O alta tema dezbatuta cu ocazia conferintei de la Cluj-Napoca a fost aceea referitoare la obligativitatea de a realiza un audit energetic in fiecare an (in cazul unui consum anual de peste 1.000 tep, adica, pentru transportatori, circa 1.000.000 l de motorina) sau o data la doi ani (pentru un consum anual de 200-1.000 tep). Asa cum probabil stiti, subiectul a fost abordat si la conferinta noastra de la Bucuresti, dar reluarea si explicarea mai pe larg s-au impus din cauza necunoasterii de catre numerosi transportatori a prevederilor OG 22/2008 referitoare la auditul energetic, unii dintre ei mergand pana la a arata ca in domeniul lor de activitate nu este nevoie de acesta, ci doar de sisteme de monitorizare a flotei si de un plan de reducerea a consumului. De aceea, in completarea a ce s-a discutat la conferinta, ne-am adresat ANRE, de la care am aflat ca auditul este obligatoriu pentru toti consumatorii care depasesc valorile de mai sus, deci transportatorii nu sunt deloc o exceptie.
Astfel, asa cum reiese din raspunsurile primite de la Biroul de Relatii Publice si Comunicare din cadrul Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei si conform articolelor 3 si 4 din OG 22/2008, firmele care fac doar transport trebuie sa realizeze auditul, anual sau la doi ani, iar obligatia de la articolul 8, de a avea programe de monitorizare si gestiune a consumului de carburant, care sa contina si masuri de reducere a acestuia, este suplimentara si se aplica firmelor care detin mai mult de 25 de autovehicule.
Si, ca sa fie si mai clar, transportatorii, chiar daca au sisteme de monitorizare a flotei, evidente clare ale consumului si un plan de crestere a eficientei energetice, nu sunt exceptati de la obligatia de a face audit decat daca au un consum anual mai mic de 200 de tone echivalent petrol (tep).
Tot de la ANRE am aflat ca nu exista stimulente financiare si fiscale pentru firmele care reusesc sa-si
imbunatateasca eficienta energetica si ca acest audit este obligatoriu in unele state UE si in altele, nu, iar periodicitatea este si ea stabilita de fiecare tara in parte. „Ceea ce trebuie subliniat este ca in aceste state consumatorii finali de energie sunt perfect constienti de importanta auditului si de aceea il fac voluntar.“
OG 22/2008 mai cere ca fiecare companie sa aiba un manager energetic care tine sub control toate consumurile, pe fiecare camion, si care la fiecare inceput de an (chiar si firmele care fac audit la doi ani trimit raportarile anual) transmit catre ANRE declaratiile energetice specifice.
In prezent este in curs de transpunere in legislatia de la noi directiva europeana 2012/27/CE privind eficienta energetica si articolul 8 al acesteia are in vedere obligativitatea ca toti consumatorii finali care nu sunt IMM-uri sa efectueze un audit energetic pana la 5 mai 2015, iar ulterior, o data la patru ani, sa-l reia. Si nici aici sectorul transporturilor nu este exceptat.
Desi legea e in vigoare de ceva timp si transportatorii nu stiu de ea, deci nu s-au realizat prea multe audituri energetice, nu prea au fost nici amenzi (valoarea acestora, pentru neefectuarea auditului, se ridica la 7.500-15.000 de lei), deoarece ANRE nu are deocamdata o baza de date cu firme din domeniu, astfel ca inspectorii sai au „vizitat“ pana acum mai ales transportatori ale caror camioane sunt foarte vizibile pe sosele. Dar, pe masura ce se va pune la punct baza de date, se estimeaza ca vor incepe si controalele.