Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În slujba apărării transportatorilor români care se confruntă cu probleme juridice în ţările francofone

Radu Duţă a început avocatura în 2004 într-un cabinet generalist la Luxemburg, din 2015 fiind şi membru al baroului de la Paris. Pe lângă eliminarea barierelor lingvistice, Av. Radu Duţă se concentrează pe oferirea unor servicii “cât mai eficiente, mai rapide şi la un preţ cât mai accesibil”. Avocatul luxemburghez de origine română are deja clienţi din ţara noastră, dar îşi doreşte să devină mai cunoscut, cu atât mai mult cu cât problemele transportatorilor internaţionali sunt multiple în ţările în care poate profesa: Luxemburg, Franţa şi Belgia. În plus, Luxemburg oferă şi oportunităţi de business în transporturi, fiind o ţară preferată pentru proximitatea de toate porturile mari europene, cât şi pentru sistemele fiscal şi juridic mai favorabile pentru antreprenorii din transporturi decât alte ţări din Europa de Vest.

Am stat de vorbă cu Av. Radu Duţă despre experienţa de până acum cu cazuri în care au fost implicaţi transportatori români şi oportunităţile oferite de piaţa luxemburgheză.

Tranzit: De când v-aţi specializat pe speţe penale/comerciale care au legătură cu transporturile ?

Radu Duţă: Am început să practic avocatura în 2004. Ca tânăr avocat, am avut ocazia să apăr interesele unor creditorii ai falimentului unui transportator austriac înregistrat în Luxemburg. La vreme acestea dosarul a avut un mare impact în presa locală. Compania era suspectată de a angaja ilegal pentru salarii derizorii sute de șoferi de camion din Europa de Vest.

Am apreciat caracterul foarte diversificat al domeniului, care, pe lângă speța comercială, a reprezentat și foarte multe elemente de pe latura penală. Am apreciat o materie foarte complexă cu reglementări specifice și extrem de tehnice, pe lângă aspectul uman al unei meserii foarte grea atât din punct de vedere al antreprenorului, cât şi al șoferului.

Ce tipuri de speţe din transporturi aţi reprezentat până acum? Care sunt cele mai numeroase speţe de transport cu care vă confruntaţi?

Sunt extrem de diversificate. Dispunem de dosare de latură penală, multe referitoare la respectarea reglementărilor rutiere şi ale transporturilor, însă sunt deseori contactat pentru infracțiuni legate de asistența ilegală a migranților pe zona din jurul punctului de graniță spre Anglia (Calais – Boulogne-sur-Mer). Pe planul civil, de exemplu, antreprenorii întâmpină dificultăți în a-şi recupera diferite cheltuieli și daune în legătură cu accidente materiale. Pe lângă aspectele lingvistice, transportatorii se pot confrunta şi cu o anumită rea credință a asiguratorilor care împiedică recuperarea daunelor cuvenite.

Mai avem și foarte multe spete legate de facturi neplătite de client sau de partenerul comercial. 

Aveţi printre clienţii dvs. şi transportatori români? Ce le puteţi oferi?

În primul rând, vorbesc limba română şi astfel se lucrează mult mai uşor deoarece sunt eliminate dificultățile legate de limbă. Dar nu îmi doresc ca acesta să fie singurul argument pentru care sunt contactat de români. Îmi doresc în primul rând o intervenție eficientă, rapidă, în interesul clientului. Avem de-a face cu antreprenori foarte afectați și uneori în situație de mare stres. Le datorăm, în primul rând, prestații de cel mai înalt nivel.

La început clienții veneau “întâmplător”, găsindu-mă pe internet, însă după atâția ani de practică, observ cu bucurie că informațiile se difuzează din om în om, ceea ce pentru mine este o formă de satisfacție. Avem clienți fideli, care revin de-a lungul anilor, dar și alții care mă contactează doar pentru câte o speță izolată.

Descrieţi-ne 1-2 cazuri recente pe care le-ati câştigat în instanţă recent: care a fost situaţia, cum aţi reuşit să despăgubiţi clienţii?

Să vă dau un exemplu pe planul civil și altul pe planul penal. 

Pe civil, din păcate anumite firme de depanaj și remorcaj de pe teritoriul Franței au niște practici mai mult decât contestabile. Prestațiile de remorcaj și depanaj nu sunt reglementate în lege pentru camioanele de categorie grea spre deosebire de remorcarea autoturismelor. Deja confruntat cu o tragedie pe planul uman legate de victimele accidentului, dar și pe planul economic cu imobilizarea camionului, clientul meu a fost confruntat cu situaţia în care firma de depanaj i-a imputat sume exorbitante în raport cu prestațiile. Pe lângă această faptă, depanatorul a facturat zilnic alte sume exorbitante drept cheltuieli de pază a epavei, servicii nesolicitate, ci impuse pentru că transportatorul nu şi-a putut recupera maşina accidentată până la plata prestaţiei de tractare, contestată, însă, de transportator, din cauza valorii foarte mari.

De fapt, depanatorul își conferă însuși un drept de penalitate pentru a forța plata, ceea ce constituie deja un abuz. Şi cu trecerea timpului, cheltuielile imputate zilnic pentru parcarea autovehiculului avariat devin mai mari decât factura inițială.

Am avut un asemenea caz judecat la Curtea de Apel din Riom pe data de 14 februarie 2024 şi am obţinut decizia instanţei care a considerat că aceste cheltuieli de parcare nu sunt imputabile transportatorului, nefiind solicitate de el, ci cauzate de un drept legitim de a contesta o factură.

Un alt exemplu elocvent pe plan penal, cu care sunt foarte des confruntat, este vorba de confiscarea camionului – proprietatea firmei de transport – în cazul unei infracțiuni penale comise de șoferi. Să mai întâmplă ca unii șoferi să comită infracțiuni, precum unele furturi, folosind camionul firmei. În acest caz, autoritățile penale nu pun întotdeauna foarte multe întrebări și confiscă autocamionul, care este proprietatea unei firme care nu are nicio legătură cu faptele comise și le-a dezaprobat cu cea mai mare energie. În acest caz, legea franceză merge împotriva sensului comun al răspunderii penale şi nu procurorul trebuie să dovedească implicarea antreprenorului în furt, ci acesta din urmă trebuie să își demonstreze buna credință, ceea ce este întotdeauna un exercițiu complicat, supus aprecierii judecătorilor. Vom analiza aici onorabilitatea firmei, dar și circumstanţele: dacă șoferii erau într-o cursă regulată cu comandă de transport și CMR. Contractul de muncă și regulamentul de ordine interioară cu sancțiuni clare sunt recomandate pentru a demonstra seriozitatea firmei și dezaprobarea faptelor penale a angajaților. 

Radu DUȚĂ

Avocat Luxemburg – Franța, specializat în Dreptul Transporturilor
T.: +352 621 62 89 76

www.rduta.lu

(Mai multe despre activitatea avocatului Radu Duță puteți citi în numărul din iunie al revistei Tranzit)

Articole similare

Ad