La începutul lui septembrie, un grup format din companii germane și spaniole și condus de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) a lansat un proiect pilot de un an ce presupune folosirea combinației de vehicule EcoDuo pentru a optimiza componenta rutieră din transportul intermodal. Astfel, după o experiență pozitivă în Spania și Scandinavia, conceptul de camion lung urmează să fie testat și în Germania, pentru a atinge mai multe obiective, inclusiv reducerea amprentei de carbon în lanțul logistic.
EcoDuo va face transport pe o rută fixă, între fabrica Volkswagen din Wolfsburg și MegaHub, situat la 70 km, în Lehrte, lângă Hanovra, rută care până acum era deservită exclusiv de camioane ce transportau containere între Wolfsburg și Spania. Acum, furnizorul global de logistică Sesé va apela la EcoDuo din fabrica VW până la terminalul din Lehrte, operat de două companii germane, Deutsche Umschlaggesellschaft Schiene-Straße și Kombiverkehr, și de acolo semiremorcile vor fi transportate feroviar 1.700 km până în Spania, folosind rețeaua Kombiverkehr KG, pentru transport ecologic. Iar la stația din Barcelona semiremorcile vor fi conectate din nou la o combinație EcoDuo și transportate pe șosea de compania de logistică Sesé până la destinație. TÜV-Rheinland supraveghează proiectul pilot astfel încât să se garanteze respectarea reglementărilor privind circulația rutieră și aspectele academice.
Proiectul pilot desfășurat în condiții reale își propune să evalueze oportunitățile și riscurile combinației de vehicule EcoDuo și să calculeze economiile potențiale pe șosea și la terminale, iar rezultatele vor fi prezentate într-un raport.
Reamintim că EcoDuo este o combinație de vehicule de 31,70 m lungime totală, în care două semiremorci standard sunt tractate de un singur camion și conectate printr-un dolly și pot fi încărcate ușor în trenuri. Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull, explică faptul că, spre deosebire de conceptele anterioare de camioane lungi, semiremorcile existente pot fi utilizate în continuare fără investiții costisitoare și că, atunci când sunt folosite semiremorci moderne echipate cu cea mai recentă tehnologie de axe și frâne, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță.
Față de o combinație tradițională de camion+semiremorcă având o greutate totală de 40 t, EcoDuo are ca avantaje consumul redus de combustibil, deci emisiile mai mici de carbon pe tona transportată, greutățile mai mici pe o singură axă, deci reducerea presiunii asupra drumurilor și podurilor, creșterea capacității de transport rutier și reducerea aglomerației în trafic datorită utilizării unui număr mai mic de vehicule cu o capacitate mai mare și reducerea numărului de șoferi de care este nevoie.
Vehiculul EcoDuo din proiectul pilot va fi expus la IAA Transportation la standul T81, în aer liber.