Dimensiunea și numărul parcurilor de containere aflate în interiorul Europei (nu în porturi) și regularitatea serviciilor de transport maritim sunt esențiale pentru buna gestionare a volumelor de mărfuri pe o piață în care tarifele de transport sunt scăzute, se arată într-o analiză a Upply. Din acest punct de vedere, cu cât este mai mare domeniul de acțiune al unei companii de transport maritim, cu atât mai ușor poate răspunde cerințelor clienților săi și poate exercita un control strict asupra încărcăturii care intră și iese din fiecare depozit, cu scopul de a reduce pe cât posibil numărul de containere goale pe care trebuie să le transporte pe cheltuiala proprie.
Analiza Upply pornește de la exemplul pieței din Lyon, unde se observă că doar tariful de transport de marfă nu îi permite unei companii de transport maritim să se diferențieze de alta, pe când disponibilitatea containerelor goale în Lyon este un factor decisiv în alegerea de către client a companiei de transport maritim.
Analiștii Upply invocă o veche zicală potrivit căreia bătăliile din transport maritim sunt câștigate pe uscat, și care a fost prea puțin luată în considerare între vara lui 2020 și vara lui 2022, deoarece era o perioadă de prosperitate fără precedent pentru companiile de transport maritim, dar în același timp o perioadă de anomalie a pieței. Iar între timp lucrurile s-au schimbat radical și ce se întâmplă pe uscat devine foarte important.
Între timp, capacitatea a fost consolidată între primele cinci companii de transport maritim și expeditori și nu va fi ușor pentru operatorii mici, care nu vor putea să se adapteze la ofertele făcute de marile grupuri, deoarece piața devine extrem de competitivă și accesul la capacitatea de transport rutier de marfă devine o problemă majoră.
În sectorul containerelor pentru transport rutier lucrează în principal companii specializate de dimensiuni medii, cu sediul în general în porturi. În prezent, acestea se confruntă cu costuri mai mari și cu o lipsă din ce în ce mai gravă de forță de muncă. Este dificil pentru ele, în aceste condiții, să-și reducă marjele care, în orice caz, nu sunt mari. În același timp, aceste companii depun eforturi mari pentru a-și reînnoi flotele de autotractoare pentru a răspunde constrângerilor de mediu din ce în ce mai stricte. Este foarte probabil ca emisiile generate de transportul terestru al containerelor goale să fie luate într-o zi în considerare la calcularea impactului global al operațiunilor de transport și de aceea expeditorii vor crește probabil presiunea în favoarea operațiunilor pe un singur sens și cu emisii scăzute. În această situație, companiile de transport maritim care au profitat de resursele lor financiare sporite pentru a ajunge la o mai mare integrare verticală și pentru a prelua controlul direct asupra resurselor lor de transport terestru vor avea un avantaj competitiv real, deoarece vor putea oferi mai multe opțiuni decât companiile de transport maritim străine stabilite într-o anumită țară care nu dețin controlul direct asupra operațiunilor lor de transport rutier de containere.