Obligativitatea declaratiei anuale a activitatilor pe teritoriul altor state poate reprezenta un consum mare de timp si efort. Cel mai adesea, operatorii sunt descurajati de lipsa de expertiza in legislatia fiscala internationala, de lipsa competentelor lingvistice si de complexitatea procedurii. De aceea, poate fi utila colaborarea cu o firma de consultanta in vederea indeplinirii obligatiilor aferente declararii TVA transfrontalier si a recuperarii sumelor aferente TVA supraplatit.
Va prezentam mai jos un studiu de caz al unui operator de transport persoane roman, care efectueaza curse regulate in Uniunea Europeana, tranzitand frecvent Germania, care nu s-a inregistrat in scopuri de TVA la inceperea activitatii si, prin urmare, a trebuit sa achite amenzile si garantiile aferente. Societatea face transport de persoane din 2010.
La fiecare control i s-au perceput garantiile aferente platii TVA detaliate mai jos, precum si amenzi in valoare totala de aproximativ 2.000 de euro. Deoarece societatea nu era informata cu privire la obligatiile sale in conformitate cu legislatia germana, a considerat ca toate sumele achitate sunt amenzi pentru viteza sau alte nereguli. Mai mult, deoarece nu intotdeauna soferii aveau suficienti bani pentru a achita sumele solicitate, s-au acumulat penalizari, care s-au adaugat la garantiile ulterioare.
Organele de control au notificat autoritatile fiscale, iar societatea a fost contactata pentru a se inregistra in scopuri de TVA, insa din cauza necunoasterii limbii germane, nu a raspuns la somatii. In lipsa declaratiilor, autoritatile fiscale au operat propriile estimari cu privire la plata TVA restant si au cerut ca acestea sa fie achitate, adaugand penalitatile pentru neconformitate.
Societatea a contactat Taxback.com pentru asistenta in vederea solutionarii neregulilor. Aceasta din urma a operat inregistrarea retroactiva si a calculat sumele de plata, care au fost in fapt mult mai mici decat cele calculate de catre autoritatile germane. Au depus declaratiile corecte si au dedus toate garantiile pe care societatea le achitase anterior ca „amenzi“. Mai mult, a inclus la deduceri toate facturile si bonurile de achizitii combustibil/taxe de drum/reparatii/piese de schimb/restaurant etc.
Astfel, situatia pe 2010, dupa inregistrarea retroactiva si depunerea declaratiilor, a fost urmatoarea: pe langa amenzile initiale, societatea a achitat garantii in valoare de 1.820,20 euro, in conformitate cu estimarile autoritatilor germane. Dupa calculele corecte, aplicand deducerile aferente TVA pentru cheltuieli, obligatia de plata trebuia sa fie de doar 383,88 euro. Prin urmare, obligatia de plata a fost dedusa din suma deja achitata, rezultand suma supraplatita de 1.436,32 euro. La aceasta s-a aplicat dobanda pentru lunile pentru care se supraplatise obligatia de plata, rezultand suma de 105 euro. Dobanda s-a scazut din obligatia corecta de plata, rezultand 278,88 euro. Obligatia de plata rezultata a fost dedusa din suma deja achitata: 1.820,20-278,88 = 1.541,32 euro. Din aceasta suma vor fi deduse toate obligatiile de plata ulterioare, pentru anii urmatori.
Din pacate, amenzile pe care operatorul le-a achitat pentru neeligibilitate, in cuantum de circa 2.000 de euro, nu mai pot fi recuperate, deoarece nu reprezinta documente fiscale cu TVA deductibil, fiind pierderea societatii. In cazul in care firma de transport nu ar fi apelat la o companie specializata in declararea TVA-ului extern si recuperarea acestuia, atunci nu doar aceasta suma ar fi fost considerata pierdere, ci si suma supraplatita obligatiilor de plata, adica peste 3.500 de euro.
Pentru aceste servicii, comisioanele percepute au fost:
Inregistrare in scopuri de TVA: 1.500 de euro (s-a aplicat insa o reducere de 20% pentru ca societatea s-a inregistrat pentru mai multe tari, prin urmare 1.200 de euro);
Depunere declaratii anuale: 500 de euro;
Total: 1.700 de euro.