Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Veniturile primilor 10 operatori maritimi globali au scăzut cu 51,9% în 2023 față de 2022

Așa cum reamintește Upply în analiza principalilor indicatori economici ai marilor companii de logistică și transport din lume pe 2023 (2024 Financial Panorama of the World’s Leading Transport Groups (upply.com)), anul trecut a marcat sfârșitul unei perioade excepțional de prospere pentru operatorii de transport maritim, care însă, în ciuda unei scăderi de două cifre a rezultatelor financiare, au înregistrat, cei mai mulți dintre ei, profit. Iar expeditorii au gestionat și ei bine scăderea profitabilității generată de redresarea pieței.

Încă din a doua jumătate a lui 2022 a început să se observe o scădere a cererii de bunuri, care s-a confirmat anul trecut, când creșterea PIB mondial a ajuns la +2,6%, după +3,0% în 2022 și +6,1% în 2021. Prețurile ridicate ale energiei și inflația persistentă au scăzut puterea de cumpărare a populației și capacitatea firmelor de a investi, ceea ce a diminuat cererea de bunuri manufacturate, alături de nivelurile mari ale stocurilor, pe care firmele au vrut să le reducă înainte de a da noi comenzi.

Potrivit cifrelor Organizației Mondiale a Comerțului (OMC), volumul comerțului mondial cu mărfuri s-a contractat cu 1,2% în 2023, fiind mai mic în aproape toate regiunile lumii, dar mai ales în Europa. Iar acest declin a afectat clar transportul maritim containerizat. Numărul containerelor transportate la nivel mondial a crescut cu doar 0,2% în 2023, iar volumele de containere au crescut cu 2,2%, până la 114,8 milioane de TEU pe liniile intercontinentale, dar au scăzut cu 3,4%, până la 59 de milioane de TEU, pe piața interregională.

Încetarea creșterii volumelor de mărfuri a avut loc chiar în momentul în care companiile de transport maritim începeau să primească noi nave, ceea ce a făcut ca tarifele să scadă, din ultimul trimestru al lui 2022, mult mai mult decât se aștepta.

La începutul toamnei au existat unele semne că cererea era gata să înceapă să crească din nou, dar fără un efect major asupra tarifelor, iar apoi evoluția geopolitică a salvat rezultatele financiare ale companiilor de transport maritim tocmai când începuseră să-și vândă serviciile, pe unele rute, sub costul de operare.

Cele mai importante 10 companii de transport maritim au înregistrat în 2023 reduceri de veniturilor între 37% și 64%, iar veniturile lor combinate au scăzut de la 341,8 miliarde de dolari în 2022 la 181,1 miliarde de dolari în 2023 (-47%). Analiștii Upply atrag însă atenția asupra faptului că în clasamentul lor nu apare MSC, care nu anunță date financiare. Totuși, publicația italiană Il Messagero, a avut acces la rezultatele din 2022, care arată venituri totale puțin peste 86 de miliarde de dolari și venituri nete de 38,2 miliarde de dolari. Iar dacă se reduc aceste cifre cu aproximativ 40%, cât sunt reducerile înregistrate de concurenții direcți în 2023, se estimează că veniturile MSC au ajuns anul trecut la aproximativ 50 de miliarde de dolari. Veniturile combinate ale primelor zece companii pe liniile tradiționale s-au ridicat la 138,3 miliarde de dolari, în scădere cu 51,9% față de 2022, strict din cauza scăderii tarifelor.

Articole similare

Ad