Piata de curierat a crescut in 2015 intre 10 si 13%, in primul rand datorita comertului on-line, tot mai preferat de romani. Pe de alta parte, multi comercianti au decis sa renunte la flota de transport si sa apeleze la firmele de curierat. FAN Courier, companie fondata in urma cu circa 17 ani, estimeaza pentru 2015 o cifra de afaceri de circa 400 de milioane de lei, in crestere cu circa 20% fata de anul anterior.
FAN Courier a bugetat investitii de peste opt milioane de euro in dublarea centrelor de predare-primire colete si plicuri din Bucuresti, serviciu destinat clientilor care nu dispun de timpul necesar pentru a astepta un curier la livrare/trimitere, si a ajuns astfel la 108 puncte de lucru cu clientii la nivel national. In utimii zece ani, investitiile totale ale companiei au depasit 62 de milioane de euro, investitia medie anuala fiind de aproximativ sapte milioane de euro. 4,5 milioane au fost directionate numai catre constructia hub-ului din Brasov, al doilea ca importanta dupa Bucuresti. Compania a achizitionat un spatiu de 27.000 m2 la fosta fabrica Tractorul, unde, din cauza constructiilor vechi existente, lucrarile au intarziat circa o luna.
La Brasov vor lucra aproximativ 300 de persoane, care au fost introduse deja in programe de training specifice. „Centrul din Brasov a devenit o necesitate pentru eficientizarea timpilor pe rutele de transport si datorita potentialului de dezvoltare economica al zonei. Pentru viitorul apropiat, planurile de dezvoltare ale companiei includ deschiderea unui al treilea hub regional, in analiza fiind Sibiu sau Cluj”, a spus Felix Patrascanu, managing partner FAN Courier.
Reprezentantii companiei au explicat ca activitatea de curierat are nevoie de un depozit special adaptat, cu multe porti de incarcare, care sa ajute la incarcarea si descarcarea rapida a marfurilor. „La Bucuresti avem un depozit de 10.000 m2 si 164 de porti. Nu cred ca se gaseste asa ceva in Bucuresti de inchiriat pentru ca ar creste foarte mult costul constructorilor. Si am ajuns la concluzia ca, daca vrem sa castigam timp, trebuie sa construim depozitul cum vrem noi. Facem multe calcule pentru a castiga chiar si jumatate de ora in plecarea masinilor. Desi pare putin, jumatate de ora mai devreme la plecarea in tara inseamna intre 6.000 si 10.000 de expeditii livrate la timp in tara. Este foarte important pentru noi timpul, de aceea am ajuns la concluzia ca trebuie sa investim“.
Black Friday da dureri de cap curierilor
Investitiile in flota auto au constat atat in mentenanta si inlocuirea autovehiculelor care s-au apropiat de limita de amortizare, cat si in extinderea flotei. Daca in 2014 flota proprie includea 10 camioane, anul trecut numarul acestora s-a triplat. Flota totala a crescut cu 15%, depasind 2.650 de vehicule, in timp ce inlocuirile de masini vechi au insumat alte 5% din total.
Cresterea flotei nu a fost, insa, suficienta pentru perioadele de varf, in special pentru livrarile de Black Friday, cand compania a fost nevoita sa inchirieze suplimentar inca 15-20 de camioane zilnic si sa apeleze si la inchiriere de personal pentru activitatea din depozit, „deoarece acolo activitatea este mai simpla, pe cand un curier are nevoie de 3-6 luni pentru a se forma. Acesta trebuie sa stie sa conduca foarte bine, sa lucreze cu palm-uri, sa cunoasca procedurile FAN, clientii pe anumite zone, dorintele clientilor. In plus, un curier lucreaza cu destul de mult cash, mai ales in aceasta perioada, si ai nevoie de oameni seriosi.“
Intalnirile pentru Black Friday incep inca din mai-iunie, cand firmele isi fac cercetarile de piata privind vanzarile in anul respectiv. „Cu cateva luni inainte stabilim impreuna cu firmele mari cat vom livra in fiecare zi de promotie. In 2015 primele zile s-au potrivit planului, dar apoi au venit cresterile firmelor mici, pe care ne-a fost greu sa le prognozam. Echipa noastra a lucrat la capacitate maxima in toata aceasta perioada. Asa am simtit diferenta pe care o poate face o echipa buna. Am avut momente in care echipa era foarte obosita si am trimis un mail in cadrul companiei prin care am spus ca avem nevoie de voluntari in depozit si au venit vreo 60 de oameni din companie.“
Personalul a crescut cu 65% fata de 2013
Anul trecut, FAN Courier a angajat 300 de oameni noi la Bucuresti, astfel ca numarul acestora a crescut de la 1.560 in 2014, 1.859. In toata tara, compania are 4.561 de angajati, dintre care circa 1.600 de curieri.
O problema a fost forta de munca disponibila, influentata atat de rata somajului care a scazut anul trecut, cat si de faptul ca sunt zone in tara unde forta de munca a fost absorbita de investitori. Anul trecut, compania a angajat 763 de oameni si au plecat 463. „In 2015, rata somajului a scazut de la 7,4 la 6,7%, dar nu cifra asta influenteaza, cat faptul ca in zona de NV, care se dezvolta foarte mult, rata somajului e mica. In Moldova echipele sunt mult mai stabile, iar la Bucuresti angajam foarte rar pentru ca avem nevoie de oameni care sa fie foarte bine pregatiti fizic, ceea ce se gaseste greu aici. Asa ca mergem in comunele din jur, chiar si de la 50-60 km.“