Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Perspective sumbre pentru furnizorii europeni de automobile, deoarece scăderea volumelor reduce profitabilitatea

Industria europeană de furnizare a automobilelor se confruntă cu niveluri de incertitudine fără precedent, deoarece cel mai recent sondaj din industrie arată că 60% dintre furnizori se așteaptă la o scădere a veniturilor în următoarele 12 luni. Noile perspective ale sondajului bianual CLEPA și McKinsey, cu contribuții din partea a 120 de companii, pun în lumină climatul de afaceri al industriei, tendințele-cheie și provocările urgente.

Industria transporturilor este dominată de un sentiment de incertitudine, iar 64% dintre furnizori exprimă o perspectivă negativă pentru 2024. Procentul semnifică o scădere notabilă a încrederii generale din sector. Aproximativ 68% dintre furnizori estimează că profiturile vor rămâne scăzute în 2024. În plus, 38% dintre aceștia se așteaptă să funcționeze la pragul de rentabilitate sau să înregistreze pierderi.

Reducerea cererii este considerată o preocupare majoră în industrie. Scăderea competitivității Uniunii Europene reprezintă o altă problemă semnificativă pentru furnizori. Majoritatea celor chestionați, 65%, anticipează că rata de penetrare a vehiculelor electrice cu baterii (BEV) va rămâne sub 50% până în 2030. Aceasta reflectă scepticismul cu privire la tranziția rapidă spre mobilitatea electrică.

Incertitudine și presiuni asupra rentabilității

Nivelurile ridicate de incertitudine în ceea ce privește noile proiecte și cererea de vehicule electrice (VE) în Europa, împreună cu presiunea producătorilor de vehicule (OEM) de a reduce costurile și preocupările privind competitivitatea UE, contribuie la deteriorarea sentimentului de afaceri în acest sector. Ca urmare a acestor provocări, previziunile privind rentabilitatea descriu o imagine sumbră. În prezent, 38% dintre furnizori anticipează că vor opera la niveluri de rentabilitate marginale sau negative, față de doar 25% la începutul anului. Doar 31% se așteaptă la o rentabilitate de peste 5%, marcând o scădere față de previziunile anterioare. Perspectivele pentru anul fiscal 2025 arată puține îmbunătățiri.

Benjamin Krieger, secretarul general al CLEPA, subliniază preocupările sectorului, declarând „Rezultatele sondajului descriu o imagine clară a provocărilor imense cu care se confruntă industria noastră. Furnizorii europeni de automobile au puterea de inovare necesară pentru a conduce transformarea mobilității, însă presiunile asupra costurilor forțează în schimb pierderea de locuri de muncă și închiderea de fabrici. Pentru a proteja locurile de muncă, a stimula competitivitatea și a accelera tranziția ecologică și digitală, avem nevoie urgentă de o recalibrare a cadrelor de reglementare.” 

Priorități-cheie pentru redresare

Furnizorii au identificat investițiile în generarea de energie electrică și în infrastructura de încărcare, precum și în crearea unui ecosistem european al bateriilor și semiconductorilor ca fiind domenii-cheie de concentrare a investițiilor pentru consolidarea puterii competitive a Europei. Aproximativ trei sferturi dintre furnizori au identificat aceste trei priorități principale. O treime dintre furnizori au subliniat dezvoltarea unui ecosistem de software open-source și accesul la finanțare. 

Principalele provocări strategice

Reducerea cererii este menționată de 80% dintre respondenți ca fiind cea mai presantă problemă. 77% raportează dificultăți semnificative în transmiterea creșterilor de costuri către producătorii de echipamente originale. Furnizorii, ca intermediari în lanțul de aprovizionare, sunt primii care absorb presiunile asupra costurilor. În timp ce unele contracte includ clauze de indexare pentru ajustarea periodică a prețurilor în funcție de costuri, multe relații contractuale cu producătorii de vehicule nu includ astfel de clauze și necesită negocieri pentru ajustarea prețurilor. 

În plus, 58% dintre furnizori menționează creșterea instabilității geopolitice drept o preocupare majoră. 29% identifică falimentele furnizorilor mici de nivel 2, precum și ieșirea furnizorilor din sectorul auto ca având un impact puternic asupra operațiunilor lor, ceea ce reprezintă o creștere puternică față de anul trecut, când doar 16% au identificat acest lucru ca fiind o provocare majoră. 

Preocupări legate de competitivitatea globală

Competitivitatea Europei reprezintă o preocupare din ce în ce mai mare, 70% dintre furnizori considerând că aceasta este o provocare majoră, față de 43% în urmă cu un an. În plus, 55% dintre furnizori sunt îngrijorați de faptul că alte regiuni, în special America de Nord și Asia, depășesc Europa în ceea ce privește implementarea tehnologiei. În timp ce 38% dintre furnizori continuă să acorde prioritate Europei pentru investițiile viitoare, interesul pentru America de Nord (25%) și Asia (22%) este în creștere, deoarece companiile caută regiuni alternative cu perspective de creștere mai puternice.

Tranziția către vehiculele electrice

Mai puțin de 50% dintre furnizorii de automobile se așteaptă la o creștere a vânzărilor de vehicule electrice cu baterii (BEV) în următoarele 12 luni. Perspectivele de creștere sunt nesigure în special pentru vehiculele din gama medie de prețuri. 65% dintre furnizorii de automobile anticipează că BEV-urile vor reprezenta mai puțin de 50% din vânzările de automobile până în 2030. Un procent impresionant de 81% dintre furnizori consideră că prețurile sunt foarte importante pentru a explica scăderea cererii de BEV-uri. 

Preocupările legate de prețul electricității au înregistrat o scădere notabilă, 29% dintre aceștia identificându-l drept un motiv pentru stagnarea creșterii numărului de vehicule electrice, față de 51% anul trecut. Infrastructura de încărcare rămâne o preocupare majoră pentru 57% dintre respondenți, deși în scădere față de procentul de 77% înregistrat anul trecut.

Articole similare

Ad