Relatia transportatorilor cu casele de expeditii sau direct cu producatorul este, in unele cazuri, problematica. Transportatorii se plang ca unii intermediari raman cu bani nemunciti, iar ei au incasari care abia le acopera costurile. Pe de alta parte, bineinteles ca, atunci cand un transportator reuseste sa lucreze direct pentru producatorii mai mari, exista zvonuri, neconfirmate, cum ca pentru a primi curse bune fiecare trebuie sa cotizeze. Neajunsurile vor continua si in viitor, deoarece producatorii, indiferent de industrie, trebuie sa gaseasca solutii pentru a ajunge mai rapid la clientii lor, iar alegerea unui furnizor integrat de servicii logistice este un pas clar spre eficientizarea supply chain-ului propriu.
Un transportator cu care am discutat crede ca ar trebui realizata o bursa a producatorilor, unde transportatorii sa poata gasi curse la prima mana, nu care trec pe la mai multi intermediari, dand exemplul unei rute dificile, spre Rusia, care este platita cu 4.100 de euro, dar pentru care el incaseaza 3.400 de euro. Mai mult, astfel de curse sunt greu de obtinut de catre romani, fiind preferati ucrainenii, rusii si o parte din moldovenii stabiliti in Romania. De obicei, in cazul in care comanda vine de la o casa de expeditii de la noi, transportatorul roman asteapta mult la incarcare/descarcare, in timp ce rusii au prioritate. „Sunt case de expeditii din Romania de care ma rog uneori doua luni ca sa-mi dea o cursa. Sunt si unele unde am auzit ca atunci cand e licitatia vin transportatorii cu o suma si li se garanteaza cursa“, a mai explicat acesta.
Un alt transportator a confirmat faptul ca spaga data la producator pentru obtinerea curselor inca este o realitate, afirmand ca, „din pacate, este o practica destul de intalnita la angajatii clientilor. Sunt transportatori care dau spagi chiar si pentru curse neprofitabile, iar acest lucru este aberant. Din pacate, multe firme de mici dimensiuni nu au clienti si isi cumpara camioane ca sa aiba la ce sa se uite. Cand vad ca nu au ce transporta se lipesc de cate un client unde cotizeaza doar ca sa primeasca niste curse amarate, la tarife de dumping.“ Mai grav este ca sunt putine cazurile in care responsabilii cu alocarea curselor de transport au fost inlocuiti pentru ca exista suspiciunea ca au luat spaga, deoarece aceste fapte sunt greu de dovedit si, asa cum a afirmat un alt manager cu care am stat de vorba, „si dupa ce oamenii corupti sunt inlocuiti, vin altii, tot cu aceleasi metehne“.
Conform spuselor altui transportator, „in unele cazuri se mai merge pe preferinte, dar mult mai putin decat inainte. Nu stim cat costa, pentru ca noi nu platim.“
Clientii doresc un singur partener de discutii
In ultimul timp se remarca tot mai mult inclinatia clientilor spre colaborarea cu casele de expeditii, in detrimentul colaborarii directe cu trans- portatorii, unul dintre motive fiind ca le usureaza munca daca raman in contact cu un singur partener in loc de 100 de furnizori mai mici. …