Din portofoliul Inter Cargo, importatorul Wielton în România, au fost înmatriculate anul trecut 245 de semiremorci noi, 27 de remorci rutiere noi, 24 de suprastructuri pentru vehicule rutiere și 44 de remorci agricole, adică față de 2022 s-a înregistrat o scădere de 15-20% atât a volumelor, cât și a cifrei de afaceri.
Aceasta este cauzată, în opinia directorului general Alexandru Păunescu, mai ales de costurile mari de finanțare – Euribor a ajuns de la puțin peste 0% (la jumătatea lui 2022) la 4% – care au pus firmele în situația de a amâna investițiile, „deși nu știu ce așteaptă să se întâmple, pentru că Euribor nu va scădea semnificativ”.
Inter Cargo nu a fost afectată la fel de mult ca alți competitori de creșterea termenelor de livrare din anii anteriori, doar la jumătatea lui 2022 a avut o astfel de problemă, deci numai o mică parte dintre vehiculele înmatriculate în 2023 au fost comandate în 2022. În prezent termenul de livrare este de 8-10 săptămâni pentru semiremorci produse de la zero, dar pentru unele modele, despre care se știe cam cât vinde și în ce perioade din an, există deja stocuri sau pre-producție.
La început de 2024 compania avea comenzi ferme mult mai mari decât în perioada similară din 2023 – „nu știu însă deocamdată dacă acesta este un semn că piața se revigorează sau este doar ceva contextual” – și suficiente cât să acopere disponibilul pentru România până la jumătatea celui de-al doilea trimestru al anului. Prin urmare, după cum a început, 2024 se anunță mai bun decât 2023, „dar sunt atâția factori interni și externi care produc dezechilibre, încât e greu de spus. Eu cred că va fi un an mai bun, în cazul nostru cu vânzări cu 15% mai mari decât în 2023, adică la un nivel similar cu cel din 2022.” Unul dintre motivele de optimism este acela că Inter Cargo vinde mult mai multe semiremorci specializate decât prelate pentru transport internațional pe distanțe lungi – segmentul cel mai afectat în 2023 de condițiile economice, și pentru care nu se prevede o redresare în prima parte a lui 2024.