Dupa un an de teste organizate de Volvo Trucks cu clienti din toata Europa Centrala si de Est, inclusiv cativa din Romania, producatorul suedez propune o noua generatie FH echipata cu un kit de conversie care permite setarea automata a anumitor parametri care tin in special de pilotul automat, pentru o economie de combustibil cat mai buna, impreuna cu motorul Euro 6 Step D. Imbunatatirile aduse la strategia de schimbare a treptelor de viteza si la motor contribuie la o economie de combustibil cu aproape 5% fata de versiunea anterioara, ceea ce creste profitabilitatea firmelor de transport si ajuta totodata la reducerea emisiilor de dioxid de carbon, care trebuie sa scada cu 15% pana in 2025. Am testat noul model de camion de la Bucuresti la Agigea si retur pe A2, incarcat cu blocuri de beton ce cantaresc in total circa 19 t, consumul inregistrat fiind de 27 l la 100 km. Iar daca nu ar fi plouat torential la dus aproape tot drumul, cu siguranta ca nu am fi depasit 26 l la 100 km, cu toata aglomeratia de pe Soseaua de Centura a Bucurestiului.
Livrarea noului model Euro 6 Step D a inceput in martie, dupa ce anul trecut cativa clienti din Romania au testat si ei versiunea „FH Reloaded” Step C, proiectul initiat in prima jumatate a lui 2018 de Volvo Europa Centrala si de Est. In centrul acesteia s-a aflat un kit de conversie pentru pilotul automat, care sa asigure un consum de combustibil mai mic, gratie limitarii vitezei de deplasare, dar mai ales prin limitarea influentei soferului asupra anumitor parametri-cheie, cum ar fi schimbarea manuala a treptelor de viteza, blocarea in modul Eco 3, care permite o variantie mai mare a vitezei de croaziera atunci cand se ruleaza cu pilotul automat activat, sau inhibarea modului kick-down.
Dupa rezultatele foarte bune obtinute in urma „experimentului” central si est-european, Volvo Trucks a imbunatatit softul „Reloaded” si l-a inclus in echiparea standard a noului FH cu motor Euro 6 Step D. Potrivit testului efectuat de Volvo Romania pe soselele din tara noastra, consumul variantei imbunatatite a versiunii Reloaded cu motor Euro 6 Step D e cu 5% mai mic decat al versiunii Euro 6 Step C si cu softul Reloaded adaugat, precum a fost oferta Volvo Trucks din regiunea central si est-europeana.
I-See ofera trei moduri „eco” de condus, insa la versiunea optimizata pentru consum modul „eco” este blocat in optiunea a treia, care este cea mai economica. Softul, conceput special pentru autostrada, foloseste inertia camionului la coborare ca sa poata urca dealul urmator fara un consum prea mare.
Un rol important il are cunoasterea foarte buna a traseului, noul I-See folosind un sistem actualizat de harti digitale, iar cand nu are acces la retea pentru descarcare foloseste datele stocate in camion/in cloud (datele despre drumurile „mapate” de toate camioanele Volvo de dupa lansarea primei generatii I-See, care se baza pe memorarea oricarui drum parcurs).
Softul este foarte bine configurat astfel incat sa accelereze la o viteza optima pe drum drept. Astfel, daca „stie” ca urmeaza o panta foarte lunga, modul Eco 3 al I-Shift lasa camionul sa isi reduca viteza de deplasare cu o medie de 10 km/h, adica ajunge la 75 km/h atunci cand urca un deal, chiar daca este limitat la 85 km/h, pentru ca timpul pierdut se va recupera la coborare. In functie de cat de accentuata este panta la coborare dupa ce camionul a urcat, I-Shift comuta „pe liber” exact la momentul optim, astfel incat la coborare sa nu depaseasca 90 km/h, viteza maxima pe care o mentine, cu ajutorul franelor auxiliare. Exact inainte de a ajunge la baza pantei, va permite din nou rularea libera, viteza putand ajunge la 95 km/h pentru maximum 30 de secunde, pentru a preveni inregistrarea pe cardul digital al soferului a depasirii vitezei maxime si a evita, astfel, amenda.
Chiar daca lasa viteza sa coboare pana la 75 km/h la urcare, timpul „pierdut” se recupereaza la coborare, astfel ca per total diferenta de viteza de deplasare este foarte mica fata de versiunea anterioara, care nu permitea scaderea vitezei de croaziera presetate cu mai mult de 7 km/h. Chiar si la succesiuni de urcari si coborari timpul pierdut este mic, dar cu un castig consistent in planul economiei.
O alta caracteristica a noului soft o reprezinta mentinerea cat mai buna a treptei in pragul superior 10-12, unde posibilitatile soferului de a retrograda din cand in cand pentru mai multa putere sunt limitate.
In plus, modul Eco 3 nu se poate dezactiva, neexistand butonul „Eco off”, care se gasea la celelalte versiuni. Iar cand se apasa butonul „Resume” pentru a reactiva pilotul automat, camionul accelereaza mult mai lent, mai economic, nu se grabeste sa ajunga imediat la viteza presetata anterior.
„Versiunea de soft este optionala, insa noul mod Eco 3 are un consum special. Fata de Step C fara Reloaded, noua versiune consuma cu 7-8% mai putin”, a explicat Stefan Radut, responsabil tehnic Volvo Romania.
Versiunile cu consum imbunatatit includ si pachetul aerodinamic (deflectoare), anvelope clasa A sau B de economie etc.
La interior singura diferenta este ca noul model nu mai are maneta traditionala de schimb al vitezelor din dreapta scaunului soferului, butoanele de schimb fiind plasate mai spre mijlocul panoului de bord, astfel incat soferului sa nu ii fie tocmai la indemana sa forteze anumite trepte de viteza pentru a avea mai multa putere.
Totusi, daca sunt soferi care s-au obisnuit cu maneta si o vor in continuare, se poate comanda in versiune traditionala.
Euro 6 Step D aduce alte mici imbunatatiri care reduc consumul
Pe langa softul pentru I-See, noul model oferit de Volvo Trucks spre vanzare este echipat cu motorul Euro 6 Step D, imbunatatit si mai mult pentru un consum economic. Constructiv „s-au modificat jocurile din lagare, de la biele, astfel incat frecarea sa fie cat mai mica. Motorul foloseste un ulei nou, VDS5, cu o densitate mai mica. In fapt s-a micsorat frecarea interna din motor si s-a mai obtinut o economie de combustibil de 0,5%”, a explicat Stefan Radut. Reprezentantul Volvo a adaugat ca Euro 6 Step D nu impune emisii mai reduse decat la Step C. „Diferenta vine din conditiile de lucru ale motorului pentru care se masoara emisiile. La Step C masurarea emisiilor incepea de la o sarcina de 20%, de la 80 CP in sus, cand motorul era deja incalzit, pe cand la Step D masurarea emisiilor se face de la o sarcina de 10% din puterea motorului, cand motorul e rece.”
De asemenea, s-a modificat partea de tratare a emisiilor de oxizi de azot. „Ca sa poti reduce oxizii de azot trebuie sa asiguri o temperatura de circa 200 grade C in catalizator.”
Desi catalizatorul la Step D trebuie sa fie mai eficient, consumul de AdBlue este similar la cele doua generatii de motor Euro 6, Step C si Step D: 2 l de AdBlue la fiecare 100 km, deci 7-8% din volumul de motorina. Iar suedezii inca mai lucreaza la scaderea consumului de AdBlue.
Consum de 27 l la 100 km cu 19 t incarcatura, in conditii de ploaie
Am condus noul FH Step D de la sediul Volvo Romania din Bolintin pe soseaua de Centura a Bucurestiului si apoi pe A2 pana la Agigea si retur. In total 526 km, cu un consum total de 142 l de motorina. Viteza medie a fost de 62,28 km/h, in conditiile in care pe autostrada s-a mers cu circa 81 km/h, insa media a scazut ca urmare a mersului in coloana pe soseaua de Centura, atat la dus, cat si la intors. In total, timpul de condus a fost de 8 ore si jumatate – din care 5 ore si 14 minute pe pilot automat, pe autostrada, iar restul de 3 ore si 16 minute a durat traversarea Centurii – plus 21 de minute de mers la ralanti, tot pe Centura sau in parcare, cat sa scoatem sau sa introducem cardul tahograf.
Consumul mediu inregistrat pe tot traseul a fost de 27 l la 100 km. Doar pe autostrada, cu pilotul automat si I-See la „comanda”, consumul a fost de 25 l la 100 km.
Trebuie sa tinem cont si de faptul ca la dus a plouat torential pe mai mult de jumatate din drum si doar foarte aproape de Constanta soseaua a fost uscata. Iar ploaia poate aduce o crestere la consumului de combustibil cu 1-2 l la 100 km, in functie de cat de multa apa e pe sosea si de cata apa trebuie aruncata de la roata.
Iar pe drumul de intors ne-am mai confruntat si cu ceva vant. Trebuie precizat ca vantul are o influenta mai mare asupra consumului, mai ales daca bate din fata. Este unul dintre motivele pentru care camionul a fost limitat la 85 km/h, deoarece diferenta intre o viteza de croaziera de 90 km si una de 85 km/h se traduce printr-un consum cu 1,5-2 l la 100 km mai mare.
Pe dealurile si vaile succesive de dinainte de Agigea am putut observa cum lucreaza noul I-See. La urcarea dealului, I-Shift mentine treapta a 12-a pana o turatie de 900-950 rpm, viteza de croaziera scazand la 75 km/h, cu 10 km/h mai putin decat s-a setat pilotul automat. Putin inainte de varful dealului cutia de viteze decupleaza, iar camionul urca ultimii metri din inertie, dupa care incepe sa ruleze liber la vale. Viteza ajunge la 90 km/h, ba chiar 95 km/h, daca I-See „vede” ca dupa coborare urmeaza iar o urcare. In felul acesta, camionul urca din inertie o parte din dealul care urmeaza, fara sa consume nimic. Iar soferul nu trebuie sa se teama de amenda, pentru ca noul soft permite depasirea vitezei de 90 km/h doar pentru 30 de secunde, tahograful inregistrand pe card depasirea vitezei numai dupa 59 de secunde. De fiecare data cand viteza este lasata sa treaca de 90 km/h soferul este avertizat sonor.
Demersul Volvo Trucks a venit nu numai la solicitarea posesorilor de flote din centrul si estul Europei, ci este si un mod de a reduce pe cat posibil cantitatea de dioxid de carbon emisa, care se stie ca este proportionala cu cantitatea de motorina arsa. Doar scazand consumul poti reduce CO2. Si, cum tinta stabilita politic la nivel european este ca producatorii de camioane sa reduca pana in 2025 cu 15% cantitatea de CO2 comparativ cu media emisiilor camioanelor puse pe piata anul acesta, orice initiativa de reducere a consumului trebuie promovata, in paralel cu punerea pe piata a unor camioane pe gaz si mai ales electrice.