Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scădere record a tarifelor spot dinspre Madrid spre Paris

Tarife de transport rutier de mărfuri între Paris și Madrid

Barometrul de transport realizat de Upply, Ti și IRU (https://market-insights.upply.com/en) arată că, pentru prima dată din întâiul trimestru al lui 2021 încoace, între Paris și Madrid, pe ambele sensuri, a avut loc o schimbare completă, ca rezultat al scăderii tarifelor spre Paris – din cauza cererii mai mici de bunuri de consum – și al creșterii substanțiale a tarifelor spre Madrid.

Dinspre Paris spre Madrid tarifele de transport pe bază de contract au crescut cu 3,3% față de trimestrul anterior, până la 1.652 de euro (1,30 de euro/km), și cu 21,0% față de perioada similară din 2022. Iar tarifele spot au crescut cu +4,1% față de trimestrul anterior și cu 8,1% față de anul anterior. Creșterea în mai mare măsură a tarifelor spot sugerează că cea care duce la creșterea tarifelor din Franța spre Spania este creșterea cererii pe termen scurt.

Pe sensul celălalt, tarifele de transport pe bază de contract au scăzut cu 0,6% față de trimestrul anterior, până la 1.526 de euro (1,20 de euro/km), dar au crescut cu 5,3% față de trimestrul al patrulea din 2022. Iar tariful spot este de 1.509 euro (1,19 euro/km), în scădere cu 8,8% față de trimestrul anterior (o scădere record pe această piață) și cu 18,1% față de anul anterior.

Spania a suferit o perioadă scurtă, dar intensă, de inflație ridicată, dar guvernul a intervenit plafonând prețurile la energie, la transport public și la chirii, ceea ce a protejat veniturile populației, pe când în Franța inflația a crescut mai târziu și mai moderat, dar tendința s-a prelungit mai mult. De aceea prețurile produselor spaniole au crescut mai puțin, permițându-le consumatorilor să se redreseze rapid și întreprinderilor să rămână competitive, în timp ce economia franceză încă este afectată de inflația mare.

Pe de altă parte, piața transportului rutier de mărfuri spre Paris a scăzut din cauza scăderii presiunii cererii. Datele Eurostat disponibile pentru trimestrul al patrulea din 2023 plasează consumul de bunuri de uz casnic în scădere cu 0,5% față de al treilea și consumul de alimente în scădere cu 2,0% față de perioada similară din 2022. Iar modul cum va evolua volumul de alimente este incert.

În ceea ce privește transportul spre Madrid, atât consumatorii, cât și industria contribuie la creșterea volumului și la creșterea presiunii asupra cererii. Volumele de retail ajustate sezonier din Spania în trimestrul al patrulea din 2023 au crescut cu 0,8% față de trimestrul anterior și cu 6,5% față de perioada similară din 2022. Analiștii Upply sunt de părere că pe ambele sensuri între Paris și Madrid tarifele se vor modifica mai puțin în viitorul apropiat, deoarece și creșterea cererii din Spania și scăderea cererii din Franța încetinesc în 2024.

Articole similare

Ad