Gala Tranzit a arătat încă o dată, cu cei peste 800 de participanți într-o singură zi, că este evenimentul cel mai așteptat de transportatori de pe parcursul întregului an, în care oamenii se bucură să se revadă, vor să schimbe informații și să afle lucruri noi și sunt gata să facă și business, beneficiind de prezența cu standuri proprii a furnizorilor de camioane, semiremorci, carduri de combustibili, anvelope, softuri, asigurări etc.
În ciuda faptului că este o perioadă extrem de aglomerată, cu multe comenzi de transport în curs, după o primă jumătate de an dificilă, mulți transportatori mici, medii și mari au venit totuși la Cluj pentru a lua pulsul pieței. Aproape 550 de reprezentanți ai industriei de transport și logistică și aproape 300 de furnizori de produse și servicii au pus la punct ofertele pentru 2025, un an care se anunță la fel de impredictibil ca și anii din urmă. Cu o mulțime de noi taxe, reglementări anunțate că vor intra în vigoare în 2025 și amenințarea unor controale tot mai stricte în țările din vestul Europei, mulți dintre transportatorii români par pregătiți pentru aceste provocări. Încă este nevoie de multă automatizare pentru a răspunde nevoii de control manifestate de autoritățile naționale, dar și de cele europene, investițiile în sisteme IT fiind planificate atent, odată cu cele în echipamente de transport, după un an sau chiar doi în care achizițiile de camioane au mai stagnat ca urmare a prețurilor mari și timpilor îndelungați de livrare.
Analizând cifrele pe 2023, într‑adevăr, cele mai eficiente companii de transport au fost cele care au mers cu flote constante și care au crescut rulajele parcurse cu aceleași echipamente, în timp ce firmele care au achiziționat camioane noi în 2022 și 2023 – și mai ales cele care au mărit parcul masiv – au avut profituri mai mici decât înainte, în ciuda creșterilor în planul cifrelor de afaceri.
Iar dacă puțini au crescut flota în 2023, în 2024 cele mai multe flote din top 100 au scăzut puțin câte puțin, corecția fiind ordonată de reducerea volumelor de transport din prima parte a anului. Deja din septembrie lucrurile par să meargă mai bine, astfel că se fac planuri de achiziții pentru 2025, mai ales că prețurile la camioane sunt ceva mai bune după un an în care celelalte piețe est-europene, dar și unele vest-europene, au stagnat, dacă nu au scăzut chiar destul de mult. Noua generație de camioane aduce și un mic avantaj la încadrarea în clase de taxare mai avantajoase din punct de vedere al emisiilor de CO2 din Germania și Austria, alături de un consum de combustibil mai mic.
Cu toate că spiritul de sărbătoare de la Cluj a arătat optimism, mulți dintre cei prezenți au fost totuși rezervați după anii dificili parcurși, în contextul economic și politic neclar de după alegerile din acest an și cu războaie, inclusiv economice, în desfășurare.
Astfel, în ciuda maturității pe care firmele de transport din România au arătat-o în ultimii ani, cuvântul de ordine pare să fie în continuare prudența. Un ajutor inestimabil pentru transportatori ar fi anunțul, la finalul lui noiembrie, că România și Bulgaria devin parte a Schengen. Dar, pe lângă economia importantă de timp și de bani pe care intrarea României în Schengen ar aduce-o, transportatorii români trebuie să fie conștienți că mai puțin timp de așteptare la granițe va aduce automat și o concurență străină interesată de piața românească, destul de bună comparativ cu țările din jur în ultimul an.