acestor dimensiuni. Noi am luat exact prevederile unei Directive si le-am pus in legislatia romana“, a explicat Lucian Calmus, director in cadrul CNADNR. „Transpuneti si interpretati directivele europene dupa cum va convine“, a intervenit Radu Dinescu, „aici amintesc ca, initial, Directiva referitoare la eurovinieta ati interpretat-o in sensul vinietei anuale, iar ulterior s-a putut aplica textul in mod corect si au aparut si in Romania vinietele pe perioade mai scurte de 12 luni. Ordinul 632/2009 modifica prevederile Ordinului 245/ 2008, care recunoasteti ca este perfect valabil, astfel ca aplicarea in continuare a prevederilor Ordonantei 632/2009 se rezuma strict la interpretari.“
In timp ce discutam legile, amenzile curg
Ordonanta 7/2010 mai precizeaza ca se pot acorda AST-uri pentru vehiculele care depasesc constructiv dimensiunile maxime – insa fara incarcatura. „Din cate stiu, producatorii cu renume au in fabricatie dimensiuni speciale pentru statele europene. Ei raman in limita a 18,75 m cu niste constrangeri vizavi de ampatament, unde nu permit mai mult de 3.900 mm. Asta inseamna ca transportatorii folosesc trenuri rutiere mai mari decat permite legislatia europeana. Interpretarea ar putea fi ca, in cazul utilitarelor, se permite depasirea lungimii maxime. De exemplu, pot sa transport niste tevi care ies in spatele camionului cu 2 m, fara a incalca nicio legislatie. Altfel, noi omologam aceste autotrenuri separat, autotractor si semiremorca, si pentru fiecare dintre ele nu exista depasiri ale celor 12 m. Depasirile apar cand utilizatorul combina elemente care nu sunt compatibile din punct de vedere al UE“, a spus reprezentantul RAR. Transportatorii au replicat ca vehiculele lor circula in toata Europa si nu au nicio problema. Nu poate fi vorba de nerespectarea vreunei legi comunitare.
„Poate ar trebui sa incercam sa scriem in CIV lungimea extinsa, ca sa ne adaptam la forma actuala a ordonantei“, a opinat Sorin Sirbu, director DGTR. „RAR ar trebui sa treaca lungimea extinsa la semiremorca, iar ansamblul sa ajunga la 20,75 m. Asa nu ar trebui sa modificam ordonanta. Directiva ne lasa daca punem module care se incadreaza in dimensiunea maxima si au lungime mai mare de 18,75 m. Deci noi avem doua module standard, dar dimensiunea cuplata este mai mare. Atunci trebuie sa ne raportam la dimensiunea constructiva a ansamblurilor. Iar dimensiunea constructiva extinsa ar fi fost cea mai buna varianta. Daca o incadram aici se poate lua AST pe un an.“
„Nici drumarii care ne opresc nu stiu prea bine cum e Directiva“, au spus transportatorii, „dar spun ca au primit ordin sa nu mai lase sa treaca nimic. La Cluj mi s-a oprit camionul, avea 19,15 m lungime si m-au amendat cu 25.000 de lei.“ „Daca chiar de la data intrarii in vigoare toata lumea a fost amendata, inclin sa cred ca a fost dat un ordin in teritoriu in acest sens. La ARR, cand intra in vigoare un ordin, oamenii sunt avertizati mai intai si vor trebui sa se conformeze“, a spus Eusebiu Pistru, secretar de stat in cadrul MT. „Noi am dat doar ordonanta in teritoriu… CNADNR a propus ca pentru transportul de masini sa fie acceptata lungimea de 20,75 m“, a raspuns reprezentantul companiei.
Pana la inchiderea editiei nu se luase nicio decizie pentru includerea in legalitate a transportatorilor de masini, iar amenzile curgeau atat la frontiera, cat si pe drumurile tarii. Cert este faptul ca, daca pana acum inspectorii CNADNR aveau foarte multe scuze cand era vorba de amendarea transportatorilor straini pentru lipsa autorizatiilor sau pentru supraincarcarea vehiculelor, desi si aceste actiuni erau perfect legale, acum au „sarit“ pe romani fara nicio problema, la umbra unei legi de care sunt perfect constienti ca este gresita.