Contingentul de autorizatii terta-tara de Turcia este si in acest an insuficient, astfel ca se prefigureaza o noua criza pe aceasta relatie, alimentata si de masurile abuzive adoptate de turci. La adapostul a 50.000 de autorizatii de tranzit de Romania, dar si al CEMT-urilor, turcii negociaza dur si au pretentii greu de asimilat de catre un partener egal de discutie. Cum ultima comisie mixta romano-turca s-a incheiat fara niciun rezultat, ai nostri trebuie sa decida cum vor aborda urmatoarea negociere din septembrie. Uniunile profesionale sustin rediscutarea contingentelor de autorizatii schimbate intre cele doua tari, mai ales ca pentru romani acestea nu sunt conforme cu realitatea.
O noua criza de autorizatii terta-tara de Turcia se prefigureaza pentru a doua jumatate a anului, in conditiile in care, din cele 4.500 de autorizatii disponibile pentru 2014 la inceputul lunii trecute, mai ramasesera doar 800, iar la ultima comisie mixta din martie nu s-a reusit suplimentarea contingentului.
Din 2011, de cand operatorii romani au inceput sa aleaga Turcia ca destinatie terta-tara pentru transporturi din Europa de Vest, Europa Centrala sau Ucraina/Rusia, au inceput problemele pe aceasta relatie. „Am sperat ca 2014 sa mearga mai bine, intrucat numarul de autorizatii CEMT a crescut cu 700, lucru care permite efectuarea a aproximativ 6.000 de curse pe aceasta relatie. Din pacate, decretul 68 adoptat de Turcia in toamna anului trecut ne-a pus pe butuci, din cauza solicitarii de autorizatii pentru vehiculele sub 3,5 t (autorizatii care erau de fapt dedicate camioanelor), coroborat cu controlul eronat al facturilor de insotire a marfurilor. Singura solutie pe care am vazut-o este sa le raspundem cu aceeasi moneda. Incepand cu 3 decembrie 2013, CNADNR a inceput controlul facturilor in punctele de trecere a frontierei in cazul camioanelor turcesti. Este adevarat ca ISCTR nu a luat aceeasi masura, desi este vorba de un acord rutier pe baza de reciprocitate. In continuare le vom solicita omologilor turci suplimentarea contingentului de terte, cu toate ca acestia sustin ca la operatori exista inca un numar mare de autorizatii neutilizate. Si, intr-adevar, in ianuarie 2014, transportatorii romani mai aveau 350 de terte nefolosite. Probabil ca trebuie sa ne gandim la un sistem mai bun de repartizare a autorizatiilor in general si a celor terta-tara in particular“, a precizat Eduard Ungureanu, reprezentantul Directiei Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor.
Cert este ca in momentul acesta nu exista o imagine foarte clara a contingentului de autorizatii terta-tara pentru 2015. Probabil ca va creste numarul de CEMT-uri, ca un compromis.
Desi s-a vehiculat si posibilitatea restrictionarii accesului pe teritoriul Romaniei, fapt care i-ar incomoda, evident, si pe turci, o asemenea masura trebuie bine calculata, pentru ca nici noi nu vom mai primi tertele pe care ni le dorim.
Reprezentantii MT au anuntat ca vor discuta cu asociatiile patronale propunerea turcilor de a liberaliza traficul cu autovehicule de 3,5 t daca Romania le da in schimb 10.000 de autorizatii de tranzit in plus fata de cate aveau si 3.500 de terte, din care pana acum nu avusesera. Iar turcii sa ne majoreze in aceeasi masura contingentul de terta-tara.
Nu trebuie omis nici faptul ca Turcia face presiuni pentru incheierea unui acord cu UE pentru liberul tranzit al carausilor turci pe teritoriul statelor membre, inclusiv Romania.