Conform unei analize realizate de Upply, Ti și IRU, la final de 2021, înainte de conflictul din Ucraina, în Europa erau neocupate 380.000-425.000 de posturi de șofer de camion, din care 80.000 în Polonia și 10.000 în Lituania. Iar conflictul a avut impact, printre multe altele, și asupra forței de muncă din logistica europeană, ducând la o pierdere de personal față de perioada de dinainte. Polonia și Lituania sunt țările UE care angajează cei mai mulți conducători auto din afara Comunității: din cele 228.000 de atestate de conducător auto din transportul de marfă care erau în circulație la sfârșitul lui 2020, 103.000 (45%) au fost eliberate în Polonia și 67.000 (29%) în Lituania.
În Polonia, aproape 30% dintre șoferii care lucrează în transport internațional erau la început de 2022 străini, mai ales din țări din afara UE, iar dintre ei circa 75% erau ucraineni și circa 20% bieloruși. Astfel că, din cauza crizei de șoferi din Polonia, guvernul acestei țări a facilitat cetățenilor din Ucraina, Belarus, Rusia, Georgia, Armenia și Moldova angajarea la firme din Polonia, iar pentru unele meserii unde deficitul era mai mare, inclusiv pentru șoferii profesioniști, obținerea permiselor de muncă pentru străini a devenit mai ușoară.
În Lituania cei mai mulți șoferi din țări terțe erau bieloruși, ruși și ucraineni.
Noile estimări arată că, în afară de deficitul de conducători auto de la final de 2021, războiul din Ucraina a adăugat peste 166.000 de șoferi estici care și-au părăsit locurile de muncă din Comunitate. Iar unii operatori polonezi de transport de marfă au raportat că până la 80% dintre conducătorii lor auto proveneau din aceste țări estice și că sunt disperați în încercarea de a-i înlocui. Efectele deficitului sunt deja evidente dacă ne uităm la tarifele din Polonia: cursele cu plecarea din Varșovia au atins un record al tuturor timpurilor, fiind cu 2,8% mai mari decât în trimestrul anterior. Iar efectul a fost resimțit pe scară mai largă, din moment ce transportatorii polonezi acoperă circa 20% din întreaga piață europeană de profil.
Pe de altă parte, numeroasele sancțiuni și restricții impuse reciproc au făcut să scadă semnificativ gama de mărfuri disponibile pentru transport în ambele direcții, deci nevoia de operatori, de vehicule și de șoferi este mai mică. Conform statisticilor privind trecerea frontierei furnizate de Polonia, România, Ungaria, Lituania și Estonia, la sfârșitul lunii martie a fost o scădere cu 50% a numărului de camioane care circulă între Europa și Rusia și Europa și Ucraina, față de începutul conflictului, deci este posibil ca deficitul de șoferi din UE să nu crească totuși față de 2021.
Totuși, dacă firmele europene au camioane (deținute sau închiriate pe termen lung), ele trebuie să caute alte destinații – inclusiv Turcia – în locul celor unde au pierdut curse, pentru a face profit sau măcar pentru a acoperi costurile. Dacă ele găsesc noi oportunități pe piața europeană, lipsa actuală de capacitate de transport se poate atenua, iar pe termen lung, odată ce cererea se stabilizează, Uniunea Europeană poate avea spațiu pentru nou-veniți.