Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

România va adera complet la Spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025

Miniștrii de interne din Uniunea Europeană au decis astăzi, 12 decembrie, aderarea deplină la Spațiul Schengen a României și Bulgariei, după ce Austria și Olanda au renunțat la opoziția lor de până acum. Atât România, cât și Bulgaria aplică deja integral normele Schengen de la 31 martie 2024, dată de la care au și fost eliminate controalele la frontierele aeriene și maritime interne.

Aderarea unei țări la Spațiul Schengen are ca efect ridicarea controalelor între frontierele interne dintre statele membre, care aplică în întregime acquis-ul Schengen, fiind creată o singură frontieră externă, unde controalele se desfășoară conform unui set de reguli clare în materie de vize, migrație, azil, precum și măsuri referitoare la cooperarea polițienească, judiciară sau vamală.

Președintele Klaus Iohannis a anunțat că decizia se va aplica integral de la 1 ianuarie 2025, deși se vor menține controale aleatorii la frontierele dintre Ungaria și România și dintre România și Bulgaria pentru o perioadă de cel puțin șase luni, prin aplicarea Art. 25° (4) și (5) din Codul Frontierelor Schengen, pentru a atenua potențiala schimbare a tiparelor migratorii ce ar putea surveni ca o consecință imediată a eliminării controalelor la frontierele terestre.

După eliminarea controalelor la frontierele terestre cu Ungaria și Bulgaria, personalul din punctele de trecere situate pe viitoarea frontieră internă va fi relocat pe frontierele externe, unde vigilența trebuie sporită, pentru a nu permite accesul ilegal al persoanelor și al mărfurilor de contrabandă în spațiul Comunitar.

Aderarea României cu frontierele terestre la Schengen va avea un impact semnificativ asupra economiei naționale: schimburile comerciale vor deveni mai facile și mulți investitori/producători – care până acum erau descurajați de timpii lungi de așteptare la intrarea/ieșirea din țară – ar putea să fie interesați să-și extindă business-ul aici. De altfel, importurile și exporturile de mărfuri în România au crescut și așa constant în ultimii ani. Între 2018 și 2022, importurile au crescut cu aproximativ 53,9%, iar exporturile, cu aproximativ 43,6%. Această tendință a fost oprită în 2023 din cauza recesiunii economice, dar cifrele au rămas pozitive.

Acum, odată cu aderarea României la Schengen, transportul de marfă va primi un boost și inclusiv prevederile Pachetului Moblitate vor fi mai ușor de respectat. Timpii de tranzit vor scădea considerabil, iar operatorii români vor deveni mai competitivi pe piața unică europeană. De precizat că, până acum, costurile așteptărilor la frontiere pentru companiile de transport care fac transport bilateral plus intracomunitar care aduceau camioanele o dată la opt săptămâni în țară se ridică la circa 300 de euro per camion/lună.

În cadrul Consiliului Justiție și Afaceri Interne (JAI) de astăzi de la Bruxelles s-a mai discutat creșterea securității generale prin digitalizare a Spațiului Schengen.

Citește și:

Articole similare

Ad