Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rezultate record în 2022 pentru transportatori, în ciuda scăderii din al doilea semestru

O analiză realizată de Upply pornind de la rezultatele financiare din 2022 ale celor mai importante companii de transport și logistică din lume arată că multe dintre ele au înregistrat o creștere puternică, dar că încetinirea economică din a doua jumătate a anului a dus la o reechilibrare treptată a raportului de forțe dintre expeditori și furnizorii de servicii.

Asta după ce în 2021 revenirea economică a stimulat într-atât rezultatele financiare ale principalelor companii de transport și logistică din lume, încât ele au fost acuzate că profită de criză. În opinia analiștilor Upply însă, ce s-a întâmplat în 2022 arată cât de exagerată a fost această indignare, deoarece în realitate a fost doar un mecanism normal de piață: când cererea este mare, accesul la capacitate este dificil și prețurile cresc, iar când tendința se inversează capacitatea și prețul, la rândul lor, se inversează.

Raportul amintește că în primul semestru din 2022 activitatea economică a continuat să fie dinamică, ceea ce a făcut ca tarifele să crească iar în toate sectoarele de transport. Din a doua jumătate a anului situația s-a schimbat radical, astfel că pe întregul an creșterea PIB-ului global s-a înjumătățit față de 2021, de la +6% la +3,1%, potrivit cifrelor Băncii Mondiale.

Comerțul global cu mărfuri a fost puternic afectat de această încetinire, rata lui de creștere scăzând de la +9,8% în 2021 la +2,7% în 2022, potrivit statisticilor Organizației Mondiale a Comerțului.

Astfel că operatorii de transport și logistică au început să se confrunte cu o scădere a cererii în a doua jumătate a anului. Însă performanța din primul semestru le-a permis celor mai mulți dintre ei să înregistreze rezultate record pentru întregul an.

În transportul rutier de marfă din Europa din 2021, creșterea tarifelor a început puțin mai târziu decât în transportul internațional și s-a dovedit a fi mult mai limitată, de aproximativ 3,6% față de 2021, față de creșterea de două cifre pe majoritatea coridoarelor din transportul maritim de containere și din transportul aerian. Izbucnirea războiului din Ucraina a accelerat creșterea tarifelor din cauza scumpirii carburanților, situație care a continuat până în trimestrul al treilea al anului. O altă caracteristică a anului trecut este aceea că, după inversarea raportului de forțe dintre expeditori și furnizorii de servicii de transport în perioada iulie 2020-iulie 2022, lucrurile s-au schimbat, fără ca asta să însemne că au revenit la situația de dinainte de pandemia de Covid-19, deoarece acum se încearcă tot mai mult reconfigurare lanțurilor de aprovizionare prin diversificarea surselor de aprovizionare și a locurilor de producție, în special către țările „prietene“ și/sau mai apropiate de zonele de consum. Și ceea ce era doar în faza de pre-planificare la sfârșitul lui 2021 a fost accelerat de războiul din Ucraina, diversificarea începând să fie vizibilă, așa cum constată analiștii Upply.

Articole similare

Ad