Planurile Guvernului federal german de a taxa suplimentar camioanele pentru emisiile de dioxid de carbon au fost deocamdată dejucate în Parlamentul de stat, unde Partidul Social-Democrat și Partidul Verzilor au votat împotrivă.
Taxa specială care ar urma să fie introdusă ar trebui să intre în vigoare din martie 2024, în conformitate cu reglementările UE, și să fie majorată treptat până în 2030. Companiile de transport ar avea posibilitatea – susțin guvernanții – de a include costurile suplimentare în tarife. În plus, ar trebui să se câștige mai mult timp pentru tranziția la un transport de marfă fără emisii și pentru stabilirea infrastructurii de taxare necesare.
Uniunea Democrat-Creștină (CDU) a cerut chiar ca suplimentul de CO2 să fie introdus abia din 2025 și apoi crescut treptat, însă moțiunea nu a obținut majoritate de voturi.
„Dacă noua taxă va fi introdusă, conform planificării inițiale, la 1 decembrie 2023, aceasta va duce la o dublare de facto a taxei pentru camioane“, a explicat deputatul CDU Wolfgang Waldmüller. „Aceasta este o politică în detrimentul întreprinderilor mijlocii și în detrimentul consumatorilor, care, în cele din urmă, trebuie să plătească suprataxa în supermarket.“ Pentru industria de transport rutier marfă se vehiculează costuri suplimentare de 7,62 miliarde de euro pe an, iar trecerea la camioane fără emisii este îngreunată de lipsa vehiculelor și a unei infrastructuri de încărcare la nivel național.
La mijlocul lunii trecute, guvernul federal a adoptat o lege privind taxarea emisiilor de CO2 pentru camioane pentru folosirea autostrăzilor și drumurilor federale. Este vorba despre o suprataxă de 200 de euro per tonă de CO2, de la care vehiculele cu zero emisii vor fi scutite, până la sfârșitul lui 2025. Până în 2027, sunt preconizate venituri suplimentare din taxele de drum de aproximativ 30 de miliarde de euro, pe care liderii coaliției doreau să le investească în principal în transportul feroviar.