Potrivit estimarilor PwC, Taxa pe Valoarea Adaugata (TVA) necolectata a generat o pierdere de peste 28 de miliarde de Euro in 2015 pentru bugetele celor cinci state din Europa Centrala si de Est. Rezultatele acestui studiu au fost prezentate in cadrul unei conferinte PwC dedicata combaterii evaziunii fiscale in zona de TVA in statele din Europa Centrala si de Est (ECE).
Toate cele 5 state din ECE (Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia) se confrunta cu niveluri ridicate ale deficitului de TVA (diferenta dintre sumele de TVA pe care statele ar trebui sa le colecteze si sumele colectate efectiv), care variaza intre 19,6% in Republica Ceha si 39,6% in Romania.
In celelalte state din ECE, nivelul deficitului de TVA a fost de 20,5% in Ungaria, 28,3% in Slovacia si 29,2% in Polonia.
In termeni financiari, acest deficit inseamna o paguba de 3,1 miliarde de Euro anual la bugetul Cehiei, 2,6 miliarde de Euro la bugetul Ungariei, 8,3 miliarde de Euro in Romania, 12 miliarde de Euro in Polonia si 2,2 miliarde de Euro pentru Slovacia. „In ultimii ani, tarile din ECE au introdus programe de reforma si modernizare a administratiilor financiare. Astfel de programe au oferit deja rezultate spectaculoase in Slovacia, unde deficitul de TVA a fost redus de la 33,9% la 28,3% intr-un singur an. Acest lucru se datoreaza introducerii unui set de masuri cum ar fi programe software de analiza a tranzactiilor in timp real, coreland input-ul si output-ul de TVA pe baza codului de identificare de platitor de TVA, crearea unui comitet Tax Cobra pentru a investiga cazurile majore de frauda fiscala, in cooperare cu politia si procuratura, crearea unor instante fiscale specializate”, a declarat Daniel Anghel, Liderul Echipei de Impozite si Taxe Indirecte, PwC Europa Centrala si de Est.
“In schimb, alte state par sa ramana in urma in privinta reducerii deficitului de TVA. Atat Polonia cat si Romania au raportat niveluri ridicate ale deficitului de TVA in 2015, Romania situandu-se pe ultimul loc in privinta gradului de colectare de TVA dintre toate statele membre ale UE. Este clar ca autoritatile din aceste tari trebuie sa reanalizeze impactul masurilor introduse, inclusiv controalele suplimentare la inregistrarea in scopuri de TVA, asa cum este formularul 088 din Romania, care se dovedesc a fi impovaratoare pentru contribuabilii onesti, dar nu par sa genereze rezultatele scontate in privinta reducerii fraudei de TVA si a cresterii gradului de colectare”, a adaugat Daniel Anghel.
La conferinta PwC au fost prezenti Dragos Doros, Presedintele ANAF; Valeriu Gala, Inspector General Adjuct, Directia Antifrauda fiscala, Maria Vizoli, Director General in cadrul Directiei Generale pentru Legislatie, Cod Fiscal si Reglementari Vamale din cadrul Ministerului de Finante din Romania; Zoltan Pankucsi, Secretar de stat adjuct pentru Taxare si Contabilitate, Ministerul Economiei Nationale din Ungaria, Oana Iacob, Director General Adjuct, Seful Unitatii de Taxe Indirecte din cadrul Ministerului de Finante din Romania; Jana Stavjanova, specialist de strategie si politica fiscala, in cadrul Ministerului de Finante din Cehia; Dan Voicu, Director General Adjunct, Directia de Informatii Generale, ANAF; Jaroslav Neneman, Fost secretar de stat in cadrul Ministerului de Finante al Poloniei; si Ismail Radwan, Expert senior in politici publice, din cadrul Bancii Mondiale, divizia pentru Europa si Asia Centrala, precum si reprezentanti ai mediului de afaceri din intreaga regiune. Aceasta a fost a doua conferinta dedicata subiectului combaterii evaziunii fiscale de TVA in statele din ECE organizata de PwC, dupa ce un eveniment similar s-a desfasurat la Budapesta, Ungaria, in noiembrie 2015. „In fiecare zi companiile se confrunta cu fenomenul competitiei fiscale neloiale, cu costuri ascunse de TVA si, in unele cazuri, chiar cu confiscarea unor active si prejudicii de imagine. In plus, se pare ca cresterea poverii administrative fiscale nu este foarte eficienta. Un recent studiu publicat de Comisia Europeana concluziona ca pe masura ce formulare de TVA folosite sunt mai elaborate, cu atat deficitul de TVA este mai mare. Statele Membre si-au conceput formularele de TVA doar in scopul controlului intern, pentru ratiuni organizationale si de risc management propriu, iar Uniunea Europeana nu joaca un rol in aceasta privinta. Aceasta da nastere unor sisteme diferite, cu reguli diferite, si cu o povara administrativa mai ridicata pentru participantii de pe Piata Comuna Europeana”, a adaugat Daniel Anghel.