A mai trecut un an in care s-a muncit pe rupte, iar cateva sute de firme de transport s-au ales cu ceva profit, insa mult prea mic pentru planuri de dezvoltare. Si asta se vede pe soselele patriei: camioane tot mai vechi, multe in pana, vorba lui Gheorghe Vlase, ceea ce arata starea tehnica a parcului auto national. Disperarea este cu atat mai mare cu cat economia nu prea merge, iar cei care conduc destinul natiunii romane sunt preocupati numai de strangerea de fonduri tot mai multe in buzunarul institutiilor Statului si al apropiatilor celor de la guvernare. Altfel, de unde sa vina bani pentru finantarea campaniilor electorale?
Iar 2014 este an electoral, asa ca trebuie strans surubul rapid, si multe dintre taxe ii vizeaza direct pe transportatori.
Amenzile sunt tot usturatoare – in ciuda promisiunilor de modificare a cuantumului acestora prin schimbarea HG 69, aflata pe site-ul MT la „transparenta decizionala” in urma miscarii de protest a transportatorilor de la inceputul lui decembrie – fiind dublate de ridicarea a 10% din copiile conforme ale companiei daca este prins un camion cu ITP expirat, cu greutatea maxima admisa depasita sau un sofer cu atestatul expirat… fie si cu cateva zile.
Conditiile impuse de autoritati sunt din ce in ce mai greu de indeplinit, fara sa se intrevada vreo ameliorare a starii drumurilor sau a reprezentarii intereselor firmelor romanesti in fata altor autoritati. Si, dupa cum se vede, incepe sa conteze tot mai mult lupta intre autoritatile diferitelor tari in competitia comerciala dintre firme, fie ca vorbim de producatori sau transportatori. Iar aici romanii stau cel mai prost, deoarece autoritatile romane sunt prea incompetente si prea putin interesate ca sa tina piept autoritatilor din alte tari, foarte motivate sa apere interesele comerciale ale firmelor din propriile tari. Ai nostri nu stiu si nu vor sa stie ce inseamna „interes national”. Patriotismul paleste in fata marimii propriului buzunar, care parca niciodata nu se umple suficient. Iar daca in ministere mai sunt si oameni cinstiti, care nu trebuie sa raspunda intereselor de partid, frustrarea muncii inutile, pe salarii de doi lei, distruge si ultima bruma de cointeresare in apararea drepturilor firmelor conationalilor nostri.
Din pacate, transportatorii nu pot sa-si uneasca interesele in fata autoritatilor noastre si nici a celor straine, iar asta s-a vazut si cu ocazia protestului organizat de CNR la inceputul lui decembrie, la care conducerea CNR nu s-a pus de acord cu cea a altor asociatii profesionale, desi unele dintre ele ar fi fost gata sa sustina miscarea. S-a vorbit de implicarea unor interese politice in miscarea de protest, de care, din pacate, cei mai multi dintre cei iesiti in strada cu sute de camioane nu stiu nimic. Ei au manifestat impotriva controalelor soldate cu amenzi aberant de mari pentru neregulile constatate, a ideii unice in Europa de lipire pe vehicule a acelor placute total inutile, dar foarte scumpe, cu masele si dimensiunile vehiculului, a controalelor inexistente in cazul operatorilor straini, a lipsei infrastructurii si impotriva ideii de majorare a accizei la motorina. Pe langa aceste revendicari legitime au fost voci care au sustinut ca manifestantii s-au implicat politic in duelul dintre premier si presedinte in ceea ce priveste acciza la motorina sau ca unii manifestanti par sa sustina interesele transportatorilor, dar in acelasi timp sunt si implicati politic, pozitie din care sustin strangerea de fonduri la bugetul Statului, chiar de la transportatori. Ar fi pacat ca o parte sau alta sa profite de buna credinta a transportatorilor care au iesit in strada riscand atat amenzi, cat si alt gen de represalii din partea autoritatilor. Dar ce ar fi cel mai bine este ca toate asociatiile profesionale ale transportatorilor sa-si dea mana si sa lupte impreuna pentru interesele tuturor, ca sa aiba o sansa sa schimbe ceva. Caci situatia este dificila atat pe plan intern, cat si in Europa, unde romanii sunt vazuti mai degraba ca o forta de munca ieftina decat ca niste parteneri respectati pentru serviciile de calitate oferite.
In aceste conditii, pentru 2014 va doresc tuturor sa fiti feriti de amenzi, de beneficiari rau-platnici sau care dispar cu totul dupa efectuarea transportului, sa aveti parte de soferi care nu fura motorina, conduc economic si care stiu sa-si foloseasca programul de conducere in interesul terminarii curselor cat mai repede si fara probleme, de furnizori care sa va ofere produse si servicii de foarte buna calitate la preturi corecte, de legi si tarife de transport care sa faca posibila dezvoltarea afacerii!