Deși tendința de bază pe termen lung este descendentă (-9% față de anul dinaintea pandemiei), aceasta nu scade într-un ritm suficient de rapid pentru a îndeplini obiectivul UE de a reduce la jumătate numărul de decese până în 2030, notează Comisia Europeană.
Se poate constata că, în continuare, progresele sunt inegale între statele membre. Lituania și Polonia au raportat cele mai mari scăderi – cu peste 30% – între 2019 și 2022, deși rata de mortalitate din Polonia este încă peste media UE (50 de decese la un milion de locuitori în Polonia, 60 în Lituania, cu o medie UE de 46). În schimb, decesele rutiere din Irlanda, Spania, Franța, Italia, Țările de Jos, Slovacia și Suedia au rămas stabile sau au crescut în ultimii trei ani.
Clasamentul general al ratelor de mortalitate în țările respective nu s-a schimbat semnificativ de dinainte de pandemie, cele mai sigure drumuri fiind în Suedia (22 de decese la un milion de locuitori) și Danemarca (26/milioane), în timp ce România raportează cea mai mare rată de mortalitate în 2022, cu 86 de decese la un milion de locuitori, peste Bulgaria (78/milioane).