Ninsorile abundente de la finalul lui ianuarie au dat batai de cap operatorilor de transport, care s-au confruntat cu drumuri greu practicabile sau chiar inchise din cauza avertizarii Cod galben. In conditiile in care soselele au fost acoperite de un strat gros de zapada, circulatia a devenit un calvar nu doar pentru soferii surprinsi pe drum de vremea rea, ci si pentru transportatorii care au de respectat termene de livrare.
Ca sa nu mai vorbim de autocarele inzapezite in Bulgaria sau oprite la granita cu Grecia din cauza grevei agricultorilor greci sau de micile incidente rutiere, inevitabile in astfel de conditii – doar in Bucuresti, intr-o singura zi cu ninsori abundente, fiind raportate 130 de tamponari.
Incidentele neplacute din trafic nu au ramas fara ecou, si astfel, pentru a evita inzapezirile, la finalul lui ianuarie, CNADNR a restrictionat traficul pe trei drumuri nationale – DN 22, Ramnicu-Sarat-limita judetului Braila, DN 23B Maicanesti-Ciorasti, DN 38 Agigea-Negru Voda – restrictii ridicate dupa incetarea ninsorilor. Compania a informat ca pe sectoarele restrictionate s-a actionat in permanenta in vederea deblocarii partii carosabile. Doar in cursul unei nopti s-a intervenit cu 1.118 autospeciale dotate cu echipamente specifice si s-au raspandit 9.276,25 t de material antiderapant si clorura de calciu. De altfel, pe reteaua de drumuri nationale din jumatatea de sud a Moldovei, Muntenia, sud-estul Transilvaniei si din Dobrogea, din cauza caderilor de zapada, circulatia a fost ingreunata, desfasurandu-se in conditii de iarna, iar soferii au fost sfatuiti sa circule cu prudenta.
Desi contractele de deszapezire au fost alocate de ceva vreme, pentru a nu ne prinde, din nou, iarna nepregatiti, situatia nu pare a fi deloc diferita de alti ani, cand multe drumuri au fost inzapezite si zeci de masini au ramas blocate sub nameti.
Pentru ca iarna si-a facut din nou aparitia, caderile de zapada de la finalul lui ianuarie au pus iar probleme oficialitatilor, „scenariul” din anii trecuti repetandu-se: drumuri blocate, masini avariate si soferi nervosi.
Carausii au evitat Moldova…
Dupa ce ca, in ultimul an, din cauza crizei, operatorii s-au confruntat cu o scadere a volumelor de marfa de transportat si a profitului, investitiile acestora pentru a echipa corespunzator camioanelor cu anvelope de iarna si lanturi de zapada au parut inutile dupa ce, in prima luna a anului, mai multe drumuri au fost blocate de caderile masive de zapada.
Chiar daca si-au dotat corespunzator camioanele, Sidertrans a intampinat probleme nu doar in Romania, ci si in Bulgaria, unde, potrivit lui Gheorghe Dobre, managerul companiei, situatia a fost si mai dramatica. Pentru ca drumarii nu intervin decat dupa ce inceteaza ninsoarea, cele mai mari probleme cu care s-au confruntat soferii firmei au fost semnalate in zona Moldovei, in special in Buzau, unde au avut trei camioane acoperite de nameti. In acest caz, nu numai ca nu au putut respecta termenele de livrare, ci, din cauza frigului si a timpului de asteptare prelungit pentru ca drumurile sa fie deszapezite, unii dintre puii vii pe care ii transportau catre un abator au murit. „Degeaba ai lanturi de zapada daca drumurile sunt acoperite de un strat gros de zapada“, a afirmat Gheorghe Dobre. Potrivit acestuia, situatia cu care soferii s-au confruntat in Bulgaria a fost si mai dramatica: patru camioane au ramas blocate si, pentru ca nu s-a intervenit pe partea carosabila, au avut noroc ca au primit ajutor din partea partenerilor de la fabrica de unde trebuia sa incarce marfa.
… si au mai refuzat din comenzi
Alti operatori nu au fost la fel de ghinionisti, insa nu pentru ca drumurile pe care au circulat nu le-ar fi pus probleme, ci pentru ca au preferat sa anuleze din comenzi si sa mai astepte cateva zile pentru a nu ramane inzapeziti, mai ales catre Moldova si Urziceni-Focsani. Omega Trans, din Calarasi, a aplicat aceeasi strategie inca de dinainte de sarbatorile de iarna – cand tara noastra s-a confruntat prima oara cu ninsori abundente – desi camioanele erau echipate cu anvelope si lanturi din noiembrie.
Cu toate ca zapada nu a paralizat intreaga tara, in zona Brailei situatia poate fi caracterizata, potrivit directorului comercial Banrom, Valentin Dranga, de un singur cuvant, „sinistrati“, din cauza restrictiilor din zona Ramnicu-Sarat. Situatia a fost la fel de dificila si pe ruta Bucuresti-Buzau, iar pentru a ajunge la Focsani soferii au fost nevoiti sa gaseasca rute ocolitoare. „Era de asteptat sa se blocheze din nou drumurile“, a mai spus Dranga. Insa asta nu i-a impiedicat sa-si doteze camioanele cu pneuri adecvate, mai ales ca, altfel, soferii refuza sa plece in cursa. Din cauza conditiilor meteorologice, firma a fost nevoita sa refuze comenzile de transport, si asa putine, catre zonele cu probleme. Dupa o toamna relativ buna, cu volume care ii pot mentine pe linia de plutire pana in primavara, previziunile pentru perioada urmatoare sunt sumbre. O reorientare a activitatii nu este posibila din cauza lipsei de capital, iar creditele bancare ies din discutie. In ceea ce priveste taxele de drum, pentru ca distanta de la Braila la Constanta, si chiar la Tulcea, este destul de mica, si plata acestora nu se justifica financiar, au refuzat curse pe aceste rute. Taxele se pot insa amortiza pe distante mai mari, cum este cazul Timisoarei sau Clujului.
In cazul ninsorilor din decembrie, reprezentantii Edil Trans, din Buzau, au fost nevoiti sa infrunte viscolul si vremea rea pentru a aduce in tara camioanele aflate in strainatate. Potrivit lui Marius Argaseala, in ianuarie s-a preferat intarzierea plecarii in cursa pentru a evita problemele – nu doar blocaje, ci si eventuale acciden-te.
In mai multe state europene, ca Italia sau Slovenia, soferii Edil Trans au observat ca in cazul avertizarilor meteo nefavorabile, cu 1-2 zile inainte sa ninga, se intervine cu materiale antiderapante si sare pentru a diminua efectele caderilor de zapada. „In Romania nu se schimba nimic, in fiecare an este la fel, desi comenzile sunt putine, taxele sunt mari, si nici macar nu avem drumuri circulabile“, a comentat Argaseala.
Aceeasi opinie este impartasita si de directorul firmei constantene Traberco, Stanel Turtoi: nu au fost imprastiate materiale antiderapante in timp util, iar accesul plugurilor de zapada printre coloane de masini este, practic, imposibil. „Este mai simplu sa invinuim drumarii ca nu si-au facut datoria, dar este si vina operatorilor pentru ca nu isi echipeaza vehiculele si nu tin cont de avertizarile meteo. Cea mai buna masura impotriva zapezilor tine de strategia aplicata de fiecare operator“, a completat reprezentantul Traberco.
Pentru ca, in urma calculelor realizate, cursele de la finalul lui decembrie – cand vehiculele au fost surprinse de zapada pe traseu, fiind blocate doua-trei zile – s-au dovedit a fi nerentabile, mai ales in ceea ce priveste costul carburantului, in ianuarie au luat in considerare avertizarile Cod galben si nu au mai scos vehiculele din curte. In plus, nu au putut prelua marfurile din cauza inchiderii porturilor, insa nu au fost afectati in mod direct, pentru ca, fiind specializati pe transportul materialelor de constructii, nu au existat presiuni din cauza intarzierilor la livrare – fiind vorba de un domeniu care stagneaza iarna.
Portul Agigea-Sud, sever afectat de viscol
Avand in vedere faptul ca traficul a fost ingreunat de caderile de zapada, multi operatori nu au reusit sa respecte termenele de livrare, dar nu li s-au aplicat penalitati din aceasta cauza. Este si cazul Verona Com, care, datorita parteneriatelor pe termen lung, a fost inteleasa de beneficiari. Deoarece pe anumite sectoare de drum responsabilii cu deszapezirea au intervenit aleatoriu la cateva zile de la incetarea ninsorilor pe Drajna-Calarasi, drumul a fost multa vreme acoperit de gheata. Gabriel Monciu, reprezentantul Verona Com, sustine ca nu s-au imprastiat deloc materiale antiderapante, sare sau clorura de calciu, pentru a impiedica formarea poleiului. Pe de alta parte, pe ruta Drajna-Slobozia, carosabilul era perfect circulabil, soferii neintampinand probleme in trafic. Nu acelasi lucru se poate spune despre Autostrada Soarelui, blocata de mai multe ori in aceasta iarna, ca si mai multe drumuri din Municipiul Constanta. In portul Agigea Sud, mai multe camioane au fost inzapezite cateva zile.
La fel si la Brasov unde doua vehicule ale Verona Com au fost blocate 48 de ore. In aceste conditii, Gabriel Monciu a apreciat ca investitia in echiparea vehiculelor nu a mai rentat, mai ales ca au fost nevoiti sa anuleze din comenzile de transport pentru ca nu au mai putut ajunge la incarcare.
In Grecia si Bulgaria drumurile au fost deszapezite, insa, pentru ca s-a circulat cu viteza redusa si adaptata la conditiile de iarna, camioanele au fost retinute la frontiera 48 de ore, primind liber de vama in serie, pentru a nu se crea ambuteiaje. Insa, cum greva agricultorilor greci s-a suprapus peste vremea nefavorabila, multe camioane si autocare romanesti au ramas luna trecuta blocate de teritoriul Bulgariei.
Potrivit reprezentantului Dralex Trans International, Dragos Vasile, zapezile de anul acesta nu se pot compara cu cele din iarna 2008-2009, cand soferii au stat blocati si sapte zile. De altfel, iarna aceasta nu blocajele de cateva ore sau deraparile usoare au fost cea mai mare problema: pentru ca in mare parte marfa este preluata din port, din cauza stratului consistent de zapada de acolo, camioanele au intampinat dificultati, in ciuda echiparii cu lanturi si pneuri de iarna. Din cauza conditiilor meteo, porturile au fost inchise, astfel ca marfa din vapoare a fost descarcata, cu dificultate, abia dupa o saptamana de la sosire, a mai precizat Dragos Vasile. Cele mai mari probleme au fost inregistrate in CSCT Agigea-Sud unde, in anumite zone, din cauza viscolului, stratul de zapada a ajuns si la 2 m. Potrivit reprezentantului Dralex, chiar daca in regiunea Constanta zapezile au fost abundente, traficul in oras a fost acceptabil. Doar pe ruta Constanta-Bucuresti, in zona Cernavoda, a fost ingreunat.
Zapezile din decembrie au fost mai problematice
Vesnica problema a masinilor de distributie si, in mare parte, a majoritatii soferilor, este lipsa locurilor de parcare, care acum, din cauza zapezilor, se simte si mai mult. Agroalim Logistic nu s-a confruntat cu probleme, mai ales ca masinile au fost echipate cu anvelope si lanturi. In decembrie, insa, firma a avut un vehicul derapat intr-un sant si alte doua inzapezite, unul timp de 48 de ore la Tecuci, iar celalalt, intre Buzau si Urziceni. Una dintre cele mai dificile zone pentru distributie este Galati, soferii acuzand ca drumarii nu prea au intervenit. „Cand este viscol este normal sa nu se intervina, pentru ca se depune la loc“, a explicat Dorian Petrea, director general Agroalim.
Si la finalul lui 2009, dar si la inceputul lui 2010, am avut parte de peisaje parca desprinse din povestile pentru copii, insa lucrurile nu mai sunt la fel de frumoase cand trebuie sa te urci la volan si, pe langa traficul intens, sa faci fata si carosabilului acoperit cu un strat de zapada. Se pare ca ninsorile din decembrie au pus mai multe probleme transportatorilor decat cele de la finalul lui ianuarie. Acesta a fost si cazul Safir, firma specializata in abatorizarea puilor, care in decembrie a avut trei masini de distributie, incarcate, blocate in zona Turda-Mizil timp de 24 de ore. Alte doua vehicule au ramas inzapezite la Urziceni si Constanta, insa goale, pe retur, iar timpul de asteptare ca autospecialele ca curete drumul a fost de 16 ore. Chiar daca la finalul lui ianuarie nu au mai inregistrat cazuri de masini inzapezite, reprezentantii companiei au decis ca fiecare vehicul sa fie echipat cu lanturi, saci de nisip, chiar apa si alimente pentru soferi. Rutele care le-au dat conducatorilor auto cele mai mari batai de cap au fost Vaslui-Bucuresti, la Urziceni, iar pe traseul Vaslui-Constanta, in perimetrul judetelor Galati si Buzau, s-a circulat greu, vizibilitatea fiind redusa. Durata medie a unei curse s-a dublat de la sapte la 14 ore. Desi iarna s-a instalat in mai toata tara, intarzierile la livrare, uneori chiar si de 24 de ore, au fost intelese mai greu de unele companii, potrivit declaratiilor reprezentantului Safir, Catalin Angheluta.