Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

14 luni consecutive de creștere a capacității de transport față de anul anterior

Indicele capacității europene de transport rutier de mărfuri a crescut cu 12% în august 2023 față de august 2022, potrivit celor mai recente date ale Transporeon, fiind a 14-a lună consecutivă de creștere față de anul anterior și reflectând stagnarea cererii de transport rutier de mărfuri de pe piața europeană. Capacitatea disponibilă are deci o traiectorie ascendentă din mai 2022, ceea ce face ca, pe fondul concurenței puternice, transportul rutier european să fie mai ieftin – tarifele spot scad continuu din noiembrie 2022 încoace, iar în august 2023 au fost cu 16% mai mici decât în august 2022, parțial și pentru că s-au ieftinit combustibilii.

Spre deosebire de tarifele spot, cele din contracte se mențin, așa cum remarcă și Transport Intelligence (Ti), scăderea în cazul lor fiind mult mai mică – 3,6% față de august 2022 – din cauza costurilor mari și a încercării expeditorilor de a încheia contracte ferme pentru a profita de starea actuală a pieței. În plus, scăderea întârziată a tarifelor din contracte are legătură cu ciclurile de achiziție a mărfurilor, deci ne putem aștepta la noi scăderi ale tarifelor din contracte în lunile următoare.

De trei luni, indicele tarifelor spot este sub indicele tarifelor din contracte, semnalând o scădere reală a volumului de marfă.

În aceste condiții, așa cum concluzionează Ti, piața le-a fost mai favorabilă expeditorilor în 2023, câtă vreme capacitatea disponibilă a crescut și tarifele spot și din contracte au scăzut.

Iar rezultatele financiare ale companiilor europene de transport rutier de marfă reflectă scăderea volumului. De exemplu, din cauza tarifelor mai mici, DHL Forwarding Freight a avut venituri cu 40,3% și EBIT cu 41,8% sub cele din primul semestru al lui 2022, în timp ce veniturile DSV din transport rutier au scăzut cu 4,5% în prima jumătate a lui 2023, iar EBIT cu 2,8%, față de perioada similară din anul precedent.

Scăderea veniturilor reale, condițiile financiare stricte și cererea externă mică afectează grav firmele europene de transport, iar la acestea se adaugă incertitudinile și creșterile de costuri aduse de Pachetul Mobilitate. Ti prognozează o creștere mai puternică în următorii cinci ani a pieței europene de transport rutier de mărfuri, deși perspectivele sunt încă întunecate de războiul din Ucraina.

Articole similare

Ad