Asociația olandeză de transport și logistică TLN își avertizează membrii care au curse în Belgia și Franța să fie atenți la protestele fermierilor de pe drumurile de acolo și aduce inclusiv exemplul unui operator, Winde GTFrance, care are 15 camioane, dintre care 12 se află în prezent în Franța și au ajuns să facă 10 ore de la Marsilia la Lyon, în loc de patru în mod normal, în cadrul programului BNR Morning Rush Hour. Totuși, pentru transportatorul olandez problemele încă nu sunt foarte mari nici în Franța, nici în Belgia – este nevoie doar să identifice mereu cel mai bun drum către destinație și să facă ocoluri mari – în sensul că nu i-au fost jefuite sau blocate camioanele ori distruse bunurile, așa cum li s-a întâmplat altor firme.
Pe de altă parte, protestatarii spanioli hărțuiesc în unele locuri camioanele, fiind afectate mai ales livrările de legume, fructe și carne către supermarket-uri.
Una dintre cele mai mari probleme care a apărut în ultimele zile este blocarea conexiunii dintre Lyon și granița spaniolă pe autostrăzile A7 și A9. Dar, cum sunt deja mai multe zile de grevă, transportatorii știu mai bine ce se întâmplă decât atunci când au izbucnit protestele și pot chiar negocia un preț mai bun câtă vreme cursele durează dublu.
Asociația transportatorilor maghiar MKFE informează și ea că până la 30 ianuarie demonstrația fermierilor francezi a atins 162 de locații la nivel național, că autostrăzile din jurul Parisului și din unele orașe mari au fost blocate, provocând perturbări ale traficului, și că fermierilor li s-au alăturat șoferii de taxi.
În plus, între timp au început să protesteze și fermierii italieni și belgieni. În Belgia, perturbările au avut loc în principal pe drumurile din sudul țării, în special la intersecția Daussoulx din apropierea capitalei valone Namur și la intrarea pe autostrăzile din Bruxelles. Iar în Italia traficul este perturbat pe autostrăzile A1 și A16 și deja protestele s-au soldat cu un deces, al unui bolnav la care ambulanța nu a putut ajunge din cauza blocadei.
În aceste condiții, IRU i-a solicitat Comisiei Europene să îndemne statele membre unde sunt proteste să ia măsuri pentru a facilita libera circulație a mărfurilor prin asigurarea accesului neîngrădit la principalele rute comerciale.
Reamintim că în Franța fermierii protestează împotriva politicii guvernului prin blocade și alte acțiuni, cum ar fi conducerea vehiculelor agricole cu viteză foarte mică. Agricultorii francezi consideră că prețurile produselor lor devin inacceptabil de scăzute, că măsurile de mediu sunt prea scumpe, că există mult prea multă birocrație și că marfa mai ieftină din Spania le face concurență neloială.
Sursă foto: TLN