Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Costuri mai mari + tarife mai mici = cu 17,3% mai multe falimente în UE27 decât în 2022

Retrospectiva pieței europene de transport rutier de marfă din 2023, realizată de Upply, (2023 review of road transport in Europe (upply.com)), arată că în paralel cu scăderea volumelor firmele din domeniu s-au confruntat și cu o creștere semnificativă a costurilor cu salariile, taxele de drum, achiziția vehiculelor, întreținerea și asigurările – plus costurile tranziției ecologice. Toate acestea au redus marjele de profit, în ciuda scăderii de la un moment dat a prețului combustibilului.

Salariile în transporturi au crescut în întreaga Europă din cauza inflației și a crizei de forță de muncă, depășind, așa cum indică analiza Upply, 70.000 de lire/an în 2022 și continuând să crească în 2023. În Franța indicele CNR referitor la salariile șoferilor care fac transport pe distanțe mari era în octombrie 2023 cu 7,31% mai mare față de perioada similară din 2022. La nivel global, potrivit celei mai recente ediții a raportului Ti/Upply/IRU, salariile din transporturi și depozitare au crescut în Europa cu 17,6% față de 2019. Iar această tendință se manifestă și în țările din Europa Centrală și de Est.

Inflația a afectat și taxele de drum, și în plus acestea cresc și prin includerea unei taxe pentru emisiile de CO2, așa cum se întâmplă deja în Germania de la 1 decembrie 2023.

În timp ce costurile au crescut, scăderea volumelor a dus la scăderea tarifelor de transport, mai ales în cazul firmelor mici, pentru care nu este ușor să transfere scumpirile către clienți, din cauza dependenței de marii expeditori. În 2022, sectorul de transport și depozitare din UE a cunoscut o creștere de 27,2% a numărului de falimente față de anul anterior, iar economia a înregistrat cea mai mare rată de nerambursare (+27,5%), conform datelor Eurostat, Letonia, Ungaria, Polonia, Spania, Franța și Croația fiind țările cu cele mai mari rate de nerambursare.

În al doilea trimestru din 2023, numărul de falimente a crescut din nou în UE27, cu 17,3% față de perioada similară din 2022, dar analiza Upply subliniază că această creștere nu este determinată doar de scăderea volumelor și a tarifelor de transport, ci este și un efect al încetării ajutoarelor de stat acordate firmelor în perioada Covid-19, ajutoare care au mai ținut o vreme pe linia de plutire transportatorii deja fragili. Lucrurile stau mai bine pentru companiile mari de transport, cu peste 250 de angajați, care pot negocia direct cu clienții, mai ales că aceștia din urmă au fost preocupați să-și securizeze capacitatea de transport de care aveau nevoie, după problemele din 2022. Această dihotomie se reflectă în evoluția tarifelor, care au scăzut mai puțin pe piața contractuală decât pe piața spot. Din al doilea trimestru al lui 2023, indicele tarifului spot a fost sub nivelul indicelui tarifului din contracte, iar la final de an tarifele spot sunt mai aproape de valoarea de referință din primul trimestru al lui 2017 decât tarifele din contracte. Pe piața contractuală, unde expeditorii și transportatorii sunt prin definiție legați de acorduri pe termen mai lung, pentru prima dată după ultimul trimestru din 2022, indicele tarifelor de transport rutier pe bază de contact a înregistrat chiar o creștere de 1,4 puncte în trimestrul al treilea din 2023, față de trimestrul anterior, creștere influențată mai ales de scumpiri, în special de scumpirea motorinei, pentru care la mijlocul lui octombrie 2023 prețul la pompă în Europa era de 1,76 de euro/l, în creștere cu 14% față de iunie 2023, când ajunsese la cel mai scăzut nivel de la începutul războiului Rusia-Ucraina, de 1,54 de euro/l.

Articole similare

Ad