Legendă foto: tabelul de stimulente cu defalcarea sumelor pentru fiecare măsură și tip de investiție în parte.
Decretul MIT din 1 decembrie 2023 privind acordarea de stimulente în valoare de 25 de milioane de euro pentru reînnoirea vehiculelor pentru sectorul transportului rutier devine operațional odată cu publicarea în Monitorul Oficial nr. 14 din 18 ianuarie 2024.
Potrivit acestuia, guvernul italian a alocat:
- 2,5 milioane de euro: pentru achiziția de vehicule motorizate noi cu o masă totală în sarcină egală sau mai mare de 3,5 tone (GNL, GNC, hibrid, electric), precum și pentru transformarea vehiculelor cu motorizare termică în vehicule cu tracțiune electrică
- 15 milioane de euro: pentru casarea vehiculelor diesel cu o masă totală în stare încărcată egală sau mai mare de 3,5 tone, cu achiziționarea simultană de vehicule EuroVI stepE;
- 7,5 milioane de euro: pentru achiziționarea de remorci/semiremorci pentru transportul combinat feroviar și/sau maritim; remorci/semiremorci sau echipamente pentru vehicule specifice de peste 7 tone pentru transportul ATP.
În decret este prevăzută suma de 550.000 de euro ca valoarea maximă eligibilă a contribuției pentru fiecare întreprindere în parte, pentru toate investițiile realizate. Această subvenție nu poate fi combinată cu alte subvenții publice pentru aceleași tipuri de investiții și aceleași costuri eligibile. Rezervarea stimulentului are loc odată cu depunerea cererii, însoțită de contractul de achiziție a vehiculelor, iar modalitățile de depunere a cererii și perioada vor face obiectul unui decret de aplicare specific al MIT. De asemenea, decretul prevede că bunurile achiziționate nu pot fi înstrăinate, închiriate sau concesionate până la 30 iunie 2027, sub sancțiunea revocării contribuției.
Vehiculele scoase din uz trebuie să fi fost deținute în proprietate sau în alt mod cel puțin un an înainte de intrarea în vigoare a decretului, adică până la 18 ianuarie 2023. În ceea ce privește achizițiile, inclusiv prin leasing, de remorci și semiremorci noi, acestea trebuie să fie conforme cu reglementările UIC pentru transportul feroviar combinat sau să fie echipate cu cârlige de navă conforme cu reglementările OMI, sau remorci și semiremorci conforme simultan cu reglementările UIC și OMI (acestea trebuie să fie echipate cu cel puțin un dispozitiv inovator). De asemenea, se acceptă majorarea cu 1.000 de euro a subvenției (în cazul în care achiziția de vehicule cu grad ridicat de durabilitate are loc concomitent cu casarea simultană a unui vehicul de clasă inferioară Euro VI E, deținut timp de cel puțin 1 an), majorarea subvenției cu 2.000 de euro (în cazul casării unei remorci sau semiremorci în același timp cu achiziționarea uneia noi) și chiar o majorare de 10% a subvenției (pentru IMM-urile care solicită acest lucru și se aplică la valoarea netă a subvenției).