Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piete diferite care se supun acelorasi reguli

Conferinta Tranzit de la Iasi a constituit cadrul in care reprezentanti ai autoritatilor, dar si ai asociatiei transportatorilor din Republica Moldova au tras mai multe semnale de alarma asupra problemelor cu care se confrunta carausii moldoveni, vis-a-vis de deschiderea Romaniei si a UE catre Moldova si invers. Iar concluzia a fost, dupa cum spunea Ghenadie Taulean, sef serviciu informatii in cadrul Asociatiei Internationale a Transportatorilor Auto din Republica Moldova (AITA), ca, desi pietele sunt total diferite, regulile de joc trebuie sa fie la fel.
 

Piata Uniunii Vamale are o importanta majora pentru transportul rutier international al Republicii Moldova. O analiza atenta a statisticilor TIR demonstreaza ca, in cazul incarcarilor, UE depaseste Uniunea Vamala (Rusia, Bielorusia, Kazahstan) cu circa 20%, in vreme ce, la descarcari, UV depaseste dramatic, cu 90%, UE.

20% din membrii AITA si-au deschis filiale in Romania
Exista mai multe situatii alarmante care ingrijoreaza atat transportatorii, cat si autoritatile. De exemplu, in UE sunt intrunite toate conditiile de punere in aplicare a conventiei AETR, in vreme ce in UV este foarte dificila aplicarea acesteia din cauza lipsei de infrastructura sau de norme legislative. Ca urmare, „un transportator care vine din Rusia prin Ucraina si Moldova de cele mai multe ori deja a incalcat cerintele AETR, iar la urmatorul control din Ungaria sau Austria asta se va traduce in amenzi usturatoare.“
O alta situatie alarmanta, dupa cum subliniaza Ghenadie Taulean, este stabilirea unilaterala a unor norme de retributie aplicabila pe un teritoriu national persoanelor straine, incalcandu-se astfel unilateral principiile de suveranitate si extrateritorialitate ale dreptului international. „Statutul de locomotiva economica nu poate oferi drept de decizie extrateritorial fara acceptul partilor vizate si in lipsa unui tratat“, a punctat acesta, atragand atentia asupra faptului ca multi transportatori din Republica Moldova si-au redobandit cetatenia romana si astfel s-a generat fenomenul „migratiei companiilor“. „Ca solutie de a rezista pe piata si de a-si mentine afacerea viabila, multi colegi din Moldova au deschis afaceri in Romania prin filiale sau infiintand companii noi. Altii au preferat sa isi faca societati in Rusia. Estimativ, in Romania sunt deja reprezentati circa 20% din membrii AITA, ceva mai putin in Rusia, dar si in alte state.

Mai sunt multe de reglementat in frontiere
Moldovenii de peste Prut s-au plans si de faptul ca exista somatii periodice din partea autoritatilor vamale romane privind neinchiderea operatiunilor de tranzit si avertizarea cu aplicarea masurilor respective de raspun- dere, de la achitarea obligatiilor vamale pretinse si a amenzilor pana la privarea de dreptul de circulatie. „De regula, in urma investigatiilor, se demonstreaza ca vehiculele au parasit teritoriul romanesc prin alte puncte de frontiera decat …

Articole similare