Conform unui studiu al Cushman & Wakefield, Romania ocupa a doua pozitie in Europa, dupa Turcia, din punct de vedere al cresterii, dar si al potentialului de crestere din sectorul Food & Beverage (F&B), incluzand aici consumul din restaurante, unitati fast-food, cafenele, ceainarii si gelaterii. In Europa, anul trecut au fost cheltuiti echivalentul a 796 mld. euro in sectorul F&B, in conditiile in care ritmul mediu de crestere al pietei din ultimul deceniu a fost de 4.2% pe an. Pentru urmatorii 10 ani (2017-2026), consultantii Cushman & Wakefield estimeaza un ritm mediu de crestere de 4,9% pe an.
Spania, Marea Britanie, Italia, Germania si Franta au fost cele mai mari cinci piete de F&B in 2016, in conditiile in care in Spania, liderul pietei de profil la nivel european, piata a atins nivelul de 120 miliarde euro, reprezentand 15% din consumul la nivel european.
Pe de alta parte, pietele din centrul si estul Europei, precum Turcia, Romania, Bulgaria, Polonia si Ucraina, au avut si isi vor pastra un ritm de crestere peste media europeana. Romania s-a clasat pe locul al doilea in functie de ritmul de crestere din ultimii zece ani, estimat la 7,2% pe an, si se afla pe aceeasi pozitie si in functie de potentialul de crestere pentru urmatorul deceniu, ritmul mediu de crestere fiind estimat la 8,8% pe an.
„Lumea moderna, incluzand aici si Romania, trece printr-o schimbare semnificativa de paradigma. Daca in urma cu cativa ani, obisnuiam sa cumparam haine din oras sau mall si sa mancam acasa, in ultima perioada am inceput sa cumparam diverse lucruri, inclusiv haine, online si sa iesim pentru a lua masa in oras sau la mall. In piete dinamice, precum Romania, cu o crestere economica record si un avans al salariilor de peste 10% pe an, aceste tendinte sunt rapid imbratisate de consumatorii tineri, iar operatorii de restaurante si cafenele beneficiaza de acest context pozitiv”, a spus Cristi Moga, Research Consultant C&W Echinox.
Cele mai mari zece centre comerciale din Romania gazduiesc aproximativ 250 de unitati F&B, intinse pe o suprafata inchiriabila de peste 40.000 de metri patrati, reprezentand circa 6% din suprafata inchiriabila a centrelor comerciale analizate, potrivit datelor centralizate de Cushman & Wakefield Echinox. In ultimii ani, dezvoltatorii au acordat o atentie tot mai mare zonei de food-court a centrelor comerciale, cautand sa imbine spatiile pentru servirea mesei cu cele de leisure si entertainment.