După un 2022 pe care Country Manager-ul Renault Trucks pentru România și Moldova, Ginel Trincă, îl consideră excepțional pentru producătorii de camioane, astfel încât este imposibilă compararea lui cu alți ani, 2023 a fost bun, cu circa 800 de vehicule noi livrate, care ar fi putut fi mai multe dacă ar fi fost mai multe locuri în producție pentru autotractoare. Iar 2024, cu toate provocările din transporturi, ar putea aduce rezultate similare.
Renault Trucks a livrat în 2023 circa 800 de vehicule noi, majoritatea grele și 10% Master, dintre care unele specializate către IGSU, Armată și alte instituții publice, care nu apar în statisticile oficiale privind înmatriculările. Adică a înregistrat o creștere de 10% față de 2022 și a avut o cotă de piață de 6,4%, care ar fi putut fi mai mare, de circa 7%, așa cum explică Ginel Trincă, dacă ar fi fost înscrise în circulație la timp unele vehicule livrate spre final de an.
Din cele 800 de unități, 30-35% au fost comandate în 2022, când importatorul din România nu a avut suficiente locuri în producție pentru autotractoare, în special în primele nouă luni. De altfel, din același motiv nu s-au vândut nici în 2023 suficiente autotractoare câte s-ar fi putut conform cererii, iar ponderea lor în totalul livrărilor a fost destul de mică, de 45%, restul fiind specializate, de diverse tipuri.
Dintre șasiurile livrate în 2023, cele mai multe au fost pentru construcții, servicii municipale și distribuție. Unele contracte, mai ales pentru vehicule de pompieri și alte aplicații municipale, au fost câștigate în urma licitațiilor la care Renault Trucks România continuă să participe alături de parteneri deja tradiționali „și sper ca și 2024 să fie bun din acest punct de vedere, deși va fi an electoral”.
Compania nu are clienți mari de flote, astfel că cele mai consistente tranzacții din 2023 au fost de câte 20 de unități – mult mai mici decât ale competitorilor. „De altfel, nici nu am vrut să vindem mai mult unei singure firme, pentru a le putea livra tuturor și a fi mai prezenți pe piață.” În aceste condiții, livrările de anul trecut au fost împărțite aproape egal între flotele mici și retail.
Prețurile camioanelor noi s-au stabilizat în a doua parte a anului trecut, dar nu au scăzut, ca la unii competitori, pentru că, spre deosebire de cei care vând multe autotractoare și care spre final de an au făcut eforturi de destocare, Renault Trucks România nu a avut multe unități disponibile.
Însă o scădere a prețului are loc deoarece politica firmei este să ofere gratuit noile sisteme de siguranță cerute din iulie de GSR. Camioane astfel echipate se produc din noiembrie 2023, când compania franceză a introdus bordul nou și alte modificări pentru gamele sale, iar primele unități s-au livrat în ianuarie.
30% dintre camioanele Renault Trucks livrate în 2023 în România au fost finanțate prin Volvo Financial Services, „un procent destul de mic, dar aflat în creștere. Ideal ar fi ca finanțarea in-house, care te ajută să câștigi clienți deoarece le poți oferi un pachet complet de servicii, să acopere jumătate din vânzări, dar noi vindem mult și în urma licitațiilor, unde nu participăm cu firma proprie de finanțare, deci este bine și 40%.”
În cazul vehiculelor rulate procentul este mai mare: circa 50%.
Renault Trucks nu a avut mulți clienți în dificultate în 2023, care să solicite reeșalonări de rate în cazul în care finanțarea a fost prin VFS, „deci deocamdată partenerii noștri sunt stabili. Iar dacă au fost totuși astfel de cazuri am încercat să-i ajutăm cât am putut.”
2024 va fi anul înnoirilor de flote, nu al extinderilor
Compania a intrat în 2024 având comenzi cât să acopere livrările din primul trimestru, iar ce s-a comandat la final de ianuarie urmează să fie livrat în aprilie.
„Am început anul bine și sunt optimist după primele trei săptămâni”, subliniază Ginel Trincă, „rămâne să vedem ce va urma. În orice caz, discuțiile pe care le avem cu clienții nu sunt pentru extinderea flotelor, ci pentru înnoire, ceea ce înseamnă că vor fi vânzări pe toate segmentele – nu numai autotractoare, ci și basculante sau camioane cu echipamente de construcții – dar că va fi un an dificil.”
Reprezentantul Renault Trucks constată că piața s-a schimbat în ultimul timp, că și dintre firmele mici, și dintre cele mari, sunt unele care vor să renunțe la transport, și că pentru cele mici va fi tot mai greu dacă nu găsesc o nișă foarte specializată.
În plus, vânzările depind și de numărul de locuri în producție. Or, datorită faptului că Renault Trucks a crescut mult la nivel european, așa cum declară Ginel Trincă, și din punct de vedere al cotei de piață, și al calității și fiabilității vehiculelor, iar producția nu a crescut în aceeași măsură, pot exista și în 2024 limitări.
În aceste condiții, estimarea pentru anul acesta este că în România se vor vinde tot 700-800 de unități noi, ca și în 2023.
O clasare superioară în Toll Collect scade confortul șoferilor
Cum una dintre tendințele actuale este să se caute camioane clasate cât mai bine din punctul de vedere al Toll Collect, Ginel Trincă explică faptul că nu se poate ca un vehicul să intre în Clasa 3 și să aibă și dotările de confort și siguranță pe care le solicită șoferii – începând cu o cabină cât mai mare – care cresc greutatea proprie. În Clasa 3, care ar fi disponibilă în cazul producătorului francez din aprilie-mai, pot intra camioanele care au cabină medie, foarte greu de acceptat de către conducătorii auto, înălțime standard de cuplare, rezervoare de cel mult 900 l, jante de aluminiu și alte opționale care scad masa proprie. Deci clienții nu sunt interesați de ele, așa cum subliniază Ginel Trincă. Din Clasa 2, unde trebuie făcute doar câteva compromisuri legate de confort, Renault Trucks a livrat deja câteva în România, „dar firmele cumpără deocamdată numai câte o unitate, pentru teste. Transportatorii trebuie să vadă câți kilometri merg camioanele lor în Germania și ce costuri sunt și să le transfere în tarife, nu se poate altfel, oricât de greu ar fi acum, în condițiile concurenței mari de pe piață.”
Cu 15-20% mai multe camioane rulate decât în 2022
Faptul că tendința dominantă în 2024 va fi aceea de înnoire a flotelor înseamnă că vor fi preluate de la clienți numeroase vehicule rulate, segment care a mers bine și în 2023, cu peste 400 de unități vândute, cu 15-20% mai multe decât în 2022. „2024 va fi un an al vehiculelor rulate, dar este nevoie de un departament puternic pentru a obține rezultate bune.”
Renault Trucks România a început anul trecut cu un stoc destul de mare, cu vehicule de diverse tipuri. Prețurile au crescut în prima parte a anului, mai puțin la autotractoare vechi, unde cererea a scăzut și din cauza scăderii volumelor de marfă de transportat, și din cauza noii taxe de drum din Germania.
30-35% dintre vehicule au avut mai puțin de cinci ani și în rest au fost foarte vechi, deoarece specificul companiei este să facă trade in și să înnoiască flotele clienților. Unele modele au provenit de pe alte piețe, „deoarece, mai ales în prima parte a anului, când disponibilitatea era mică, am cumpărat de peste tot de unde am găsit”.
În 2024 Ginel Trincă nu se așteaptă ca prețul vehiculelor rulate să mai scadă mult, însă depinde și de producător. Renault Trucks vinde orice marcă de camioane secod-hand, iar pentru unele dintre ele prețurile sunt mai mici. Pe unele segmente se așteaptă ca și anul acesta să existe o scădere de 10-15%, în timp ce pentru autotractoarele din 2020-2022 – ani cu producție mică din cauza închiderii fabricilor în perioada carantinei și problemelor cu materia primă și componentele electronice – mai ales dacă nu au mulți kilometri la bord, prețul va scădea cu cel mult 10%.
Utilitarele ușoare electrice sunt deocamdată la început
Renault Trucks România nu s-a axat prea mult în 2023 pe vânzarea de Master, dar pentru 2024 a pus mai multe unități în producție, inclusiv unele modele electrice de 3,5 t, dar și vehicule electrice de peste 16 t din care se estimează că se vor vinde 1-3 unități. În opinia lui Ginel Trincă, pentru acestea din urmă există două tipuri de clienți: autoritățile publice, care le pot cumpăra pentru diverse aplicații municipale, pentru a polua mai puțin orașele, sau multinaționalele mari, care au ținte de reducere a emisiilor de CO2 stabilite de companiile-mamă. „Am avut deja mai multe discuții în acest sens, dar mai durează până când vor fi disponibile resursele necesare și infrastructura de alimentare. Deci cel mai probabil clienții vor cumpăra câte 1-2 unități, mai mult pentru imagine, și va mai dura până vom avea achiziții consistente și până când aceasta va fi o activitate profitabilă. Iar cei care vor plăti costurile în plus sunt cumpărătorii finali ai produselor de la raft.”
Un impediment în calea vânzării de utilitare ușoare electrice este faptul că transportatorii nu pot beneficia de programul Rabla Plus, și chiar și pentru firmele din alte domenii de activitate procedura este foarte complicată, astfel încât s-au vândut doar circa 10 unități electrice în 2023. Cele mai multe au fost din fonduri europene sau din resursele proprii ale firmelor.
Crește cererea pentru contracte de service și pentru Predict
Vânzările de piese de schimb ale Renault Trucks România au crescut în 2023 cu 15% față de 2022, nu atât ca urmare a scumpirii acestora, cât pentru că volumele au fost mai mari, deoarece au crescut vânzările de camioane în ultimii ani. Compania continuă să propună și componente recondiționate, cu discount-uri, pentru vehiculele de peste 8-10 ani.
Renault Trucks s-a aprovizionat din timp cu tahografe inteligente din generația a doua și stă bine la echiparea camioanelor noi sau aflate deja în circulație, pe care a realizat-o gratuit. La final de ianuarie mai existau circa 70 de vehicule pentru care trebuia să se realizeze trecerea la smart tacho 2.
Ginel Trincă remarcă faptul că tot mai multe firme care în trecut erau împotriva contractelor de service aleg mai nou această soluție, pentru a nu se mai ocupa pe cont propriu de întreținere și reparații și mai ales pentru a avea costuri predictibile și ușor de ținut sub control. De aceea ponderea camioanelor care au contract de service în totalul celor vândute de Renault Trucks a crescut anul trecut cu 20%.
Contractul Excellence include tractare, lucrări în orice service din Europa al producătorului francez și prioritate la programare, „deci clienții care îl folosesc sunt mulțumiți că pot obține aceste avantaje contra unei rate de câteva sute de euro/lună, pentru că altfel balanța contabilă se poate dezechilibra când au de făcut reparații importante”.
Și vânzările de sisteme telematice, care includ diagnosticare online și serviciul Predict ce anunță managerul de flotă când este nevoie de întreținere preventivă, au mers bine, și inclusiv firmele mici optează pentru el, chiar și când cumpără camioane rulate, dar tinere, deoarece contribuie la creșterea disponibilității acestora.
Din al treilea trimestru al lui 2024 va fi operațional service-ul din Craiova, dual-brand, dar sub marca Renault Trucks, Oltenia fiind o zonă unde producătorul francez este lider de piață, cu circa 30%, datorită unei echipe foarte bune de vânzări.