A trecut mai bine de un an de la intrarea in vigoare in Germania a legii privind salariul minim si, desi sunt inca ambiguitati, se stie ca au aparut deja controale si chiar amenzi pentru nerespectarea ei, astfel ca unii producatori de softuri de monitorizare a flotei au introdus o aplicatie care sa permita calcularea exacta si usoara a orelor petrecute/lucrate de soferi in aceasta tara si pregatirea pentru control a unor documente exact in formatul solicitat de autoritatile de acolo.
Cartrans nu are deocamdata un modul care sa permita calcularea salariilor care li se cuvin soferilor conform MiLoG sau pregatirea documentelor in vederea unui eventual control, dar unul dintre furnizorii sai de softuri va face acest lucru cat de curand.
In ceea ce priveste Dunca Expeditii, pe de alta parte, solutia Transics este exact instrumentul de care are nevoie pentru plata soferilor care lucreaza in Germania, deoarece ofera un raport din care in 30 de minute se pot extrage datele pe o saptamana pentru fiecare conducator auto. Firma are astfel de analize si pentru alte tari, acesta fiind unul dintre indicatorii sai principali de performanta si inainte de aparitia MiLoG. Rapoartele existau deci si in trecut, „trebuie doar sa stii sa le modelezi si sa le folosesti cum ai nevoie“, asa cum arata Stefan Lucau.
Si directorul general Vasco este de parere ca Transics este foarte bun pentru calcularea timpului de lucru in Germania, deoarece arata cate ore de condus mai are soferul intr-o zi, cat a condus in doua saptamani, cate pauze mai are s.a., „si circa 90% din informatii corespund cu realitatea indicata de tahograf. Ar trebui sa fie 100%, dar e o problema de calibrare pe care am amanat sa o rezolvam.“ Astfel ca pentru plata soferilor care lucreaza in Germania se foloseste Transics sau, in cazul celor care conduc camioane cu FleetBoard, se colecteaza datele si se prelucreaza manual. Firma nu a avut pana acum controale pentru respectarea MiLoG, dar daca i se va cere poate pregati documentele necesare.
Wexa logistics face curse in Germania si la momentul aparitiei legii MiLoG a cerut furnizorului de softuri Webeye sa implementeze o functie care sa-i permita raportarea clara a orelor lucrate de fiecare sofer pe teritoriul acestei tari, iar functia respectiva indeplineste „cu usurinta“ noile cerinte.
Mircea Urda este de parere ca, desi sistemele telematice nu sunt instrumentul potrivit pentru determinarea salariului soferilor care lucreaza in Germania, pentru ca nu ofera o imagine completa – de exemplu, nu marcheaza ca eveniment trecerea granitei – ele ar permite pregatirea rapida a documentatiei cerute de organele germane de control. „Am solicitat insa producatorilor, si noi, si multe alte firme, sa introduca si aceasta facilitate si ne-au promis ca se lucreaza la asta si ca programele vor putea inregistra ca eveniment trecerea unei granite. Si cred ca se poate face dezvoltarea, mai ales ca sistemul GPS identifica momentul cand se intra in Germania, recunoaste drumurile si vamile. Dar pana acum nu a facut nimeni asta. E drept ca legea salariului minim din Germania e doar de un an si cateva luni, iar marii producatori nu pot face dezvoltari atat de rapid – spre deosebire de noi, care putem introduce imediat noi aplicatii pentru softurile proprii.“
Pe de alta parte, Rares Retegan crede ca sistemului Dynafleet nu i se va aduce o dezvoltare menita sa permita calcularea orelor lucrate de soferi in Germania deoarece Volvo produce camioane pentru intreaga lume, nu doar pentru estul Europei, unde exista aceasta problema.