In ciuda situatiei politice dificile din Ucraina, atat transportatorii moldoveni din stanga, cat si cei din dreapta Prutului nu vor sa evite tranzitarea acesteia catre Rusia, ba, mai mult, incearca sa profite de faptul ca in noul cadru exista mai putine controale pe sosele. Insa clientii acestora, mai precauti, prefera sa le „sugereze“ un ocol prin Belarus sau prin Polonia, fara a le promite acoperirea vreunui cost suplimentar. Si asta in conditiile in care volumele de transport catre Rusia s-au tot redus – carausii rusi fiind prioritari in preluarea curselor, la tarife preferentiale – situatie care a dus la reorientarea transportatorilor romani si moldoveni catre alte destinatii, si chiar catre alte domenii de activitate.
Pentru transportatori, un ocol, de exemplu, prin Polonia, poate aduce un cost suplimentar de circa 300 de euro numai din distantele parcurse. „Nu inteleg de ce producatorii vor sa ocolim Ucraina in conditiile in care orice transportator are asigurare CMR si un sofer bine pregatit“, a afirmat reprezentantul unei firme din Neamt, subliniind ca masinile proprii care au tranzitat deja Ucraina nu s-au confruntat cu niciun incident pana acum. „Cele mai multe curse dinspre Dacia catre Rusia sunt efectuate de transportatori rusi, prin Ucraina. Iar daca rusii nu se tem de ucraineni, noi de ce ne-am teme? Oricum, situatia este mult amplificata de presa, realitatea reprezentand cam 5% din ceea ce se vede la stiri“, a mai spus acesta, completat de Grigore Bernavschi, administratorul companiei Berton Trans din Republica Moldova: „exista companii care risca sa tranziteze Ucraina. Insa majoritatea o evita, chiar daca nu isi regasesc cheltuielile suplimentare in pretul oferit de client, preferand astfel sa lucreze cu «un minus mic», avand de achitat ratele investitiilor proprii. Insa principala problema vine din faptul ca, daca in Europa poti sa faci incarcarea sau descarcarea intr-o ora, in Rusia poti astepta chiar si cinci zile.“
In Rusia nu se poate calcula un pret/km corect
Si, chiar daca tarifele de transport au ramas neschimbate in ultimii ani, Rusia ramane inca o destinatie avantajoasa. Insa, in opinia lui Grigore Bernavschi, returul este foarte slab platit. „O cursa din Romania in Rusia poate ajunge, in medie, la 2.500 de euro, apoi din Rusia in Italia se pot obtine 1.200-1.300 de euro. De asemenea, pentru o cursa tur-retur din nordul Italiei in Rusia se platesc acum 4.600-4.800 de euro, fata de un retur din Rusia in Romania, care nu depaseste 1.000 de euro.“
Insa transportatorul nemtean este de parere ca nu se pot compara tarifele din Rusia cu cele din Europa. „Pe kilometru se castiga mai bine in Rusia, dar la 2-3 curse masina trebuie dusa la service, reparatiile insumand in medie 1.000 de euro“, a spus acesta, subliniind: „noi, transportatorii, suntem responsabili pentru preturile pe care le acceptam. In Romania tariful a scazut sub 3 lei/km, iar in Europa este de 80-85 centi/km, pentru ca mereu se gasesc transportatori care sa …