Ca in fiecare an, in numarul din martie al revistei Tranzit intervievam doamne care au facut cariera in transporturi, un sector dominat de barbati. Rodica Papuc este unul dintre managerii de succes din transportul de pasageri, dezvoltand o afacere infloritoare din transportul judetean si, in ultimii ani, si din curse de conventie. In ciuda problemelor specifice transportului de calatori, dintre care cele mai serioase sunt scaderea volumelor de pasageri, cresterea pretului motorinei si criza de soferi, compania prahoveana a reusit sa isi eficientizeze activitatea, implementand solutii moderne de monitorizare a flotei si a incasarilor. Principalul obiectiv in 2019 este atribuirea traseelor judetene.
Activitatea de transport a inceput in 2003, cand sotii Papuc s-au hotarat sa intre pe segmentul de transport calatori cu cele doua microbuze Ford pe care le foloseau pentru magazinul alimentar pe care il detineau in Campina. Era atractiv la momentul acela traseul catre gara din Campina, asa ca a incoltit ideea dezvoltarii unei linii regulate catre gara. „Primele zile nu s-a urcat nimeni in masinile noastre, pasagerii fiind sceptici sa schimbe vechile autobuze IRTA cu microbuze”, isi aminteste amuzata Rodica Papuc. „Pe atunci nu se eliberau inca licentele de traseu, asa ca am inceput pe un segment nou fara restrictii, dar luptandu-ne cu reticenta calatorilor. Vazand insa ca suntem seriosi, iar masinile respecta orarul anuntat, incet incet am inceput sa castigam teren. Mai intai ne-au urcat la bord rude si cunoscuti, apoi vorba s-a dus si lucrurile au mers in directia buna.”
Dupa consolidarea liniei catre gara a fost infiintata linia catre Ploiesti, pe DN1. Din 2005 au inceput sa se elibereze licentele de traseu, astfel ca pentru acea prima atribuire au fost cumparate si primele vehicule in leasing. Dupa falimentarea si privatizarea IRTA au aparut si alti concurenti privati. Ave Diana a urmat consecvent politica de consolidare a traseelor existente, cu investitii in garaj si autogara, si nici pana in prezent nu s-a extins la interjudetean. Prima atribuire electronica din 2008 a fost primita cu mult optimism: „Mi s-a parut o solutie foarte buna, transparenta si obiectiva. Fiecare operator a stiut pe ce se bazeaza si ce trebuie sa faca pentru a castiga. In conditiile in care iti asumi riscul unor imprumuturi pentru innoirea parcului auto, este important sa ai garantia ca vei putea si rambursa banii respectivi”, explica proprietara Ave Diana.
Abandonul scolar se reflecta in abonamente
Traseele operate acopera, ca si acum 15 ani, localitatile din apropiere de Campina – Floresti, Magureni si spre DN1, pana la Ploiesti. „Am avut ani buni, in care afacerea s-a dezvoltat. Pasagerii s-au fidelizat si s-au bucurat de avantajele pe care le-am oferit de-a lungul timpului. In special abonamentele pentru copii le-am lasat mereu la preturi foarte bune, cu reduceri si de 40% din tariful de baza, tocmai pentru a incuraja elevii sa mearga la scoala”, explica Rodica Papuc, care a fost multi ani cadru didactic. Din pacate, situatia s-a schimbat si abandonul scolar este in prezent o problema reala. „Incepem in septembrie cu un anumit numar de abonamente pentru scolari, iar pana in vara scade destul de mult.”
Si navetistii se imputineaza, in conditiile in care s-au dezvoltat foarte mult cursele regulate speciale. Oferirea transportului catre platformele industriale si logistice a devenit o conditie pentru majoritatea angajatorilor.
Probleme vechi si noi
O problema mereu actuala este traficul aglomerat de pe DN1. In ultimii ani, blocajele de la sfarsit de saptamana sunt o normalitate. Pasagerii inteleg situatia, dar isi mai varsa supararea si pe soferi, desi este clar ca nu acolo pot gasi raspunsuri.
Pretul biletului este un alt minus, din pacate greu de modificat, pentru ca trebuie tinut cont de puterea de cumparare a oamenilor, chiar daca motorina, asigurarile sau alte chetuieli de operare s-au scumpit foarte mult. De altfel, contractul semnat cu Consiliul Judetean Prahova nu permite oricum depasirea anumitor tarife maxime agreate, desi in orice contract de transport se permite ajustarea pretului in functie de evolutia pretului carburantului.
Criza fortei de munca se face simtita si la Campina, pentru ca se gasesc tot mai greu soferi profesionisti disponibili, majoritatea fiind atrasi sa plece in Occident. Cu toate acestea, a ramas in firma un grup de angajati fideli, pe care Rodica Papuc se bazeaza. „Am o echipa foarte buna, care a muncit cot la cot cu noi de la inceput. Principalul motor, inca de la inceput, a fost sotul meu. Am facut treaba foarte buna impreuna. Acum, ca el nu mai este, ma bazez mult pe fiul meu, Vlad, care a adus un suflu nou si a venit cu idei in sensul modernizarii si eficientizarii activitatii. In acest sens s-a implementat monitorizarea vehiculelor prin GPS, supravegherea video a salonului pasagerilor, iar abonamentele pe suport de hartie au fost inlocuite cu cele pe cartele magnetice”, explica managerul Ave Diana.
Cursele regulate speciale, motorul afacerii in ultimii ani
In prezent, Ave Diana are peste 100 de angajati si o flota de aproape 100 de masini, de la microbuze pana la autobuze de 50 de locuri. In ultimii ani, firma prahoveana a dezvoltat – urmarind tendinta pietei – segmentul curselor regulate speciale. In acest sens au fost achizitionate masini noi, iar rezultatele sunt pe masura asteptarilor. Mai mult de jumatate dintre vehiculele din flota deservesc in prezent cursele de conventie. „Transportul de angajati este foarte civilizat, iar pasagerii sunt instruiti de intreprinderi si intretin masinile mult mai bine decat pe cursele de linie. Soferii sunt, de asemenea, mai linistiti, astfel ca nu apar niciodata neplaceri. Din cauza lipsei fortei de munca a trebuit sa facem unele compromisuri la angajare pe care in trecut nici nu le-am fi luat in calcul. Stim multe companii care au vehicule trase pe dreapta din lipsa de soferi si incercam sa le cream angajatilor conditii atractive de munca si o atmosfera placuta, pentru a evita sa ajungem in asemenea situatii.”
Rodica Papuc este pregatita pentru o noua atribuire de trasee judetene; spera insa sa se respecte aceleasi reguli pentru toata lumea. „Acesta este un an decisiv pentru transportul regulat. Pentru a se putea asigura un serviciu solid, sustin gruparea de trasee la nivel judetean, astfel incat operatorul de transport sa poata implementa o politica tarifara in zona, cu sistem de abonamente atractiv si usor de accesat. Pasagerii doresc stabilitate, vor sa stie pe ce se bazeaza. Pe de alta parte, o concurenta mare pe trasee genereaza animozitate intre soferii diferitelor companii, care se sicaneaza intre ei. Avem planuri de eficientizare a activitatii si am putea sa facem multe lucruri frumoase daca ni s-ar crea si conditiile propice”, concluzioneaza Rodica Papuc.