Conform Indexului european al tarifelor de transport publicat de Upply, Ti și IRU pentru al doilea trimestru din 2023 (https://market-insights.upply.com/en), tariful de transport pe bază de contract de la Varșovia la Duisburg a crescut cu 0,2% față de trimestrul anterior, până la 1.510 euro (1,40 de euro/km) și este acum mai mare cu 6,9% decât în trimestrul al doilea din 2022. Iar tariful spot a scăzut cu 1,4% față de trimestrul anterior, până la 1.626 de euro (1,51 de euro/km), și cu 6,0% față de anul anterior.
La retur tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 2,0% față de primul trimestru din 2023, până la 1.182 de euro (1,09 euro/km), dar sunt cu 1,3% mai mari față de trimestrul al doilea din 2022, iar tarifele spot au scăzut cu 0,9% față de primul trimestru din 2023, până la 1.381 de euro (1,27 de euro/km), și cu 2,6% față de trimestrul al doilea din 2022.
Cererea din Germania rămâne imprevizibilă: datele din primul trimestru al anului indică o revenire, dar în trimestrul al doilea producția a scăzut din nou, ușor, cu 0,2 puncte față de primul. În timp ce producția de bunuri de capital a scăzut cu 0,3 puncte. Cam la fel stă și consumul din această țară: cifra de afaceri ajustată sezonier din retail a fost cu 0,4 puncte mai mare față de primul trimestru și cu 4,0 puncte mai mare decât în perioada similară a anului anterior (deși încă peste nivelul din 2019), iar unele categorii cheie de produse au scăzut – alimentele cu 2,8 puncte și echipamentele de uz casnic cu 1,7 puncte.
Pe de altă parte, în Polonia inflația rămâne una dintre cele mai ridicate din Europa, cu un vârf de 18,4% în februarie și cu o scădere de atunci încoace, până la 11,5% în iunie. Datele din trimestru al doilea 2023 indică o scădere a consumului cu 0,68 de puncte, determinată în mare parte de reducerea cheltuielilor pentru produse neesențiale, cum ar fi îmbrăcămintea (-5,8) și mobilierul și electricele (-3,3), în timp ce consumul de alimente a crescut cu 3,1 puncte.
Producția poloneză a început să dea semne de încetinire după o rezistență impresionantă pe tot parcursul lui 2022: cea din industria prelucrătoare a scăzut în trimestrul al doilea din 2023 cu 4,6 puncte față de primul, și cea de bunuri intermediare – esențiale pentru transporturi pe relația Varșovia-Duisburg – cu 4,5 puncte. Iar comenzile industriale noi sunt cu 13,9 puncte mai mici. Estimările Upply pentru această rută sunt că tarifele pot încă să mai scadă, câtă vreme informațiile de la institutul german de statistică Destatis pentru trimestrul al doilea plasează comenzile noi în scădere cu 4,0 puncte față de trimestrul anterior și cu 5,0 puncte față de anul precedent, din cauza scăderii comenzilor din partea cumpărătorilor străini. Este, probabil, primul semn de creștere a ratei dobânzii în economiile principalilor parteneri comerciali ai Germaniei, și reducerea cererii va scădea și cererea de transport, și tarifele.