Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

43 de milioane de euro pentru un plus de viteză și de consolidare

Black Friday 2022 a găsit eMAG cu un grad mai înalt de automatizare a depozitului din Joița (Giurgiu), astfel încât capacitatea de livrare rapidă (în aceeași zi în București, inclusiv în weekend, și a doua zi în țară) să crească în timp până la 500.000 de colete/zi, față de 100.000 în prezent, consolidarea să fie mai bună (numărul de produse dintr-un colet să fie mai mare), iar prețul de livrare să rămână la fel, deși costurile cu energia au crescut. Investiția în noile echipamente și în softuri se ridică la 43 de milioane de euro și include un robot, 28 stații de picking și 432 de roboți tip shuttle, fiecare cu o capacitate de sortare de 500 de produse/oră. Automatizarea nu duce la scăderea numărului de angajați, subliniază conducerea eMAG. Dimpotrivă. Doar că personalul devine tot mai specializat, pentru a supraveghea activitatea roboților.

eMAG ajunge astfel la investiții totale de peste 250 de milioane de euro în cele două centre ale sale – cel din Joița, de 250.000 m2, și cel din Ungaria, de lângă Budapesta, de 120.000 m2, care este și cel mai mare depozit din această țară.

Productivitate de circa patru ori mai mare

Am avut ocazia să vedem în acțiune noile echipamente, în partea din depozitul eMAG destinată articolelor mici, coletabile – telefoane mobile și folii și carcase pentru acestea, parfumuri, cămăși ș.a. – care reprezintă circa 75% din produsele livrate de companie. Dar alături de acest spațiu se mai află unul pentru articole supradimensionate – mobilă, frigidere, mașini de spălat – și unul pentru produse de dimensiuni medii – cuptoare cu microunde, televizoare medii ș.a.

În cele două clădiri din Joița lucrează 1.500 de angajați și de aici pleacă, în medie, într-o zi normală, 100.000 de produse, către clienți din România, Bulgaria și Ungaria. Platforma etajabilă cu patru niveluri poate depozita șase milioane de produse din categoria celor ce pot fi livrate automatizat – adică mărfuri care se mișcă cel mai repede; cele slow moving se manipulează în continuare manual, conform logicii anterioare din depozit.

Produsele sunt recepționate, transportate pe conveiorul de 3,5 km lungime și puse de angajați în locațiile unde le indică sistemul că este cel mai eficient să fie așezate, și când ajung în zona de depozitare devin vizibile pentru clienți, deci pot fi comandate online. Apoi ele erau (până acum) pick-uite, scanate și așezate în lădițe de angajați, folosind dispozitive digitale atașate pe mână, dar mai nou sunt aduse de roboți spre zona de consolidare și sunt coletate și expediate. Totul este scanat, iar informațiile sunt încărcate în sistem, astfel încât să se știe mereu unde este fiecare produs. Sistemul are evidența exactă a mărfurilor, a comenzilor și a lădițelor folosite pentru transportul produselor, în toate fazele procesării, și le direcționează unde trebuie, iar pe fiecare lădiță este un cod, asociat prin scanare în sistem cu produsele pe care le duce.

Până acum ritmul de lucru era de 100 de produse/oră/angajat, dar ca urmare a investițiilor în automatizare productivitatea a crescut la peste 300 de unități/oră/angajat și se poate ajunge la 500. Astfel, de la livrări totale de 100.000 de articole într-o zi normală de până acum, încărcate în circa 150 de camioane, se ajunge la 300.000 de produse/zi de Black Friday, în 200 de camioane. Asta deoarece nu mai merge operatorul la marfă, ci vine marfa la operator, și productivitatea crește de cel puțin 4-4,5 ori la recepționare și picking, economisindu-se în medie 1,5 ore din procesul de prelucrare a comenzilor. De aceea capacitatea de livrare rapidă (în aceeași zi în București, chiar și în weekend, și a doua zi în țară) se va dubla. În plus, creșterea productivității aduce beneficii și companiei, câtă vreme salariile din România cresc constant.

Așa cum explică Alexandru Niculescu, vicepreședinte Operațiuni eMAG, suprafața depozitelor și gradul de automatizare rezultat în urma acestei investiții sunt concepute pentru a permite creșterea livrărilor din următorii doi ani, adică se poate ajunge la 450.000 de produse expediate zilnic.

Investiția în automatizare ajută și la creșterea densității stocării, deoarece nu mai este nevoie de coridoare de acces, iar productivitatea mai mare duce la un număr mai mare de livrări next day. În plus, consolidarea comenzilor este mai bună, deci se pot pune mai multe produse în același colet, ceea ce aduce economie și pentru eMAG, și pentru client: dacă, lucrând manual, se trimiteau 1,25 de colete/comandă, cu automatizare s-a ajuns la 1,10-1,15 colete/comandă și se tinde spre 1-1,05, ceea ce duce și la scăderea consumului de carton.

Iar prețul de livrare nu va crește, deși energia se scumpește, deoarece „toată productivitatea pe care o câștigăm o investim în creșterea competitivității sau în păstrarea unui serviciu la un preț foarte bun”. Practic, costurile variabile pentru fiecare comandă devin, datorită acestei investiții, costuri fixe, care scad pe măsură ce cresc volumele.

Alexandru Niculescu mai arată că determinarea gradului de automatizare de care era nevoie s-a făcut punând în balanță beneficiile și costurile, deoarece pentru unele produse, cu viteză mică de mișcare, procesarea automată nu este rentabilă. Unele bunuri, prin natura lor, sunt dificil de manipulat, „dar nu dificultatea împiedică automatizarea, pentru că, și dacă sunt multe articole dificil de procesat, tot se găsește o soluție de automatizare și pentru ele. Însă dacă e vorba de produse cu care lucrăm doar de câteva ori pe zi nu merită să investim în automatizare.”

Hardul și softul robotului – asistat de oameni – se îmbunătățesc continuu

Revenind la procesarea comenzilor clienților, acestea pot veni din platformă (și trebuie să treacă prin etapa de consolidare), din instalația robotizată (ele sunt deja consolidate) sau pot fi o combinație a celor două. În această parte a depozitului conveiorul care transportă lădițele cu produse și asigură întregul flux are o lungime de 6,5 km. În total în depozit sunt deci 10 km de bandă transportoare, astfel că oamenii merg mai puțin și activitățile sunt mai bine structurate.

Ultimul pas al automatizării îl reprezintă robotul (brațul robotizat) care face picking. Acesta lucrează sub supravegherea computerizată a unui operator care se asigură că activitatea se desfășoară constant și optim. Hardul și softul robotului sunt îmbunătățite în permanență pentru a putea manipula cât mai multe tipuri de produse, iar când va ajunge să fie folosit pentru peste 95% din produse vor mai fi integrate alte echipamente similare. Un asemenea robot permite creșterea productivității până la 550 de produse/oră. El constă din camere aflate în partea de sus, care identifică dispunerea produselor în lădițe, și din ventuze ale brațului care iau produsele și le pun în tăvițe, de unde merg mai departe pe conveior spre zona de coletare.

Robotul poate procesa circa 85% din portofoliul de produse al eMAG din prezent și procentul poate crește. Softul este cel care selectează produsele ce pot fi manipulate astfel – în funcție de greutate, dimensiuni și consistența materialului – deci și aici este nevoie de ajutor din partea angajaților, care fac ca logica umană să fie programată în sistem. Tocmai de aceea aproape 100 dintre lucrătorii din depozit au fost deja instruiți să folosească și să supervizeze soluția, să intervină în caz de urgență și să se ocupe de întreținerea ei.

În general aceasta este ideea în cadrul eMAG: ca angajații să ajungă la un nivel tot mai înalt de calificare, chiar dacă au pornit de la operațiuni de bază din depozit, cum ar fi preluarea produselor de la raft și transportul lor cu liza. Acum munca pe care o fac are valoare adăugată mai mare și se bazează pe tehnologie, iar numărul de posturi nu a scăzut, ci dimpotrivă, s-au creat altele pentru tehnicieni automatizare hard și soft, analiști pentru auditul calității ș.a.

Automatizarea continuă, în paralel cu preocuparea pentru Marketplace

Coletarea produselor se face încă manual, dar în opinia reprezentanților eMAG acesta este, probabil, unul dintre domeniile în care se va încerca automatizarea de acum înainte.

În plus, deoarece este vorba de transporturi de volum, nu de greutate, se mai poate optimiza volumul de aer prin reducerea dimensiunii coletelor, cu ajutorul unor mașini care taie automat cartonul exact cât este nevoie pentru fiecare produs. La începuturile firmei 70% din transport era… aer, procent care s-a redus mult, dar tot se mai poate reduce. „Însă cel mai mult ne concentrăm asupra Marketplace, să oferim aceleași servicii și sellerilor, deoarece asta le va crește calitatea și volumele. Și mai lucrăm la serviciile de plată, pentru simplificarea acordării de credite.”

Portofoliul de produse crește constant, ca și numărul de firme „by eMAG”

Recenta investiție de 43 de milioane de euro a fost posibilă datorită anilor de dezvoltare continuă a eMAG, dezvoltare care s-a bazat în primul rând pe creșterea numărului de produse din portofoliu, de la 5.000 în 2010 la peste 12 milioane în prezent, cu posibilitate de a ajunge la 13 milioane la final de an. Pentru comparație, într-un supermarket sunt 60.000-70.000 de produse, într-un mall 300.000-500.000 și pe Amazon Germania 300.000.000, deci mai este loc de creștere, iar pentru asta e nevoie de infrastructură logistică, tehnologie și dezvoltate internațională.

Demnă de subliniat ca pas important în activitatea companiei este transformarea mobilă, care a avut loc în 2021 deoarece s-a constatat că se comandă tot mai multe produse de pe dispozitive mobile. Iar acum peste 80% din trafic este, și în cazul eMAG, de pe telefoane smart sau tablete.

Întreaga tehnologie IT este dezvoltată în România, nu doar aplicația pentru comenzi online, ci și soluțiile mai puțin vizibile pentru public – WMS, Delivery Management System ș.a. – care permit creșterea traficului. Adică în total 200 de sisteme conectate. În IT lucrează circa 1.000 de persoane, iar investițiile din ultimii doi ani plus cele programate pentru 2023 se ridică la 447 de milioane de lei.

Dezvoltarea eMAG se datorează și noilor sale companii, fondate uneori chiar de angajați ai săi, care au activități conexe: Sameday Courier (a cărui rețea de lockere a ajuns la 3.600, față de 2.000 în 2021, și care oferă livrare gratuită în easybox pentru clienții Genius, al căror număr depășește 400.000), Tazz (care în unele orașe e lider de piață la livrări de alimente și în altele luptă pentru locul întâi), Freshful (care tocmai împlinește un an și are un mare potențial de dezvoltare), Fashion Days sau Atlas. „Și aceste firme beneficiază de tehnologia noastră pentru a se extinde în regiune și a oferi servicii tot mai bune. Mai ales că e-commerce are în continuare potențial de creștere în România, în special când vine vorba de alimente, unde la noi are o cotă de 1% din totalul pieței, pe când în Marea Britanie sau Cehia ajunge la 15%”, explică explică Tudor Manea, CEO-ul eMAG.

Conducerea companiei vrea ca anul acesta 60% din totalul livrărilor să fie prin easybox, față de 40% în 2021 și 0% în urmă cu trei ani. Locațiile unde se instalează lockere sunt alese în funcție de puterea de consum dintr-o anumită zonă și de adresele clienților care comandă produse, și după ce sunt montate câteva și le crește gradul de încărcare se aduc și altele. Primele astfel de echipamente au deja patru ani și sunt întreținute periodic, iar durata de viață, estimată inițial la cinci ani, se pare că va fi mai mare.

Peste 100.000 de selleri în cinci ani

Și numărul partenerilor din Marketplace (selleri) a crescut, fiind de 36.000 în prezent și estimându‑se să ajungă la 100.000 în cinci ani. „Dezvoltarea ecosistemului de Marketplace s-a făcut plecând de la ce am construit pentru vânzările noastre directe”, detaliază Tudor Manea, „noi devenind o companie care facilitează vânzările online ale altor firme prin faptul că le pune la dispoziție infrastructura sa. Și în aceeași direcție vom merge și de acum înainte, deoarece este mai ușor să creștem oferta de produse prin parteneri decât prin vânzare directă.”

Datorită capacității mari din depozitul din Joița, aici se află și 1.700 de produse ale sellerilor și în 2023 se dorește să se ajungă la 10.000. Deci pentru aceste mărfuri eMAG preia toată logistica – recepție, picking, ambalare, expediere la firme de curierat – la un cost mai mic decât dacă ar face aceste operații ei singuri, și deci aceștia se pot concentra mai bine asupra vânzărilor, iar numărul livrărilor next day ar crește. În plus, ei ar trece mai ușor de la magazine fizice, cu public limitat, la vânzări în întreaga țară sau chiar pe platforme din Europa.

Cel mai mare retailer online din Ungaria și Bulgaria

Un alt pariu câștigător pentru eMAG a fost acela al dezvoltării rapide în regiune, compania fiind acum cel mai mare retailer online și în Ungaria – unde are peste două milioane de clienți și un ecosistem similar celui din România, dar la scară mai mică, și unde anul trecut Sameday a instalat primele easybox, iar între timp a ajuns la 700 – și în Bulgaria, unde are un milion de clienți, 5.400 de selleri și 60 de easybox, iar în curând va ajunge la 500. Mai mult decât atât, cele trei țări încep să fie legate, iar România devine un hub central de comerț și dezvoltare logistică, astfel că orice vânzător din cele trei țări poate trece granițele mult mai ușor datorită infrastructurii deja construite, care include depozit, customer service, retur ș.a.

În Bulgaria compania nu are depozit propriu, ci folosește centrul de la Joița, unde se vor aduce și produse ale sellerilor din țara vecină. Iar dacă infrastructura rutieră se va dezvolta va fi și mai ușor de acoperit Bulgaria.

În Ungaria însă există un depozit separat, de unde sunt deservite și țările din jur și unde se folosește acum automatizarea din anii trecuți din România, iar când volumele vor crește – în circa cinci ani – se va trece și acolo la noile tehnologii existente deja la Joița.

Aprovizionarea este îngreunată de faptul că țara noastră nu este în Schengen, astfel că utilitarele stau în medie 4-6 ore la vamă, uneori 12 ore, drept pentru care vara procentul de livrări next day este mai mic. De exemplu, în Bulgaria acesta este de 25-30%, și ar putea ajunge la 45-50% dacă nu ar fi cozile din vămi, în timp ce în România este de peste 60%.

Cel mai mare Black Friday eMAG de până acum

În 2022 Black Friday eMAG a fost pe 11 noiembrie în România și pe 18 noiembrie în Ungaria și Bulgaria. Numărul de selleri care au propus oferte speciale pentru acest eveniment este de circa 40.000, iar numărul de clienți care urmau să facă achiziții atunci era estimat la opt milioane. Negocierile pentru a pregăti toate stocurile au început cu 10 luni înainte, explică CEO-ul eMAG, iar numărul ofertelor este și el record, 1,5 milioane, față de circa un milion în 2021, dintre care 69% au avut în zilele de Black Friday cel mai mic preț din 2022. De aceea depozitul din Joița a ajuns la un vârf de 12-12,5 milioane de articole – cantitate transportată timp de două săptămâni, în câte 200 de camioane/zi, față de 50 de camioane/zi, cât vin aici într-o zi normală – alături de cele din depozitele sellerilor.

Problemele de aprovizionare din China nu mai sunt atât de mari ca la final de 2020 și în 2021, mai puțin de 10% dintre produse având încă disfuncții pe lanțul logistic, „deci transportul maritim a reintrat cât de cât în normalitate și sperăm să renunțe China la politica «zero Covid».”

Pe baza studiilor care au determinat cele mai interesante produse pentru clienți, compania s-a pregătit de Black Friday cu 160.000 de electrocasnice mici, 60.000 de televizoare, 205.000 de telefoane mobile și gadget-uri, 40.000 de laptopuri, 60.000 de frigidere și mașini de spălat, 350.000 de produse fashion, dar și scutece, jocuri/jucării, produse pentru casă/grădină, cafea, băuturi alcoolice. Iar printre produsele speciale se numără peste 24.000 de nopți de cazare în România, 2.500 de vouchere cu reduceri de 50% pentru bilete de avion, mașini/motociclete în valoare de peste 7,5 milioane de euro de la 14 producători, servicii medicale, mai mult de 10 kg de aur ș.a.

Studiile realizate de companie în perspectiva evenimentului – care în alți ani au permis estimări foarte apropiate de realitate – au arătat că 93% dintre români știu de Black Friday – cel mai mare procent de până acum, față de 90% în 2021, poate și pentru că inflația pune mare presiune pe puterea de cumpărare și deci reducerile sunt, în ultimele luni, la mare căutare, „ceea ce ne dă garanția că vom avea un eveniment de succes”. Tot din același motiv eMAG a avut în 2022 patru campanii lunare de reduceri, în loc de două în 2021.

Din aceleași studii reiese că românii care voiau să facă achiziții de Black Friday au alocat pentru acestea un buget mediu de 2.500 de lei, în creștere cu 13% față de 2021, și că erau interesați, conform unui sondaj Kantar, mai ales de electrocasnice mici (39,1%), televizoare (33,5%), telefoane mobile (22,6%), articole de îmbrăcăminte (22,4%), frigidere (20%). În total se estima să se ajungă la vânzări de 639 de milioane de lei – echivalentul unei luni normale întregi – față de 600 de milioane de lei în 2021. Iar reducerile totale urmau să fie de 360 de milioane de lei. Valoarea reală a vânzărilor a fost ceva mai mare decât cea estimată, de 644 de milioane de lei, peste 9.560 de parteneri din Marketplace vânzând 693.282 de produse.

Compania a început să experimenteze și noi metode de plată, cum ar fi plata în patru rate din contul eMAG/My Wallet, unde pentru un milion de clienți se alocă o anumită sumă, pe baza istoricului achizițiilor, sau plata în 40 de rate fără dobândă, cu diverse carduri bancare.

În plus, între 7 și 13 noiembrie, clienții care au plătit un abonament Genius anual de 99 lei au primit banii înapoi sub forma a patru vouchere de câte 25 lei în patru aplicații: eMAG, Tazz, Fashion Days și Freshful.

Și infrastructura IT – server, servicii de tip cloud și chatbot-ul virtual Dana, care completează echipa de relații cu clienții – a fost pregătită pentru a rezista la traficul foarte mare, estimat la peste 12 milioane de vizite pe site în ziua de Black Friday – numai în prima oră a evenimentului fiind lansate de obicei 30-40% din numărul total de comenzi.

Compania intenționa ca până pe 25 noiembrie să termine livrarea tuturor celor 2,2-2,5 milioane de produse comandate de Black Friday, într-un ritm de circa 300.000 de produse/zi în primele trei zile (care sunt zile de final de săptămână) sau să expedieze 75% dintre articole în primele cinci zile. Deja în seara de Black Friday aproape 40.000 de colete au ajuns la easybox în București.

România are șanse să nu intre în recesiune și consumul populației să nu scadă

În opinia CEO-ului eMAG, vânzările din România nu au scăzut în 2022 din cauza creșterii prețurilor și incertitudinii economice, dar preferințele post-pandemie înclină acum spre cosmetice/produse beauty, încălțăminte, îmbrăcăminte, auto, în timp ce laptopurile sau mobila se vând mai puțin. „Noi însă, având în ofertă de toate, am compensat segmentele care au avut scăderi.”

Comerțul electronic este în creștere cu 10% față de 2021, „tendință care se vede și în activitatea noastră”. Nu numai că nu au scăzut până acum vânzările, dar se pare că în România, deoarece populația a avut economii mai mari în ultimii doi ani, iar statul a preluat parțial costurile cu gazul și energia, șocul scumpirii utilităților nu a fost la fel de mare ca în alte țări. De exemplu, explică Tudor Manea, în Ungaria, de o lună, guvernul a transferat toate costurile cu energia spre populație, „ceea ce va duce la scăderea vânzărilor. Dar și în România va scădea consumul dacă salariile nu vor ține pasul cu inflația. Deocamdată el este în creștere. Perspectivele țării noastre arată mai bine decât ale statelor vestice și nu pare să urmeze o recesiune, mai ales dacă reușim să absorbim și să folosim mare parte din fondurile PNRR pentru construcția infrastructurii necesare economiei.”

Articole similare

Ad